نماینده مردم تبریز، آذرشهر و ارومیه در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای تامین منابع آب جدید برای دریاچه ارومیه از داخل و خارج کشور خبر داد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی گفت: منابع آبی حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه در طول دو دهه به درستی مدیریت نشده است، دریاچه ارومیه یکی از دغدغه‌های اصلی ما بوده که مرتب پیگیری می‌شود، مشکل حادی مانع انتقال آب به دریاچه ارومیه یا باعث بحرانی شدن آن نیست، بلکه چند عامل اصلی بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: کشت محصولات کشاورزی و توسعه باغات در حوضه بالا دستی دریاچه ارومیه و حفر چاه‌های غیر مجاز که تعداد آن بیش از ۷۵هزار حلقه بوده، از جمله عوامل تاثیرگذار در خشکی دریاچه است.

وی از هزینه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح کانی‌سیب خبر داد و گفت: ۴۲ کیلومتر تونل و ۳۸کیلومتر کانال ساخته شده تا آب از سدکانی سیب به دریاچه ارومیه انتقال پیدا کند و طی بازدیدهایی  که انجام داده ایم، تونل آماده شده است.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه تا آب وجود نداشته باشد چیزی برای انتقال وجود ندارد، گفت: هدف این سد این بود که در فاز اول ۳۵میلیون مترمکعب آب وجود داشته باشد که سال گذشته محیا شد اما امسال تا مهرماه روان سازی نشده بود که با پیگیری‌های مستمر روان سازی انجام شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های دیگری غیر از کانی‌سیب در نظر گرفته شده که طی سالجاری ملحق خواهند شد، افزود: در مجموع ۶۵۰میلیون متر مکعب آب باید در سد کانی سیب جاری شود که ۳۵۰میلیون متر مکعب آن راه اندازی شده‌ است.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی تامین منابع آب جدید از داخل و خارج است، بیان کرد: دو طرح بزرگ که یکی از این طرح‌ها در دفتر معاون اول رئیس جمهور هم مطالعه شده، انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه است که در صورت اجرا، بالغ بر یک میلیارد متر مکعب آب فراهم می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت ترکیه به این کار راضی نیست.

میرتاج الدینی ادامه داد: دومین طرح که با وزیر نیرو هم صحبت شده و در سفر تاجیکستان هم پیگیری شد انتقال آب از دریاچه سوان است. فاصله دریاچه وان تا تبریز ۱۵۶ کیلومتر و فاصله دریاچه سوان که در ارمنستان واقع است تا مرز ایران ۷۵ کیلومتر می‌باشد.

وی تصریح کرد: در سفر اخیر وزیر نیرو به تاجیکستان بنا شده که یک میلیارد متر مکعب آب از تاجیکستان به سوان و از سوان هم یک میلیارد مترمکعب و در مجموع دو میلیارد متر مکعب به دریاچه ارومیه انتقال پیدا کند که بزرگترین طرح و ایده است که اگر به طور جدی برنامه ریزی شود نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرحی که به طور قطعی در حال اجراست و در جلسات اخیر هم پیگیری شده بارورسازی ابرها در منطقه است؛ چرا تا منابع آبی ایجاد نشود، کارهای فیزیک و پروژه‌هایی مانند کانال و تونل جوابگو نخواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا