سامانه مدیریت نامگذاری معابر و اماکن شهری شهرداری تبریز موسوم به «منام» با مشارکت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری آغاز بکار کرد.

به گزارش سون خبر به نقل از شهریار، سامانه منام با تاکید شورای اسلامی شهر و در راستای شفاف سازی خدمات در مجموعه شهرداری تبریز راه اندازی شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تبریز در جلسه راه اندازی سامانه منام با قدردانی از پیگیری اداره کل ارتباطات و سازمان فناوری در خصوص راه اندازی این سامانه گفت: نام‌ها به عبارتی شناسنامه و هویتی برای هر شخص و مکانی به شمار می روند و در شهرها، بخش مهمی از شناسنامه و هویت یک خیابان، نام آن خیابان یا معبر محسوب می شود و این موضوع در تمام دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

غلامرضا احمدی افزود: با توجه به افزایش وسعت شهرها و معابر، افزایش حساسیت روز افزون در انتخاب نام معابر، افزایش هزینه های سازمانی و افزایش روزافزون اطلاعات و اهمیت مدیریت آنها، لزوم بهینه سازی و تسهیل روندها، نامگذاری خیابان ها و معابر شهری روز به روز اهمیت بیشتری به خود می گیرد که این مهم می تواند با استفاده از فناوری های جدید محقق شود.

احمدی خاطرنشان کرد: سامانه منام به همین منظور توسط تیم فنی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی شده و از این پس نامگذاری معابر تبریز از حالت کاغذی خارج می شود و شهروندان می توانند از طریق این سامانه در نام گذاری معابر شهر سهیم باشند.

وی یادآور شد: جلوگیری از مشابهت اسمی در نامگذاری های معابر و خیابان های همنام و مشخص شدن معابر فاقد نام  از ویژگی های این سامانه به شمار می‌رود و شهروندان از طریق کد رهگیری که سامانه در اختیار آنها قرار می‌دهد، می توانند سیر مراحل پیشنهاد خود را در سامانه دنبال کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: راه اندازی سامانه منام در راستای مدیریت نامگذاری معابر شهری در دستور کار قرار گرفته است.

محمدرضا کاظمی با اشاره به جزئیات این سامانه تصریح کرد: سامانه مدیریت معابر و اماکن شهری با در بر گرفتن تمامی معابر یک شهر و ارائه داشبورد مدیریتی، گزارشات آماری، کارتابل اداری جهت استفاده مناطق شهرداری، جست و جوهای پیشرفته، بانک اطلاعاتی داده مکانی و توصیفی معابر و اماکن شهر، بایگانی صورتجلسات و مصوبات کمیسیون نامگذاری معابر، ایجاد زمینه مشارکت شهروندان و دیگر امکانات نرم افزاری، راه حلی جامع و یکپارچه را جهت مدیران شهری ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در این سامانه فرایند نامگذاری و تغییر معابر شهری و نصب تابلو به صورت مکان‌مند پیاده‌سازی شده است، بدین معنا که همزمان با ثبت اطلاعات توصیفی مانند نام و تصاویر، مکان آن نیز روی نقشه قابل مشاهده است.

کاظمی یادآور شد: شهروندان می‌توانند با کلیک بر روی هر کدام از معابر عکس تابلوی آن معبر را مشاهده کنند و چنانچه معبری نام ندارد و یا نیازمند تغییر نام است، درخواست نامگذاری تغییر نام معبر را در این سامانه ثبت کنند تا پس از بررسی و تائید نهایی در سامانه قرار گیرد.

مدیریت این سامانه توسط امور ارتباطات مناطق دهگانه شهرداری و اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز خواهد بود. همچنین معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق نیز در اجرایی شدن مصوبات این سامانه همکاری می کنند.

  • منبع خبر : شهریار