افتتاح ایستگاه راه آهن خاوران و آغاز حرکت قطار در مسیر خاوران - میانه - تهران، آغاز تولید مس کاتد در سونگون ورزقان، افتتاح طرح آبرسانی به میانه و طرح های توسعه ای صنایع وابسته به تراکتور و خودرو از جمله مهمترین دستاوردهای سال ۱۴۰۲ دولت در آذربایجان شرقی است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، استان آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور با جمعیت بیش از چهار میلیون نفر ، ۴۵ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود ۲.۸ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود.

این استان دارای مرز مشترک با جمهوری‌های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان بوده و به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا و دروازه مشرق زمین خوانده می‌شود و داری ظرفیت های مناسب صنعتی ،معدنی، کشاورزی و گردشگری است که با نگاه دولت و تحقق خواسته های دیرینه مردم استان در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.

 

۱۴۰۲ سال تحقق وعده های دولت در آذربایجان شرقی

 

۱۱ فروردین ۱۴۰۲: مرهم دولت بر زخم کهنه «مقبره الشعرا» تبریز

«مقبره الشعرا» تبریز، مدفن بیش از ۴۰۰ عارف و شاعر نامدار کشورمان از غنی ترین یادمان‌های حوزه شعر و ادب محسوب می‌شود که متاسفانه در سال‌های گذشته، عملیات بازسازی آن شروع ولی به دلیل ناکافی بودن اعتبارات استانی و نداشتن ردیف بودجه ملی، درد بزرگی بر پیکیره تاریخ و فرهنگ دیار اولین‌ها گذاشت.

این طرح مهم فرهنگی در سفر استانی خرداد ماه سال ۱۴۰۱ آیت الله رییسی به تبریز رمقی دوباره یافت و با ساماندهی بازسازی آن روح تازه‌ای گرفت و در ایام نوروز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پس از چند سال کم توجهی پذیرای مردم فرهنگ دوست کشور شد.

 

۳۰ فروردین ۱۴۰۲: سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه گردشگری آذربایجان‌شرقی

علیرضا بایرام زاده، معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در همان اوایل سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری این استان در دست انجام است که این حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری و زیرساخت‌های این بخش در آذربایجان شرقی بی سابقه است. با بهره برداری و اتمام این سرمایه گذاری‌ها، افزون بر یکصد واحد به مراکز اقامتی، خدماتی و زیرساختی گردشگری استان در شهرها، بخش ها و روستاهای هدف گردشگری افزوده می شود و با این اقدام مسیر جذب و جلب گرشگران داخلی و خارجی به منطقه هموارتر خواهد شد.

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲: صادرات یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلاری از گمرکات آذربایجان شرقی به ۱۰۴ کشور جهان

آذربایجان شرقی، جایگاه ویژه‌ای در حوزه مراودات تجاری با کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی و آفریقایی دارد که دولت با تسهیل سازی در حوزه صادرات و اعتمادسازی میان صادرکنندگان و تجار، نقش قابل ملاحظه‌ای در ارتقای سطح صادرات در استان داشته است. به طوری که لیلی اورنگی، ناظر وقت گمرکات آذربایجان شرقی از صادرات بیش از ۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار از گمرکات این استان به ۱۰۴ کشور جهان در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

وی همچنین افزوده است: این میزان کالای صادراتی از گمرکات استان از لحاظ وزن چهار درصد افزایش و از لحاظ ارزش دلاری پنج درصد کاهش داشته است.

 

۱۴۰۲ سال تحقق وعده های دولت در آذربایجان شرقی

 

 

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲: اتصال ۲۲۵ روستای آذربایجان شرقی به شبکه ملی اطلاعات با ارتباط ویدیو کنفرانسی رییس جمهور

دولت سیزدهم با هدف محرومیت زدایی علاوه بر زیرساخت‌های حیاتی چون آب و گاز، حوزه دیجتال و فناوری اطلاعات را نیز در نظر داشته که در این راستا محمد فرزاد، مدیرکل سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی از بهره برداری طرح اتصال ۲۲۵ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح‌ها با حضور ویدیو کنفرانسی آیت الله رییسی بهره برداری شد.

وی افزود: برای بهره برداری از این طرح‌ها که با هدف دسترسی همگانی به شبکه ملی اطلاعات و کاهش شکاف دیجیتال انجام شد، بالغ بر ۴۶۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

۱۳ خرداد ۱۴۰۲: فیلم| افتتاح خط‌ تولید مس به‌روش هیپ‌لیچینگ در مجتمع مس‌سونگون

مجتمع مس سونگون، یکی از چالش‌های اساسی آذربایجان شرقی در ۲ سال گذشته به شمار می‌رود. معدنی که عوایدش سال‌های سال از استان خارج می‌شد و تنها بخش کوچکی از آن به استان بازمی‌گشت. این معدن که نقش قابل توجهی در اقتصاد دارد و می‌تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد، مورد توجه رییس جمهور در سفر استانی بوده است.

بر این اساس در فاصله یک سال از سفر دور نخست آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی یکی از وعده های سفر رئیس جمهور محقق شد و مدیرعامل مس سونگون ورزقان از تکمیل واحدهای هیپ لیچینگ در این مجتمع و انجام آزمایش‌های لازم در آن خبر داد و گفت: تولید مس کاتد از طریق هیپ لیچینگ (اسیدپاشی از طریق آب) که یکی از وعده های مهم رییس جمهور در سفر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به آذربایجان شرقی بود با سفر رییس جمهور در سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

آیت الله «سیدابراهیم رییسی» و جمعی از اعضای هیات دولت سیزدهم برای پیگیری و تکمیل مصوبات دور اول سفر استانی خود به آذربایجان شرقی، روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ خرداد سال ۱۴۰۲ میهمان مردم آذربایجان شرقی بودند و در این ۲ روز علاوه بر بهره برداری از چندین طرح بزرگ و مهم در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی و احیای واحدهای تولیدی راکد، بر روند اجرای پروژه های حوزه های فرهنگی، صنعتی، خدماتی و حمل و نقل مسافری و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تبریز شتاب بخشیدند.

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ : جشن احیاء ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی با حضور رئیس جمهور

جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و آیت الله رئیسی در این مراسم گفت: اگر فرآیند خصوصی‌سازی کارخانه ماشین‌سازی درست انجام می‌شد، اوضاع این کارخانه امروز اینگونه نبود.

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ : افتتاح ۴۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند

همزمان با سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، ۴۵۰ هکتار دیگر از شبکه پایاب سد سهند با حضور «علیرضا الماسوندی» معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این اراضی در محدوده روستاهای «شکربلاغی»، «یله قارشو»، «یانیق»، «گندبیل»، «قشلاق کندی» و «خورشید» قرار دارد و برای آبرسانی به این اراضی ۲ دستگاه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

 

۱۸ خرداد ۱۴۰۲: بزرگترین مزرعه آرتمیای کشور در «عجب‌شیر» آبگیری شد

همزمان با سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به آذربایجان‌شرقی، بزرگترین مزرعه جلبک و آرتمیای کشور با ۵۸ هکتار مساحت در بندر «رحمانلو» ی شهرستان عجب‌شیر و در سواحل شرقی دریاچه ارومیه آبگیری شد.

” آرتمیا”، جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع این جاندار در جهان شمرده می‌شد ولی به دلیل فروکش کردن آب دریاچه ارومیه، جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشته‌است. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۸ خرداد ۱۴۰۲: افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزل آذربایجان با حضور رئیس جمهور

دکتر سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، با حضور در کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد.
این خط با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ پنج هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ : عملیات اجرایی خط سه متروی تبریز آغاز شد

در این سفر عملیات اجرایی خط۳ قطارشهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه به صورت تونل دوقلو با قطر داخلی ۶ متر و با برآورد اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان با حضور وزیر کشور آغاز شد.

در راستای تحقق مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی و در جریان سفر وزیر کشور در سوم اسفند ۱۴۰۲، ۵۰۰ دستگاه تاکسی، ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید، ۳۵ دستگاه ماشین آلات پسماند و ۲۳ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین آتش نشانی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی و خدماتی تبریز شد.

در این سفر همچنین عملیات حفاری فاز یک خط۲ قطارشهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر به اتمام رسید و با حمایت های دولت سیزدهم، خط یک قطارشهری نیز در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده است.

برای اجرای پروژه قطارشهری در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته بود که از این میزان دولت سیزدهم ۱۳ هزار میلیارد ریال را پرداخت کرده است.

۱۹ خرداد ۱۴۰۲: راه آهن بستان آباد-تبریز با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید/اتصال ریلی ایران به اروپا

در این سفر فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه – تبریز در مسیر بستان آباد – تبریز به طول ۴۴ کیلومتر با حمایت های دولت سیزدهم به بهره برداری رسید و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد.

در اجرای این پروژه بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ مترمکعب خاکریزی، ۴۶ میلیون و ۸۰۰ مترمکعب خاکبرداری و ۳۴۹ هزار مترمکعب بتن ریزی انجام شده، بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ تن ریل استفاده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده است.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد – تبریز ( میانه – بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شده و عملیات اجرایی فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز در دولت سیزدهم آغاز شده است.

این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز – تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز – تهران به مدت چهار ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه – تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند، قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

۱۹ خرداد ۱۴۰۲ : پایان انتظار ۲۰ ساله، تصفیه خانه و خط انتقال آب میانه از سد گرمی چای افتتاح شد

پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری پس از ۲۰ سال انتظار و با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر بهره برداری که از مصوبات دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم به دلیل نبود یا کمبود اعتبار تعطیل و نیمه راکد شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره برداری شد.

همچنین مرحله نخست سد گرمی چای به عنوان منبع تامین آب این طرح آبرسانی که ۲۱ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و برای تامین ۵۰ ساله آب شرب منطقه طراحی شده به میزان پنج میلیون متر مکعب آبگیری شده تا مردم میانه و روستاهای واقع در مسیر از آب شرب سالم و باکیفیت برخوردار شوند و در تابستان که به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی و چاه ها که از منابع اصلی تامین آب شرب میانه هستند دچار تنش آبی و کمبود آب نشوند.

در جریان سفر نخست رئیس جمهور به استان، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد گرمی چای در نظر گرفته شد، سدی که کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ و با اعتبار ۲۷.۵ میلیارد تومانی آغاز شده بود به دلیل نبود اعتبار و عدم تزریق به موقع پول تعطیل شده بود.

۲۰ خرداد ۱۴۰۲: تصویب بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر دوم رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی

معاون اجرایی رئیس‌جمهور میزان اعتبار مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان‌شرقی را بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

محسن منصوری خاطرنشان کرد: ماحصل دور اول سفر دولت سیزدهم به ‌آذربایجان‌شرقی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله تکمیل راه‌آهن میانه – تبریز و تصفیه‌خانه میانه بود.

در فاصله زمانی کمتر از یک هفته از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۹۳ هزار میلیارد ریال از اعتبار مصوبات سفر به استان تخصیص یافت.

 

۲۱ تیر ۱۴۰۲: کارخانه بلبرینگ سازی ایران احیا شد

گردش چرخ‌های راکد واحدهای تولیدی همواره در اولویت سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم بوده و در این راستا نیز کارگروه‌های تسهیل برای رسیدگی به روند احیای واحدهای راکد در استان‌ها تشکیل یافته که آذربایجان شرقی، کارنامه موفقی از این بابت کسب کرده است. تنها در سال اول فعالیت این دولت، ۲۰۰ واحد راکد و نیمه راکد در آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشت که کارخانه بلبرینگ سازی ایران یکی از این نمونه‌هاست.

کارخانه بلبرینگ سازی ایران در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار در سال ۱۳۴۷ تاسیس شده و تا دهه ۸۰ همه چیز در این واحد خوب بود اما در اوایل دهه ۹۰ به دلیل خصوصی سازی و واگذاری آن، به مشکلاتی برخورد که همین روند، این کارخانه را در ردیف کارخانه های ورشکسته قرار داد.

 

۲۴ تیر ۱۴۰۲: پرداخت یکهزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبادانی روستاهای آذربایجان‌شرقی

محمد اسکندری، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: امسال تاکنون برای اجرای طرح های عمران و آبادانی روستایی، یکهزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار به دهیاری های استان پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال به دهیاری‌های سطح استان اعتبار تزریق شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۰۰ درصدی به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

 

۸ مرداد ۱۴۰۲: صادرات ۹.۵ میلیون دلاری شرکت‌های پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

توجه به شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم یکی از عملکردهای مهم و نقطه درخشانی است که باعث شد تا جوانان فارغ التحصیل بسیاری در نقاط مختلف کشور وارد چرخه اشتغال در حیطه علم و دانش خود شوند و تولیدات این شرکت‌ها نیز به ارزش افزوده و اقتصاد کمک کند.

سعید جعفری راد، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: میزان صادرات شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان در سال ۱۴۰۱ با افزایش بیش از سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۹.۵ میلیون دلار رسید.

وی، میزان صادرات این شرکت ها در سال ۱۴۰۰ را سه میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این شرکت ها علاوه بر صادرات محصولات فناورانه خود، در داخل کشور نیز به ارزش ۱۶ هزار میلیارد ریال محصولات فروخته اند.

۹ مرداد ۱۴۰۲: ۴۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در برنامه کشت قراردادی قرار گرفت

کشاورزی یکی از حوزه‌های مهم، حیاتی و پیچیده‌ای است که معیشت تمامی مردم استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن بستگی دارد. تاثیر کشاورزی نه تنها در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه امنیت غذایی نیز اهمیت بالایی دارد. با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود آب، اصلاح الگوی کشت امروز به یک ضرورت در استان تبدیل شده است.

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی در ۴۵۴ هزار و ۸۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: سال های گذشته نیز کشت قراردادی در استان انجام شده و امسال نیز مقدار اعلام شده از اراضی کشاورزی در برنامه کشت قرار گرفت.

وی به سیاست‌های حمایتی این سازمان از کشت قراردادی اشاره کرد و افزود: در بسته سیاست‌های حمایتی امسال، مهمترین حمایت وزارتخانه در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاسه میان کشاورزان قراردادی و کسر وجه آن در زمان تحویل محصول است.

۷ شهریور ۱۴۰۲: مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز بهره برداری شد

بخش آب و پروژه‌های مهم آن در سفر ریاست جمهوری به استان در توجه ویژه قرار داشت و با توجه به مشکلات کمبود آب و در مضیقه قرار گرفتن مردم تبریز در بهار ۱۴۰۲، سال گذشته شدت گرفت که در نتیجه آن مرحله نخست مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز با حضور محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی آبگیری شد.

این مخزن که از ۲ مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی تشکیل شده، در فاز نخست ۵۰ هزار متر مکعب آن آبگیر شد.

این مخزن که در مرتفع‌ترین نقطه تبریز ساخته شده زیرساختی اساسی برای تامین آب این شهر و رفع تنش آبی آن به شمار می‌رود و به گفته مسئولان آب منطقه‌ای و مجریان این طرح، عملیات سازه‌ای این مخازن تکمیل شده و بزرگ ترین مخزن شمال غرب است.

۲۶ شهریور ۱۴۰۲: ۵۶ واحد تولیدی در آذربایجان شرقی احیا شد

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در کارگروه ویژه ستاد تسهیل و رفع موانع استان، گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۵۶ واحد تولیدی راکد در بخشهای صنعتی، معدنی و کشاورزی در استان احیا شد.

وی با اشاره به اینکه از ۵۶ واحد احیا شده استان، تعداد ۱۵ واحد در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی بوده و ۱۵ واحد صنعتی دیگر نیز خارج از شهرک های هستند، افزود: در سال جاری ۲ واحد در منطقه آزاد ارس، ۱۷ واحد در حوزه کشاورزی و هفت واحد معدنی نیز در مسیر احیا و بازگشت به تولید قرار گرفتند.

۹ مهر ۱۴۰۲: تولید موتورسازان تراکتورسازی ایران ۲ برابر شد

شرکت تراکتورسازی ایران که امروز به یک برند برای استان و حتی کشور تبدیل شده و یکی از ارکان مهم تجارت بین المللی ایران محسوب می‌شود، وضعیت مطلوبی را در دولت سیزدهم و به خصوص در سال ۱۴۰۲ سپری کرد و از افزایش تولید تا افزایش صادرات و بازدید سفرا و هیات‌های دیپلماسی کشورهای مختلف دنیا را در این مجموعه شاهد بودیم.

مصطفی وحیدزاده، مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل موتورسازان این گروه صنعتی، گفت: طی ۲ سال گذشته تولید روزانه موتور در شرکت موتورسازان تراکتورسازی از ۸۰ دستگاه به رقم بیش از ۱۶۷ دستگاه افزایش یافته و ۲ برابر شده است.

وی افزود: طی ۲ سال گذشته استراتژی توسعه محصول، افزایش تولید و ارتقاء محصول در برنامه گروه تراکتورسازان قرار گرفته و این هدف گذاری نیز با همکاری و همراهی تک تک کارکنان شاغل در این مجموعه از کف کارخانه تا مدیران و حتی یک مکانیک نمایندگی در دورترین نقاط ایران اسلامی محقق شده است.

۱۶ مهر ۱۴۰۲: ۱۷۸ روستای آذربایجان شرقی در آستانه برخورداری از آب پایدار

طرح جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی که به منظور کاهش تنش آبی در این روستاها و حذف آبرسانی با تانکر در ۲ مرحله در دست اجرا است، شامل ۴۱۱ روستا می‌شود که ۱۷۸ روستا در قالب مرحله اول این طرح در آستانه برخورداری از آب سالم و پایدار قرار گرفته‌اند.

در مرحله نخست این طرح جهادی، آبرسانی به روستاهای چهار شهرستان ورزقان، کلیبر، خداآفرین و هشترود در برنامه قرار گرفت که با کار جهادی اکنون در مراحل پایانی قرار گرفته است.

۱۹ مهر ۱۴۰۲: محصول خط تولید راه اندازی شده توسط رییس جمهور وارد ناوگان شهری تبریز شد

رئیس جمهور در سفر خردادماه به استان، خط تولید خودروهای تجاری را مورد بهره برداری قرار داد که امروز نخستین محصول آن تحویل ناوگان خدمات شهری تبریز شد.

خط تولید خودروهای تجاری از طرح های افتتاح شده این مجموعه در آن سفر بود که یکی از محصولات تولیدی کامیونت ۱۱ تنی عنوان شد که امکان تولید این نوع خودرو در کشور وجود نداشت و محصول وارداتی محسوب می شد.

بعد از چهار ماه نخستین محصولات تولیدی خودروسازان دیزلی آذربایجان به منظور ارائه خدمات شهری تحویل شهرداری کلان شهر، شهر اولین ها داده شد.

۱۱ آبان ۱۴۰۲: تولیدات باغی آذربایجان شرقی به یک میلیون تن رسید/افزایش ۷۷.۵ درصدی تولیدات گلخانه ای

محمدباقر بی پروا، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که تولیدات باغی استان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۹۹ هزار و ۳۹۹ تن رسیده است، گفت: استان از نظر میزان تولیدات باغی در رتبه پنجم کشوری قرار دارد و تولیدات گلخانه ای نیز در دولت سیزدهم ۷۷.۵ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: سطح کاشت باغ های استان ۱۱۵ هزار و ۶۹۲ هکتار است که در این باغ ها، ۱۱۰ هزار و ۸۶ درخت بارور و پنج هزار و ۶۰۶ درخت غیربارور وجود دارد.

۲۳ آبان ۱۴۰۲: هفت هزار میلیارد ریال مالیات مس سونگون به خزانه آذربایجان شرقی واریز شد

یکی از اخبار مثرت بخش در سال ۱۴۰۲، واریز مالیات مس سونگون به خزانه استان بود که با دستور رییس جمهور محقق شد.

معبود عباس زاده، مدیرعامل وقت شرکت مس سونگون آذربایجان “شمسا” گفت: تاکنون هفت هزار میلیارد ریال مالیات به خزانه استان واریز شده و ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.

وی با بیان این‌که از ابتدای تاسیس مس سونگون، ریالی عاید استان نشده بود، اظهار کرد: مس سونگون بزرگ ترین بنگاه اقتصادی شمال غرب کشور است و هر اندازه بزرگ تر شود منافع آن برای آذربایجان شرقی و منطقه بیشتر می شود.

۲ آذر ۱۴۰۲: خط تولید سِرُم در تبریز با حضور وزیر اقتصاد افتتاح شد

تبریز در حیطه داروسازی و سرم سازی، جایگاهی بسیار ویژه‌ای در سطح کشور دارد. در این راستا خط تولید سِرُم شستشو و تزریقی شرکت داروسازی دانا در تبریز با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریال با حضور «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد.

مهدی شیری، مدیرعامل شرکت داروسازی دانا در حاشیه افتتاح این خط، اظهار کرد: با افتتاح خط تولید یاد شده انواع سرم‌های تزریقی و شستشو با ظرفیت اسمی ۴۰ میلیون بطری در سال در این شرکت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد سرم کشور وارداتی است، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از این ۴۰ درصد سرم وارداتی توسط این خط جدید، تامین می‌شود.

۶ دی ۱۴۰۲: ۲۰۰ کارخانه جدید در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

محمدجعفر عظمائی، مدیر کل وقت صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اعلام این‌که این استان در راه اندازی واحدهای جدید ایجادی رتبه سوم کشور را در اختیار دارد، گفت: در ۹ ماهه گذشته و بر اساس پروانه های بهره برداری صادره ایجادی، ۲۰۰ کارخانه جدید در استان فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: این تعداد کارخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هزینه ۷۸ هزار میلیارد ریال راه اندازی شده و زمینه اشتغال ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی کار را فراهم کرده است.

۲۱ دی ۱۴۰۲: سه دستگاه لوکوموتیو بازسازی شده در تبریز رونمایی شد

سه دستگاه لوکوموتیو که به عبارتی موتور کشنده واگن‌های قطار هستند، برای اولین بار توسط بخش خصوصی در تبریز بازسازی شده و با حضور سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

۱۷ بهمن ۱۴۰۲: ۲۵ طرح سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس بهره برداری شد

همزمان با دهه فجر ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ طرح سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس به ارزش ۵۱ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال با ۶ میلیون دلار سرمایه گذاری با دستور آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» به‌ صورت ویدیو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید. ‌

طرح‌های افتتاح شده در منطقه آزاد ارس شامل خط تولید خودرو، واحدهای غذایی، خشکبار، لوازم آرایشی و بهداشتی، باطری خودرو، چندین گلخانه هیدروپونیوک، باغات مدرن و نهالستان، مجتمع‌های تجاری و اقامتی است که اشتغال‌آفرینی برای ۸۲۱ نفر را درپی دارد. ‌

۱۷ بهمن ۱۴۰۲: تسهیلات پرداختی به واحدهای فناور آذربایجان شرقی سه برابر شد

حمایت از واحدهای فناور استان با افزایش پرداخت تسهیلات به آن‌ها در راستای تثبیت اشتغال و سرمایه گذاری و رونق تولید یکی از کارهای مهم دولت در سال ۱۴۰۲ بوده است. بر این اساس سعید جعفری راد، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال در سال گذشته به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال رسید.

وی افزود: با توجه به افزایش بودجه سال ۱۴۰۲ پارک علم و فناوری، تلاش شد این بودجه در قالب تسهیلات اعطایی به شرکت های مستقر در پارک اختصاص یافت و شرکت ها پس از سه سال از دریافت این تسهیلات با کارمزد چهار درصد، اقساط آن را پرداخت می کنند.

۳ اسفند ۱۴۰۲ : رونمایی از ۵۰۰ دستگاه تاکسی در تبریز با حضور وزیر کشور

اسفند سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۰۰ دستگاه تاکسی با حضور « احمد وحیدی» وزیر کشور به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اضافه شد.

همچنین ۱۰ دستگاه اتوبوس ، ۳۵ دستگاه ماشین آلات پسماند و ۲۳ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین آتش نشانی با حضور « احمد وحیدی» به ناوگان خدماتی تبریز اضافه شد.

۲۸ اسفند ۱۴۰۲: تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافت

مردم استان سال ۱۴۰۲ را با خبر خوش جان گرفتن دریاچه ارومیه به پایان رساندند و قایق‌ها بر روی آب هرچند کم جان این دریاچه شناور شد و مردم پس از سال‌ها انتظار توانستند بر روی آب دریاچه ارومیه قایق سواری کنند.

احمد قندهاری، مسئول حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: تراز این دریاچه نسبت به اوایل سالجاری مقدار ۴۷ سانتی متر افزایش یافته است و اکنون میزان بالا آمدن آب چشمگیر است.

وی افزود: دولت سیزدهم برای عملیاتی سازی طرح های احیای این دریاچه تمام همت و تلاش خود را به کار بسته و برعکس دولت های قبلی بر عمل گرایی در این زمینه متمرکز شده است که یکی از نمونه های بارز این معیار، رهاسازی آب سدهای اطراف دریاچه است.

  • منبع خبر : ایرنا