سند چشم انداز راهبردی شهرداری تبریز در افق ۱۴۰۹، هشت مولفه کلیدی برای این شهر در نظر گرفته است.

 بر اساس چشم انداز ترسیمی، تبریز شهری خواهد بود با هویت انسان محور، پاک، سالم، سرزنده و روان، تاب آور و مقاوم در برابر مخاطرات و بلایای طبیعی، دانش بنیان یا ساختار منسجم و مدیریت هماهنگ شهری، متعادل و متوازن از نظر توسعه شهری، با گنجینه فرهنگ، تمدن و گردشگری. برخورداری از زیرساخت های مناسب به عنوان مرکز تبادل خدمات برتر و تاثیرگذار در سطح منطقه ای، ملی و فراملی، از دیگر ویژگی های اساسی ترسیم شده برای این شهر است که بدون شک دستیابی به چنین ویژگی هایی، در ارتباط تنگاتنگ با رویدادها و فعالیت های بین المللی قابل تحقق است.

با چنین رویکردی و با توجه به سند چشم انداز تبریز، همکاری و عقد تفاهم نامه های همکاری با موسسه های معتبر جهانی به عنوان یک ضرورت، می تواند تاثیر زیادی بر ارتقای جایگاه فراملی کلانشهر تبریز داشته باشد. در این یادداشت به بررسی یکی از این موسسه های جهانی به نام «شورای جهانی داده های شهری(WCCD)» پرداخته شده تا با توجه به کارکرد این شورا، فرصت همکاری کلانشهر تبریز با شورای یاد شده در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

در عصری که رقابت پذیری شهرها جوهره اصلی و حیاتی توسعه شهرها را تعریف می کند، شهرها در یک رقابت جهانی گسترده در تلاش اند تا عناوینی همچون؛ شادترین، سالم ترین، سبزترین، هوشمندترین، زیست پذیرترین، پایدارترین و ایمن ترین و نظایر آن را کسب کنند. در این راستا دریافت گواهی نامه های شهری همواره برای شهرهای در حال توسعه ابزاری به منظور جذب سرمایه و تائیدی برای توسعه شهری آنان است و از سوی دیگر، این گوهی نامه ها برای کشورهای توسعه یافته مسیری برای اثبات پتانسیل ها و تعریف هر چه قوی تری خود، در بازار رقابت های جهانی است. اما آنچه دستیابی به این اهداف را تضمین می کند، جنبه کیفی گواهی نامه ها و ارزش بین  المللی آنان است.

«شورای جهانی داده های شهری» (Word Council on City Data) که به اختصار WCCD نامیده می شود، یک سازمان بین المللی ارائه استاندارد، به منظور تدوین شاخص های توسعه پایدار شهری است. این شورا در سال ۲۰۱۴ در شهر تورنتوی کانادا به منظور کمک به شهرها و جوامع برای پذیرش داده های شهری استاندارد (تائید شده و قابل مقایسه) برای تصمیم گیری در حوزه هایی همچون مدیریت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری ایجاد شده است. این سازمان متعهد به بهبود خدمات شهری، ارتقای کیفیت زندگی و رفاه فراگیر برای شهروندان است و بسترهای سازگار و جامع را برای تامین معیارهای استادندارد شهری فراهم می کند تا شهرها پایدارتر، مرفه تر، مقاوم تر، ایمن تر و هوشمند شوند.

گروه متخصصان WCCD تدوین و اجرای سه استاندارد بین المللی در حوزه داده های شهری که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی(ISO) در ژنو منتشر شده است را هدایت می کنند. اکنون این سه گواهینامه در سطح جهانی به عنوان سلسله (سری) داده های شهری ISO ۳۷۱۲۰ شناخته شده است. سری ISO ۳۷۱۲۰ شامل: ISO ۳۷۱۲۰ (شاخص هایی برای شهرهای پایدار)، ISO ۳۷۱۲۲ (شاخص هایی برای شهرهای هوشمند) و ISO ۳۷۱۲۳ (شاخص هایی برای شهرهای تاب آور) است. این استانداردها اولین استانداردهای جهانی در حوزه شهر و نمایانگر حرکت سریع به سمت داده های بهتر برای شهرهای بهتر هستند. WCCD برای گزارش اطلاعات مطابق با این سه استاندارد بین المللی، یک پروتکل ارزیابی برای شهرهای سراسر جهان تدوین کرده است.

شهرهای امان، بارسلونا، بوستون، دبی، گودالاخارا، لندن، ماکاتی، تورنتو، روتردام، آمستردام، بوگوتا، هایفونگ، هلسینکی، ژوهانسبورگ، مینا، بوئنوس آیرس، شانگهای، مکه و ملبورن اولین شهرهایی هستند که در سال ۲۰۱۴ به عضویت این شورا درآمده اند. بر اساس گزارش سایت رسمی سازمان جهانی داده های شهری، ۸۷ شهر از ۲۸ کشور جهان به عضویت این سازمان درآمده و گواهینامه ISO ۳۷۱۲۰ برای آن ها صادر شده است.

در ایران، تاکنون هیچ شهری در شورای جهانی داده های شهری عضو نبوده و به دلیل عدم انتشار داده ها و آمارهای معتبر و موثق کارشناسی شده در حوزه های مختلف در سطح بین المللی هیچ یک از شهرهای ایران نتواسته جایگاهی در این زمینه به خود اختصاص دهد.

با توجه به اهمیت انتشار داده های شهری و استفاده از پلتفرم های بین المللی برای ورود و تقویت توان رقابتی شهر تبریز با دیگر شهرهای جهان و ارتقای نام تبریز در رده بندی های بین المللی، عقد تفاهم نامه های همکاری با موسسه های معتبر جهانی به عنوان یک ضرورت، می تواند تاثیر زیادی بر ارتقای جایگاه فراملی کلانشهر تبریز داشته باشد تا با توجه به ارزیابی و تحلیل کارکرد این شورا ضروری است، رویکرد مناسب در این زمینه اتخاذ شود.

  • منبع خبر : شهریار