مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام کرد: روستای صخره ای کندوان توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حاشیه بیست و پنجمین نشست مجمع عمومی این سازمان به عنوان نخستین روستای ایران در فهرست بهترین روستاهای جهانی گردشگری ثبت شد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا،احمد حمزه زاده اظهار کرد: معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که اکنون در ازبکستان به سر می برد دقیقه ای پیش با اعلام خبر ثبت کندوان به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان این دستاورد را به روستائیان بومی کندوان و مردم آذربایجان شرقی تبریک گفت.

وی همچنین ادامه داد: انتخاب کندوان از بین حدود ۳۰۰ روستا از کشورهای مختلف و هشت روستای ایران انجام گرفته است.

کندوان آذربایجان شرقی در فهرست بهترین روستای های گردشگری جهان ثبت شد

وی یادآور شد: انتخاب بهترین روستاهای گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه است.

حمزه زاده خاطر نشان کرد: روستای کندوان توانسته است امتیاز بالایی از ۹ شاخص اصلی سازمان جهانی گردشگری از جمله دارا بودن منابع فرهنگی و ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، ظرفیت گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت بوده را کسب کند.
وی افزود: تا به امروز ۷۶ روستا از ۴۰ کشور به عنوان بهترین روستاهای جهانی گردشگری معرفی شده‌اند و امروز جمهوری اسلامی ایران نیز با معرفی کندوان در این مجموعه جایگاه ویژه‌ای یافت.
وی با اشاره به مزایای منحصر به فرد روستای تاریخی و صخره ای کندوان، خاطر نشان کرد: از مزایای انتخاب شدن به عنوان روستای جهانی می‌توان به معرفی در سطح بین‌المللی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد.

روستای صخره ای کندوان به عنوان روستایی زیبا، تاریخی و گردشگری به خاطر تداوم زندگی در کران های کله قندی زیبا، همچنین آب معدنی گوارا و درمانی اش از شهرت جهانی برخوردار شده و هشت سال است که در نوبت ثبت جهانی در یونسکو نیز قرار دارد، امید می رود با انتخاب بهترین روستای گردشگری جهان روند ثبت جهانی در یونسکو نیز تسهیل و تسریع شود.

روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.

این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • منبع خبر : ایرنا