مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی گفت: روستای تاریخی کندوان در شهرستات اسکو در تعطیات نوروزی و عید فطر پنجمین روستای پربازدید کشور بود.

احمد حمزه‌زاده، افزود: کندوان پس از روستاهای سهیلی قشم، جواهرده رامسر، پالنگان کردستان و التپه بهشهر در رده پنجم پربازدیدترین ها در کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار ثبت روستای کندوان در فهرست بهترین روستاهای گردشگری جهان در سال گذشته، اظهار کرد: بر همین اساس و از نیمه دوم پارسال شاهد حضور رو به افزایش گردشگران داخلی و خارجی به این روستای تاریخی هستیم.

حمزه زاده استقبال زیبایی ها و مناظر منحصر به فرد روستای کندوان را یکی از مزیت های بسیار مهم و اصلی جهانی شدن آن دانست و با بیان اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برنامه های بسیار متنوع و مختلفی را برای آشنایی و افزایش بازدیدها از آن تدارک دیده است، یادآور شد: استقبال از این روستا در جریان موج سوم مسافرت ها در تعطیلات عید فطر بسیار قابل توجه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از افزایش ۳۰ درصدی گردشگران ورودی به آذربایجان شرقی در ایام عید فطر خبر داد و اضافه کرد: در این ایام یک میلیون و ۹۳۲ هزار گردشگر وارد آذربایجان‌شرقی شدند که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

حمزه زاده ادامه داد: در این ایام تعداد ۶۹۲ هزار و ۸۱۷ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند که از این نظر افزایش یازده درصدی نسبت به سال گذشته را شاهدیم.

وی تعداد بازدید از موزه‌های آذربایجان‌شرقی را ۴۴ هزار و ۳۲۵ نفر با رشد ۱۳ درصدی در تعطیلات عید فطر نسبت به سال گذشته اعلام و اظهار کرد: تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در موزه‌ها و اماکن گردشگری آذربایجان‌شرقی تأثیر بسزایی در روند افزایش این بازدیدها داشته است.

حمزه زاده با اشاره به ثبت جهانی سه کاروانسرا و ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به‌ عنوان بهترین دهکده گردشگری جهان، یادآور شد: در طول تعطیلات عید فطر امسال بازدید از این اماکن نسبت به تعطیلات عید فطر سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت.

وی گفت: به رغم افزایش ۱۵ درصدی ترددهای وسایل نقلیه در استان، تصادفات جاده‌ای تعطیلات عید فطر سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت و تعداد فوتی‌های امسال ۱۲ نفر اعلام شد که از کاهش ۲۵درصدی فوتی‌های سوانح جاده‌ای نسبت به ایام تعطیلات عید فطر سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، روستای صخره ای کندوان به عنوان روستایی زیبا، تاریخی و گردشگری به خاطر تداوم زندگی در کران های کله قندی زیبا، همچنین آب معدنی گوارا و درمانی اش از شهرت جهانی برخوردار بوده و پرونده آن از هشت سال پیش در نوبت ثبت جهانی در یونسکو نیز قرار دارد.

کارشناسان اعتقاد و امید دارند با انتخاب بهترین روستای گردشگری جهان، روند ثبت جهانی کندوان در یونسکو نیز تسهیل و تسریع شود.

روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست‌کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود که خانه های آن که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.

  • منبع خبر : ایرنا