معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۸۰ درصد برنامه مربوط به آبگیری تالاب بین المللی قوری گل شامل انتقال ۸۰۰ هزار مترمکعب آب، تاکنون به انجام رسیده است.

جبارعلی ذاکری در جلسه بررسی تامین آب تالاب قوری‌گل در بستان آباد، کل برنامه ریزی انتقال آب در سالجاری به این تالاب را یک میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: تامین آب تالاب امسال ۱۵ روز زودتر از موعد شروع شده و پیش‌بینی می‌شود این روند تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه یابد.

وی مهمترین مشکل در انتقال آب به بستر تالاب قوری گل را مسیر انتقال یازده کیلومتری از مراتع و زمین های کشاورزی بیان کرد که متاسفانه در این بخش کانال و لوله گذاری وجود ندارد و بخشی از هدررفت آب مربوط به این منطقه است.

ذاکری افزود: نظر کارشناسی بر ایجاد لوله گذاری و جداسازی آب کشاورزی از آب منتقل شده به تالاب است که پیگیری های لازم برای تامین اعتبار لازم از سازمان محیط زیست کشور در حال انجام است.

به گفته وی در این راستا مکاتبات و پیگیری های لازم از طرف شخص استاندار آذربایجان شرقی با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست انجام می شود.

ذاکری با بیان اینکه میزان آبی که امسال به تالاب قوری گل انتقال یافته نسبت به سال گذشته افزایش دارد، گفت: سعی می کنیم مقدار آب ورودی از میزان تبخیر در فصل گرما بیشتر باشد و همچنین از هدررفت آب در مسیر انتقال جلوگیری شود تا در میانه تابستان شاهد خشکی تالاب نباشیم.

وی با تاکید بر ایجاد تعادل بین آب مصرفی بخش کشاورزی و آب انتقال یافته به تالاب، یادآور شد: موضوع توسعه باغات در بالادست تالاب پایش مجدد شده و از توسعه بی رویه جلوگیری خواهد شد، چون مصرف این اراضی از همین آب انتقالی به تالاب خواهد بود که می تواند میزان برداشت و مصرف در تابستان را کاهش دهد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع یکهزار و ۹۱۵ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است عمق آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.

تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

  • منبع خبر : ایرنا