آذربایجان شرقی با برخورداری از آب و هوای چهار فصل، گستردگی روستاهای گردشگرپذیر و پراکندگی بناهای تاریخی متنوع طی سال‌های اخیر در حوزه گردشگری بوم گردی توسعه روزافزون و رو به رشدی داشته و این منطقه را به بهشت این صنعت پرسود تبدیل کرده است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، طی ۲ سال اخیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برنامه های گسترده و مهمی را در حوزه گردشگری بوم گردی اجرا کرده است و هر چند این صنعت در استان نوپا تلقی می شود اما به دلیل استقبال گردشگران داخلی و خارجی همواره رو به توسعه بوده و چشم اندازهای روشنی را در این بخش ترسیم می کند.

در حال حاضر اکوتوریسم ( طبیعت گردی ) به عنوان یکی از عناصر مهم جذب گردشگر داخلی و خارجی در کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه، مصر، روسیه و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی به شمار می رود و بر همین اساس آذربایجان شرقی با برخورداری از ظرفیت ها و امکانات گسترده در این خصوص می تواند در کشور به قطب تبدیل شده و از این صنعت درآمدزا به نحو مطلوب بهره مند شود.

کارشناسان معتقدند، بوم گردی فرصت مناسبی است تا ضمن توسعه صنعت گردشگری در هر منطقه، از جاذبه های توریستی به سبک سنتی بازدید و با فرهنگ و آداب و رسوم محلی و طبخ غذاهای محلی آشنا شوند که همین امر منجر به اجرای تورهای ورودی از داخل و خارج کشور خواهد شد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر ۲ هزار و ۷۰۰ روستای قابل سکونت در قالب ۲۱ شهرستان، با آب و هوای مساعد چهار فصل و برخورداری از آثار و بناهای تاریخی همراه با طبیعت زیبا و اماکن گردشگری فراوان از استان های مستعد برای توسعه بوم گردی در صنعت گردشگری است.

با وجود اینکه مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری آذربایجان شرقی در سال های اخیر برای تقویت بوم گردی کوشیده اند، اما این تلاش ها به هیچ عنوان کافی نبوده و لازم است از استعدادها و ظرفیت های موجود برای جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی بیش از پیش استفاده شود.

یکی از کارشناسان و فعالان حوزه بوم گردی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بوم گردی یا «گردشگری بر پایه زندگی سنتی مناطق کوچک روستایی» در حقیقت نوعی احترام به فرهنگ و تاریخ گذشته و حال حاضر مردمانی است که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی کرده اند و هنوز بر آداب و رسوم نیاکان خود پایبندند.

«علی صدقی» با تاکید بر ظرفیت های بکر آذربایجان شرقی و بهره گیری از آنها در حوزه بوم گردی، افزود: تمام ظرفیت ها و جاذبه های شاخص گردشگری در منطقه وجود دارد و باید از این ظرفیت ها برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردم استفاده شود.

وی گفت: این مهم در جذب توریست های خارجی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است، چون معمولا” گردشگران خارجی در اولین سفر به ایران دوست دارند گردشگری کلاسیک را تجربه کنند و این عده از گردشگران علاقمند به انس با طبیعت هستند و می خواهند زندگی در میان مردم مناطق مختلف روستایی و آشنایی با فرهنگ بومی آنها را تجربه کنند.

صدقی ادامه داد: امروز گردشگری بر پایه بوم گردی در حال توسعه است و چون ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه آثار تاریخی و چشم اندازهای طبیعی هم ردیف با کشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه است، باید سهم خود را از درآمدهای این صنعت نیز بستاند که متاسفانه تاکنون در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.

وی یکی از بسترهای توسعه گردشگری را توسعه اقامتگاه های بوم گردی دانست و اضافه کرد: این نوع گردشگری به دلیل اینکه برای توریست های خارجی کم خرج است و خودشان علاقه به چنین سفرهایی دارند، می تواند درآمدزایی و اشتغالزایی مطلوبی برای اقتصاد کشور و استان در پی داشته باشد.

 

آذربایجان شرقی بهشت بومگردی
 آذربایجان شرقی ۲۶۳ واحد بوم گردی دارد

معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این استان با داشتن ظرفیت های بی بدیل طبیعی و تاریخی و تنوع آداب و رسوم در مناطق روستایی مستعد توسعه بوم گردی است، بر اهتمام ویژه برای توسعه بوم گردی تاکید کرد.

« علیرضا بایرام زاده » با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های روستایی در توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی مورد تاکید مسوولان کشوری و استانی، جهت توسعه گردشگری در منطقه است، ادامه داد: در این راستا تعداد ۶۰ روستای هدف گردشگری آذربایجان شرقی به منظور توسعه اقامتگاه های بوم گردی در اولویت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: رونق گردشگری و ترویج صنایع دستی در جهت افزایش اشتغال در روستاهای هدف گردشگری و دارای ارزش تاریخی مورد توجه است و برنامه های ویژه ای برای این روستاها با همکاری فرمانداری ها، ادارات میراث فرهنگی و بخشداری ها طراحی شده است.

بایرام زاده با اشاره به اقدامات و همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با ادارات شهرستان ها در تسهیل روند توسعه بوم گردی در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: معاونت گردشگری استان با تدوین فرآیند واحد و کاهش بروکراسی اداری و تفویض اختیارات به رییسان ادارات ۲۱ شهرستان، در تلاش است روند توسعه و پیشرفت بوم گردی را در استان تسریع کند.

وی با بیان اینکه در ماه های آتی تعداد اقامتگاه های بوم گردی استان افزایش می یابد، گفت: در زمان حاضر درخواست برای صدور مجوز فعالیت اقامتگاه بومگردی در سطح استان افزایش چشم گیری دارد و این امر فرصت مناسبی برای فعالیت روستائیان و ارائه خدمات بومی به گردشگران در مناطق روستایی و عشایری ایجاد می کند.

بایرام زاده مجموع واحدهای بوم گردی موجود در آذربایجان شرقی را در حال حاضر ۲۳۶ باب اعلام کرد و گفت: این تعداد در ۶۰ روستای هدف گردشگری مجورهای لازم را اخذ کرده اند و به فعالیت های خود ادامه می دهند.

 

آذربایجان شرقی بهشت بومگردی
 بوم گردی به گفتمان عمومی صنعت گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا، با تاکید بر اهمیت و ارزش گردشگری بومگردی در صنعت گردشگری جهان، گفت: امروز برای گردشگران خارجی آنچه که از اهمیت بالا و مهم برای انگیزه حضورشان در ایران برخوردار است، نه گردش و تفریح در بازارها و فروشگاه های مدرن، بلکه حضور در متن زندگی اصیل مردم ایران و آذربایجان و اقامت در مناطق روستایی با طبیعت بکر است.

«احمد حمزه زاده» اظهار کرد: بر همین اساس آینده صنعت گردشگری ایران و آذربایجان شرقی را باید در بوم گردی روستایی جستجو کرد.

وی ادامه داد: برای کسب رضایت گردشگران، دستگاه های اجرایی استان باید در ایجاد زیرساخت ها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی، روستاهای دارای اقامتگاه بوم گردی را در اولویت قرار دهند و از سوی دیگر به منظور حفظ طبیعت بکر مناطق و معماری بومی روستایی باید برنامه ‌ای مدون وجود داشته باشد.

حمزه زاده با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های روستایی در توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی مورد توجه و تاکید میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با هدف توسعه گردشگری در شهرستان هاست، یادآور شد: هم اکنون شهرستان های کلیبر، مراغه، ورزقان و اهر دارای بیشترین تعداد واحدهای بوم گردی هستند که این امر منجر به توسعه صنعت گردشگری در تمام مناطق و شهرستان ها می شود.

وی اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جهت گسترش گردشگری روستایی و بوم گردی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه تعداد اقامتگاه های بوم گردی در آینده نزدیک به چند برابر افزایش می یابد، افزود: باید توجه داشت که این نوع گردشگری برای آژانس های مسافرتی نیز به دلیل هزینه های پایین اقامتی مقرون به صرفه است.

حمزه زاده با بیان اینکه موضوع گردشگری بوم گردی در آذربایجان شرقی به تدریج در حال تبدیل شدن به گفتمان عمومی صنعت گردشگری است، از رسانه های گروهی و آژانس های مسافرتی درخواست کرد تا در این زمینه بیش از پیش ورود کرده و نسبت به معرفی و شناساندن ظرفیت های این صنعت به سایر استان ها و کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه با میراث فرهنگی استان همکاری داشته باشند.

وی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی بوم گردی، برپائی نمایشگاه های مختلف و معرفی صنایع دستی روستایی را از جمله اقدامات و فعالیت های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در توسعه بوم گردی برشمرد و یادآورشد: طی سالجاری بیش از ۵۰ رویداد و جشنواره های مختلف در شهرها و روستاهای استان برای توسعه صنعت گردشگری بومگردی اجرا شده است.

  • منبع خبر : ایرنا