تصفیه خانه فاضلاب تبریز در فاصله چهار کیلومتری غرب شهر تبریز در اراضی روستای قراملک، ضلع جنوبی رودخانه آجی چای به مساحت ۷۲ هکتار واقع است.

این تصفیه خانه با اهداف جلوگیری از آلودگی محیط زیست و شیوع بیماری‌ها، جلوگیری از آلودگی منابع آب و خاک، استفاده از لجن تصفیه شده و تامین آب صنایع اطراف تبریز با استفاده از پساب تصفیه شده احدث شده‌ است.

این تصفیه خانه در سه مدول طراحی شده که جمعیت تحت پوشش مدول اول ۶۱۲هزار نفر بوده و توانایی تصفیه ۱۳۰هزار مترمکعب در شبانه روز را دارا می‌باشد سیستم این تصفیه خانه در دو مرحله اولیه و ثانویه است که در مرحله اول تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و در نهایت گندزدایی انجام می‌گیرد.

عملیات اجرایی مدول دوم این تصفیه خانه با حضور وزیر نیرو در سال ۱۳۹۵ آغاز شده که انتقال پساب تولیدی ناشی از فاضلاب این کلانشهر به دریاچه ارومیه از مهم‌ترین اهداف آغاز فعالیت اجرایی این مدول بود.

گفتنی است؛ با راه اندازی فاز اول مدول دوم تصفیه خانه تبریز که فاز مایع این تصفیه خانه محسوب می‌شود سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب فاضلاب به پیکره دریاچه ارومیه رها خواهد شد که از مصوبات سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بود.

اصحاب رسانه طی بازدیدی در جریان عملیات اجرایی پروژه فاز دو تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب آذربایجان شرقی در حاشیه این بازدید گفت: به لطف مسئولین دولت سیزدهم در دو سال پروژه‌های آب و فاضلاب نسبت به قبل مورد توجه بیشتری قرار گرفته و به منظور فعال شدن این پروژه‌ها اعتبارات بیشتری تخصیص پیدا کرده است.

محمد خانی با بیان اینکه تصفیه خانه صنعت و نیاز مهمی است که به بازچرخانی و تصفیه آب کمک می‌کند، گفت: آب تصفیه شده به شکل سالم دوباره به طبیعت برگردانده شده و از آلوده شدن محیط زیست و مخاطرات احتمالی آن جلوگیری می‌کند.

احداث تصفیه خانه در ۱۹ شهر استان

وی با بیان اینکه استان ما از لحاظ جمع آوری، دفع و تصفیه فاضلاب در سطح کشور پیشرو است، ادامه داد: این تصفیه خانه دارای ۷۶درصد پیشرفت در نقاط شهری سراسر استان دارد که اکنون در ۱۹شهر استان تصفیه خانه در حال بهره‌برداری و اجرا است.

وی افزود: کلانشهر تبریز بعد از اصفهان دومین کلانشهر است که نزدیک به ۸۸درصد آن تحت پوشش فاضلاب قرار گرفته‌ است که در امر بهداشتی، دفع فاضلاب، کمک به محیط زیست و بازچرخانی آب نیز پیشرفت قابل قبولی دارد.

خانی بیان کرد: تمام هدفگذاری‌ ما مبنی بر این است که ۱۲درصد باقی مانده نیز هر چه سریع تر به اتمام رسیده و تمام نقاط تبریز از امر بهداشتی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه تبریز در مدول اول برای ۶۰۰هزار نفر احداث شده که از ۲۲سال قبل در حال بهره‌برداری است، گفت: پروژه مدول دوم برای یک میلیون نفر طراحی شده و قابل ارتقا تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: مدول دوم در حال حاضر بزرگترین تصفیه خانه در حال ساخت کشور است که جمعیت زیادی را پوشش خواهد داد به دلیل اعتبارات هنگفت ناچار شدیم پروژه را به دو فاز تبدیل کنیم که فاز اول آن(بخش مایع) در شهریور سال گذشته به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در سفر اول رئیس جمهور ۳۵۰میلیارد تومان در راستای تکمیل پروژه اعتبار تخصیص پیدا کرد، گفت: از این اعتبار ۱۵۰میلیارد از پیوست قانون و ۲۰۰میلیارد از محل ماده ۵۶ استفاده از تسهیلات بانکی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: بخش مایع این تصفیه خانه که همان تصفیه اولیه و رها سازی آب به طبیعت و یا انتقال به دریاچه است دهه‌ی فجر سال‌جاری بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارهای جانبی تصفیه خانه اعم از بخش لجن، حوضچه‌های تبریز، سیستم بیوگاز و تولید برق در این مرحله مانع بهره‌برداری نمی‌شود، گفت: با راه اندازی بخش مایع ۳۵میلیون مترمکعب آب به مدول اول اضافه شده و در مجموع ۸۵میلیون مترمکعب در سال به رودخانه رها سازی می‌شود که این مرحله از طریق شرکت آب منطقه‌ای با لوله گذاری که در حال انجام است به پیکره‌ی دریاچه ارومیه انتقال پیدا خواهد کرد.

خانی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود پساب تبریز ۸۵میلیون مترمکعب انتقال پیدا می‌کند درحالی که ظرفیت تصفیه خانه برای ۱۲۳میلیون مترمکعب نیز اجرا می‌شود.

۱۰۰۰میلیارد تومان برای کارهای جانبی تصفیه خانه تبریز نیاز است

وی با بیان اینکه ۱۴۰۰میلیارد تومان از طریق اعتبارات پیوست قانون، ماده ۵۶ و ستاد احیا به این پروژه هزینه شده، اظهار کرد: برای تکمیل و انجام کارهای جانبی این پروژه ۱۰۰۰میلیارد تومان نیز لازم است اما این هزینه مانع بهره‌برداری فعلی نبوده و تمام پساب حاصل از تبریز در این مدول قابل تصفیه است.

وی افزود: گاز حاصل از سیستم تصفیه منجر به تولید برق خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تا هفت مگاوات برق تولید شود.

۹۰درصد پساب حاصل از تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد

وی با بیان اینکه درصدی از این پساب متعلق به کشاورزی نیست و اگر هم استفاده می‌شود به دلیل رها بودن است، گفت: ۱۰درصد این پساب در مقابل آزادسازی آب شرب و کمک به تامین آب تبریز به صنایع اطراف تعلق گرفته و مابقی سهم دریاچه ارومیه است.

وی به دلیل بو گرفتن آب‌های آشامیدنی اشاره کرد و گفت: تدوام گرما و خشکسالی به رشد جلبک کمک کرده و تابش آفتاب به کف دریاچه اتفاق نمی‌افتد که منجر به بو دار شدن آب‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه در تبریز ۲۵۰لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که ۱۵۰لیتر تعریف شده است، تصریح کرد: تعریف جهانی آب مصرفی ۱۲۰لیتر است.

وی به اقدامات آب و فاضلاب استان در دهه‌ی فجر سال‌جاری اشاره کرد و گفت: افتتاح بخش اول مایع مدول دوم تصفیه خانه تبریز و برخورداری ۱۰۵ روستا از آب دائمی و پایدار از اقدامات شرکت آب و فاضلاب است که عملیات آبرسانی ۶۰ روستا از طریق قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی ساخته شده است.

علی عباسی، مجری مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز در این بازدید گفت: این تصفیه خانه برای اجرای سه مدول طراحی شده‌، مدول اول از ظرفیت ۱۵۰۰لیتر در ثانیه برخوردار بوده که در حال بهره داری است و مدول دوم نیز با ظرفیت ۲۴۰۰لیتر در ثانیه در حال اجراست که حدود ۹۶۵هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه مدول دوم با تخصیص به موقع اعتبارات تا آخر سال ۱۴۰۳، بهره‌برداری خواهد شد، ادامه داد: ورودی تا خروجی تصفیه خانه در شرایط نرمال ۱۲ساعت به طول می‌انجامد.

وی افزود: میکروب‌های موجود در پساب بیماری زا هستند که در سه حوضچه به روش کلرزنی گندزدایی شده و سپس به دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شوند.

اکبر ملکیان، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اولین مدول تصفیه خانه فاضلاب تبریز برای ۶۵۰هزار نفر با ظرفیت سالانه ۴۷ میلیون مترمکعب در سال پاسخگو است.

وی ادامه داد: بالای ۹۰درصد سطح شهر تبریز تحت پوشش فاضلاب هستند که با برنامه ریزی‌های انجام شده و تخصیص اعتبارات به زودی کل شهر تحت پوشش فاضلاب قرار خواهند گرفت.

عمر پایانی تجهیزات مدول اول تصفیه خانه تبریز

وی با بیان اینکه عمر تجهیزات مدول اول به پایان رسیده اما همکاران زحمت‌کش با وجود مشکلات مالی، با چنگ و دندان این مدول را سرپا نگه‌ داشته‌اند، گفت: استاندارد خروجی این مدول در سطح تصفیه خانه‌های ایران زبان زد است.

ملکیان افزود: ظرفیت مدول دوم ۷۵میلیون مترمکعب در ثانیه است که از دو بخش عمده لجن و مایع تشکیل شده‌است.

وی با بیان اینکه بخش اول مایع در مرداد ماه سال گذشته راه‌اندازی شده و حدود یک مترمکعب در ثانیه رهاسازی شده که امیدواریم از طریق امکانات و تأسیساتی که شرکت آب منطقه‌ای لحاظ کرده این آب به پیکره دریاچه دریاچه ارومیه برسد.

وی اذعان کرد: دهه‌ی فجر سال‌جاری بخش مایع به طور کامل افتتاح‌خواهد شد، اما کل تصفیه خانه با تخصیص اعتبارات تا آخر سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.

 

  • منبع خبر : ایسنا