فرانسه اعلام کرده است که روند پذیرش قطعنامه در مورد وضعیت جاده لاچین-خانکندی را که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده بود را متوقف کرده است.

به گزارش سون خبر به نقل از خبرگزاری آپا، دیپلماسی جمهوری آذربایجان در نتیجه اعتماد به آن در محافل بین المللی توانست این گام پاریس و ارمنستان را شکست دهد.

لازم به ذکر است پس از حوادث سپتامبر ۲۰۲۲ بر اساس درخواست ارمنستان «نامه نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل» در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. بلافاصله پس از مذاکرات فرانسه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و در حال حاضر رئیس شورای امنیت، متنی در حمایت از ارمنستان تهیه کرد که وضعیت جاده لاچین-خانکندی را به عنوان یک فاجعه انسانی معرفی کرد.

بیش از ۱۰ روز در مورد این سند “جنگ دیپلماتیک” در جریان بود.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که در سازمان ملل متحد علیه آذربایجان در حال تدارک اقدامات تحریک آمیز هستند. رئیس جمهور آذربایجان در ۲۳ دسامبر از مکرون خواست در رابطه با مسائل منطقه بی طرف باشد.

این روند مستقیماً توسط دفتر ریاست جمهوری فرانسه و مشاوران سیاست خارجی مکرون انجام می شد.

فرانسه معتقد بود که با صدور بیانیه ای طرفدار ارمنستان به شورای امنیت سازمان ملل، بعداً می تواند آن را به عنوان یک قطعنامه بپذیرد. ایروان و پاریس مشتاق بودند تا وضعیت جاده لاچین را از طریق سازمان ملل تغییر دهند.

اجرای این اقدامات بدون هماهنگی با سایر بازیگران بین المللی خشم این بازیگران را برانگیخت. این را می توان خیانت دیگری از ارمنستان علیه روسیه قلمداد کرد و همچنین بی احترامی به مذاکرات توافقنامه صلح بود که با حمایت ایالات متحده و جامعه بین المللی انجام شده بود.

فرانسه ای که رئیس شورای امنیت سازمان ملل است نتوانست در طول آن ۱۰ روز در خصوص وضعیت جاده لاچین اظهار نظر کند. به دلیل تلاش های جدی دیپلماتیک آذربایجان، ابتدا کلمه «قره باغ کوهستانی» از اعلامیه حذف شد. سپس در ادامه در این سند نوشته شد که کمک های بشردوستانه تنها بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان امکان پذیر است.

دولت آذربایجان با کمک شرکای خود توانست متن بیانیه را چنان نرم کند که پس از ۷-۶ تغییر در‌ متن بیانیه، این سند به بیانیه ای طرفدار آذربایجان تبدیل شد. پس از آن پاریس ارائه این سند را به کلی رد کرد.

به گزارش این منبع فرانسه در نامه ای رسما درخواست داده و اعلام کرده که این روند را متوقف کرده است. بریتانیا، امارات، روسیه و آلبانی با ابتکار فرانسه مخالفت کرده اند.

پس از شکست فرانسه در این اقدام نافرجام، پاریس چنان عصبانی است که می خواهد نماینده دائم خود در سازمان ملل را فرا بخواند. می توان گفت که دیپلماسی آذربایجان بار دیگر نقشه های فرانسه و ارمنستان را نقش بر آب کرد.

  • منبع خبر : یازاکو