مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی گفت: بودجه عمرانی وزارت ارشاد کفاف ساخت سالن نمایش جدید در تبریز را نمی‌دهد!

کمبود سالن نمایش در تبریز و در نتیجه آن، ترافیک اجراها در تئاتر شهر و بی تفاوتی مسئولان این حوزه به این مهم، ما را به گفتگو با بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این خصوص واداشت.
وی کمبود سالن نمایشی در استان را بسیار مهم و از طرفی هم خوشحال کننده خواند و اذعان داشت: این مشکل از این حیث که تولیدات ما در حوزه نمایش و تقاضای بیشتر برای اجراها را نشان می دهد، به نوعی باعث خوشحالی است. امکانات سالن‌های استاندارد ما کم است، ولی با این حال، اولویت اول ما همواره حفظ فضاهای نمایشی موجود است در نتیجه، علاوه بر سه سالن در تئاتر شهر که در جهت اجرای هنرمندان تجهیز شده اند، سالن شماره ۶ سینما ۲۹ بهمن که مربوط به حوزه هنری است تا دو سه ماه پیش رو تجهیز شده و به عنوان سالنی ۷۰ نفری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین «تماشاخانه مهر و ماه» در طبقه پایین سینما قدس فعال شده و با نمایش اخیر «همه خواب بودیم» افتتاح شد. سالنی با کیفیت هم در هنرستان میرک برای اجراهای دانشجویی تجهیز شده است و همچنین پلاتو مجتمع فرهنگی ۲۲ بهمن را هم در این سال عمرانی انشالله تجهیز خواهیم کرد.
بلاغی نسبت به مطالبه همیشگی انجمن تئاتر در خصوص کمبود یک سالن مرکزی تئاتر که شایسته هنر نمایش در تبریز باشد، با اشاره به زمین پشت لاله پارک گفت: سالن تخصصی تئاتر باید ایجاد شود و این را قبول داریم. اتفاقاً در سفر ریاست جمهوری به تبریز، برای تکمیل تالارهای مرکزی در کنار هتل لاله پارک پول اختصاص یافت، ولی ما تصمیم گرفتیم از این اعتبار برای تکمیل پروژه عمرانی مقبره الشعرا استفاده کنیم. اولویت را بر تکمیل مقبره الشعرا گذاشتیم.
وی در ادامه افزود: هنر نمایشی تبریز رتبه بالایی در کشور دارد، ولی با اعتبارات دولتی چنین پروژه ای به سرانجام نمی رسد. ما در خصوص سالن تئاتر با استانداری صحبت کردیم تا اعتبار بالایی برای تاسیس سالن مرکزی تئاتر تخصیص بدهند که تا عید باید در این راستا منتظر ماند.

بودجه عمرانی وزارت ارشاد کفاف ساخت پروژه جدید تئاتر تبریز را نمی‌دهد!
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه اظهار کرد: بخش خصوصی موفق عمل می‌کند و هیچ ایرادی ندارد که سرمایه‌گذاری مردمی در بخش فرهنگی هنری اتفاق بیفتد و بودجه دولتی برای جاهای دیگر استفاده شود. در حال حاضر در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم و تمام تلاشمان این است که تا اردیبهشت ۱۴۰۳ این اتفاق بیفتد.
بلاغی در ادامه با اشاره به سوله های آماده ارتش در پارک باغشمال، تاکید کرد: سوله‌های ارتش هم برای سالن نمایش فوق العاده است و ما شاهد مطالبه هنرمندان این حوزه هستیم، ولی به شرطی این سوله ها به کار تئاتر می آیند که شهرداری گام پیش بگذارد و کارکردی برای آنها تعریف کند. این سوله ها متعلق به شهرداری است و ما قبلاً به آنها درخواست داده ایم ولی آنها برنامه‌های دیگری برای سوله ها داشتند.
وی یادآور شد: آنجا قرار بود شهرک خلاقیت و نوآوری شود که ظاهراً این اتفاق نیفتاده است. اگر شهرداری حاضر شود که آنجا را به بخش فرهنگی اختصاص دهد و با ما همراهی کند، اتفاقات مطلوبی در این حوزه می افتد. البته اخیراً مطرح نکردیم که این سوله ها را اجاره دهند یا واگذار کنند تا آنجا را تجهیز کنیم و در خدمت تئاتر قرار دهیم ولی انشالله این مذاکرات انجام می شود.

انجمن تئاتر باید فعال تر شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: ما ۳۰۰۰ مجموعه حقوقی تابع داریم که ارائه چنین خدماتی به اینها سخت است، در این حوزه تعامل سازنده بسیار کم است.
بلاغی در نقد فعالیت‌های انجمن تئاتر گفت: انجمن باید خیلی فعال‌تر از این باشد و وقتی انجمن هیچ فعالیت سازنده‌ای انجام نمی‌دهد و تعاملی با هنرمندان ندارد، مشخصا حمایتی هم صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر هیچ یک از پیشکسوتان تئاتر از انجمن رضایت ندارند.
وی در پایان افزود: نه اداره کل ارشاد و نه هنرمندان از فعالیت های انجمن رضایت ندارند. ما به وقتش طرح‌ و برنامه از آنها خواسته‌ایم ولی هیچی ندیدیم. فقط برگزاری جشنواره های میلیاردی را مطرح می کنند! ما با انجمن‌های دیگر در تعاملیم و بودجه به آنها اختصاص می‌دهیم چرا که کارهای سازنده تحویل می‌دهند. انجمن باید حافظ منافع هنرمندان باشد و وقتی طرح و برنامه‌ای از آنها مطالبه می‌کنیم، چیزی در آستین داشته باشند و در جهت ارتقای سطح هنر نمایشی با ورکشاپ‌ها، کلاس‌های تخصصی و جلسات نقد و بررسی، این حوزه را پیشرفت دهند. انجمنی که فعال باشد و چیزی برای ارائه دادن داشته باشد و رویداد زده و جشنواره زده نباشد، بدون حمایت رها نمی‌کنیم.
انتهای پیام/

  • منبع خبر : نصر