فرماندار میانه با بیان اینکه به زودی آب پایدار به دست مردم این شهرستان می‌رسد، گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب به این شهرستان هزینه شده است و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از منابع بانکی دریافت می‌شود.

محمدرضا سعادتی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه تامین آب شرب میانه مهمترین مساله شهرستان است، افزود: آب میانه چون از چاه های منطقه تامین می شود از نظر سختی بالاتر از حد معمول است بنابراین برای تامین آب شرب استاندارد قرارداد پروژه سد گرمی چای از سال ۱۳۸۴ منعقد و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ شروع شد که تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشت.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۱ پروژه حدود هفت سال دچار رکود شد اما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی شتاب گرفت و اعتبارات تخصیصی به این پروژه بعد از سفر رییس جمهوری به استان سه برابر شد.

از آخر فروردین ماه آب گرمی چای میانه وارد خطوط شبکه می شود

فرماندار میانه با بیان اینکه اکنون حدود سه میلیون مترمکعب آب پشت سد گرمی چای جمع شده است، گفت: به دلیل مسایل زمین شناسی قرار است ۲۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره شود که این میزان به راحتی نیاز مردم را تامین می کند و هم اکنون آزمایش های اولیه سد آغاز شده است و از آخر فروردین ماه نیز اولین تزریق آب وارد خطوط شبکه می شود و تابستان امسال آب به طور مداوم به دست مردم می رسد.

وی با بیان اینکه شهرستان میانه از نظر تعداد سد رتبه بالایی در استان دارد، اظهار کرد: سد آیدوغموش یکی از سدهای مهم میانه با هدف تامین آب کشاورزی و زیرکشت بردن اراضی دیم ایجاد شد که بعد از تعدیل طرح قرار شد هفت هزار هکتار از اراضی شهرستان را زیر پوشش قرار دهد.

سعادتی ادامه داد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت آبی رفته است و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار نیز اردیبهشت امسال زیر کشت می رود و برای ۲ هزار هکتار باقی مانده نیز با روستاییان برای پرداخت سهم اعتباری رایزنی می کنیم.

فرماندار میانه با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ آب و هوایی جایگاه ویژه ای در حوزه کشاورزی دارد و رتبه اول استان در تولید برخی محصولات کشاورزی را میانه دارد، خاطرنشان کرد: بخش کندوان میانه با تولید ۱۸۰ هزار تن سیب رتبه دوم را در استان داراست که به فکر ایجاد صنایع تبدیلی در این راستا هستیم.

فرماندار: ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب میانه هزینه شد

میانه دروازه آذربایجان شرقی است

سعادتی با بیان اینکه شهرستان میانه از نظر جاده ای و راه های ارتباطی دروازه آذربایجان شرقی است و همزمان به چندین استان متصل است، افزود: در حوزه ریلی و جاده ای اتفاق خوبی در شهرستان افتاده است، عبور خط آهن تبریز به تهران از میانه و نیز راه آهن اردبیل از میانه موجب رونق اقتصادی استان و توسعه شهرستان می شود.

فرماندار میانه با اشاره به ساخت آزاد راه تبریز – زنجان با بیان اینکه چون این آزادراه از شهر میانه فاصله زیادی دارد، گفت: بسیاری از رانندگان ترجیح می دهند از جاده قدیم تردد کنند که در این راستا به دنبال ایمن کردن این جاده هستیم که در سفر رییس جمهوری به استان عملیات اجرایی قطعه دوم میانه به سرچم آغاز شد و اداره کل راهداری نیز تعهد کردند امسال بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای آسفالت مسیر تبریز – میانه هزینه کنند و همزمان جاده های به سمت اردبیل و هشترود نیز آسفالت می شود.

میانه قطب فولاد آذربایجان شرقی

فرماندار میانه با بیان اینکه صنایع بزرگی در این شهرستان وجود دارد و از این نظر می توان میانه را قطب فولاد استان دانست، افزود: چون شهرستان از نظر صنایع و معادن ظرفیت خوبی دارد، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه گذاری برای صنایع بزرگ ارایه شده است.

وی فولاد آذربایجان را یکی از قطب های مهم فولاد استان برشمرد و گفت: اکنون قرارداد فاز سه (واحد ذوب ) این واحد با شرکت چینی بسته شده است و تا آخر امسال کوره های ذوب نصب و راه اندازی می شود و راه اندازی فاز چهار و پنج نیز با حمایت دولت در حال برنامه ریزی برای عملیات اجرایی است .

 

سعادتی مشکل عمده صنایع بزرگ را تولید برق اعلام و اظهار کرد: در سفر رییس جمهوری مقرر شد نیروگاه ۳۰ مگاواتی ساخته شود که برای سرمایه گذاری های متقاضی نیاز به ۳۰۰ مگاوات برق است.

میانه در چند رشته ورزشی صاحب ظرفیت است

فرماندار میانه همچنین با بیان اینکه این شهرستان در بیشتر رشته های ورزشی صاحب نام و مقام است، افزود: تکواندو و کشتی فرنگی از جمله رشته های اول و مدال آور شهرستان است و در کنار این ها وزنه برداری و دوچرخه سواری نیز جزو رشته های پرطرفدار و مدال آور شهرستان هستند و ما از نظر زیرساخت های ورزشی امکانات خوبی داریم طوری که به تازگی ۵۰۰ میلیون تومان برای استادیوم ورزشی میانه هزینه شده است.

سعادتی از کلنگ زنی خانه تکواندو میانه در سفر اخیر وزیر ورزش به شهرستان میانه خبر داد و گفت: کلنگ ساخت خانه وزنه برداری در شهر آچاچی میانه به زمین زده شد.

فرماندار میانه با بیان اینکه در رشته های رزمی و ورزش معلولان نیز چند قهرمان المپیکی داریم بر حمایت از رشته های ورزشی معلولان نیز تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان از میانه گذر می کرد ولی هم اکنون از مسیر خارج شده است، گفت: دلیل این موضوع نبود هتل مناسب برای اسکان ورزشکاران و هیات همراه است که اقداماتی در این زمینه شروع شده تا میانه میزبان اتفاقات ملی و بین المللی ورزشی باشد.

جاذبه های گردشگری قابل توجهی در میانه وجود دارد

فرماندار میانه یکی از جنبه های قابل توجه شهرستان را بخش گردشگری اعلام و خاطر نشان کرد: آثار تاریخی و مکان های گردشگری ارزشمندی در این شهرستان وجود دارد که پل دختر، قلعه دختر، مسجد سنگی ترک و سدهای خاکی محل خوبی برای جذب گردشگر است.

وی بخش ترکمن چای را هم از نظر تاریخی معروف دانست و گفت: وجود پل ها و جاده های تاریخی از جمله جاده ابریشم از جمله ظرفیت های تاریخی و گردشگری میانه است که در صورت سرمایه گذاری به اقتصاد آذربایجان شرقی نیز کمک می کند.

  • منبع خبر : ایرنا