مدیرعامل خانه محیط زیست آذربایجان گفت: پل میانگذر دریاچه ارومیه به شکل اشتباهی طراحی شده؛ در هر جای دنیا که نگاه کنید پل های زیادی بر روی دریاچه‌ها ساخته می‌شود، اما هیچکدام از پل های احداث شده از قسمت های خاکی شکل نگرفته است.

احمد رحمانی مقدم، مدیرعامل خانه فعالین محیط زیست وتوسعه پایدار استان آذربایجان شرقی در خصوص تاثیر پل میان گذر در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، عنوان کرد: تحقیقات صورت گرفته از طرف دانشگاه تبریز که نشان می‌دهد احداث پل میانگدار در خشک شدن دریاچه بی تاثیر نبوده و منجر به اختلال در چرخه طبیعی گردش آب دریاچه شده و آب دریاچه را به دو قسمت تقسیم کرد که باعث ایجاد تغیرات دمایی در این منطقه شد ه است.

وی افزود: البته درصد تاثیر منفی احداث پل میان گذر در دریاچه ارومیه در مقایسه با تاثیر سد های ساخته شده‌ی موجود در جوار این منطقه و همچنین توسعه اراضی کشاورزی کم می‌باشد.

وی ادامه داد: پل میانگذر دریاچه ارومیه به شکل اشتباهی طراحی شد؛ در هر جای دنیا که نگاه کنید پل های زیادی بر روی دریاچه‌ها ساخته می‌شود، اما هیچکدام از پل های احداث شده از قسمت های خاکی تشکیل نشده است.

وی اضافه کرد : بهترین راه برای حل مشکل جریان آب در دریاچه ارومیه، ایجاد تونل در قسمت های خاکی بود تا جریان آب را برقرار کنند، که فرصت را از دست دادند و هیچ اصلاحیه ای در این خصوص صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه امکان حذف پل میانگذر از دریاچه ارومیه به دلایل محیط زیستی وجود دارد، ادامه داد: پل میانگذر دریاچه ارومیه بدلیل اتصال استان های آذربایجان شرقی و غربی و همچنین به لحاظ ایجاد مسیر کوتاه در دو استان اهمیت ویژه‌‌ای دارد اما اصولی نبودن احداث این پل دلیل بر حذف پل میانگذر از دریاچه نیست، این میان گذر، کریدور ترانزیتی ایران به ترکیه و اروپا است، راه ارتباطات با این کشور ها هر چقدر تقویت شوند به نفع کشور خواهد بود و به هیچ عنوان حذف آن درست نبوده اما اصلاح آن ضروری است.

وی با اشاره به طرح تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه، تاکید کرد: با بستن تمامی امید ها به انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه درست نیست، زیرا در قدم اول تا یک سال آینده قطره ای آب از آن منطقه به دریاچه منتقل نخواهد شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله در مورد این سد، تونل است، که در صورت اتمام این تونل نیز به دلیل زیاد بودن ارتفاع سد باید آبگیری صورت بگیرد، که در واقع مازاد سد به دریاچه ارومیه انتقال خواهد شد، که با توجه به شرایط اقلیمی و بارش کم در منطقه امیدی بر پر شدن سد وجود ندارد و در حال حاضر بر اساس پیش بینی صورت گرفته در خصوص ورود حجم زیادی از آب به آن منطقه فقط در حد شعار است.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب از سد به دریاچه فقط در جهت انتقال آب به این منطقه صورت نگرفته است، بحث توسعه اراضی کشاورزی و بحث آب شرب شهرهایی که در این مسیر قرار دارند نیز در راستای این موضوع قرار گرفته، همچنین سرمایه‌‌ای در جهت توسعه گردشگری صورت گرفته که به صورت حتمی توسعه شیلات و پرورش ماهی اتفاق خواهد افتاد که در تمامی سد ها نیز این اتفاق در حال رخ دادن است، اما این طرح انتقال آب از زاب نه تنها مشکل دریاچه را حل نخواهد کرد، بلکه احیای آب دریاچه را نیز در اولویت سوم قرار خواهد داد.

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم جواب تمام مطالبه های خود را در جهت انتقال آب از رودخانه زاب برای حل مشکل به ما بدهند، که به هیچ عنوان با انتقال آب از زاب مشکل ما حل نخواهد شد و این به عنوان یک مسکن است که باید ستاد احیای آب دریاچه ارومیه تمام برنامه های موجود را بازنگری کرده و به صورت منظم اجرا کند و ما نیز مطالبات خود را باید یه این سمت ببریم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : آذرانجمن