شهرداری تبریز در اواخر سال گذشته تصمیم گرفت تا برخلاف دو دهه گذشته، نگهداشت فضای سبز شهر را به جای شرکت‌های فضای سبز به دست یک شرکت تازه تاسیس با بدنه زیرمجموعه شهرداری بسپارد و حال پس از شش ماه گذشت از فصل کاری، پای صحبت‌های اعضای فضای سبز آذربایجان شرقی می‌نشینیم تا چالش‌های فضای سبز تبریز را مورد بررسی قرار دهیم.

فریدون بابایی اقدم، یکی از اعضای شورای شهر تبریز در تشریح وضعیت فضای سبز تبریز، اظهار کرد: بحث واگذاری پیمان فضای سبز تبریز که از ۱۱۰ شرکت فضای سبز به تنها یک شرکت انتقال یافته است از چند جهت قابل تامل است. یکی از این موارد این است که وسعت شهر، مساحت فضاهای سبز، وضعیت کم آبی و پرسنل حاضر در این شرکت‌های فضای سبز باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: شهرداری در راستای ساماندهی به وضعیت نیروهای فضای سبز، حذف پیمانکاران فضای سبز را در دستورکار قرار داده بود و برای این امر نیز لایحه‌ای به شورای شهر فرستاد که شورا در دو مرحله به این موضوع ورود پیدا و سعی کرد تا اجازه مناقصه برای فضای سبز شهر با حضور شرکت فوق بررسی شود.

سابقه نداشت که شورای شهر در یک موضوع اجرایی دخالت کند

وی در خصوص مغایرتی که در این رابطه ایجاد شده بود، ادامه داد: تاکنون سابقه نداشت که شورای شهر در یک موضوع اجرایی دخالت و مجوز اعطای پیمان به پیمانکار را صادر کند، از این رو شهرداری دومین لایحه خود را به شورای شهر فرستاد و از شورا درخواست کرد تا پیمان کل فضای سبز شهر را به شرکت تازه تاسیسی که با محوریت شهرداری از جمله مدیران، ناظران و شرکت‌های وابسته به شهرداری تاسیس یافته بود، واگذار کند.

بابایی اقدم گفت: این موضوع از روز اول محل چالش بود و از ۱۳ عضو شورای شهر، شش نفر به این لایحه رای ندادند و قبول نکردند که نگهداشت کل فضای سبز تبریز به تنها یک شرکت واگذار شود و برای مخالفت با آن نیز دلایل مختلفی وجود دارد. مثلا بنده معتقد بودم که ساماندهی نیروهای فضای سبز باید حتما انجام گیرد اما حذف به یک باره ۱۱۰ شرکت و انتقال مسئولیت‌های آن‌ها به تنها یک شرکت تازه تاسیس که رتبه لازم در این زمینه ندارد و در خصوص تجهیزات و ماشین آلات لازم نیز در مضیقه بوده، صحیح نیست.

وی افزود: اگر اراده‌ای برای ساماندهی این وضعیت وجود داشت، قطعا باید شرکت‌های توانمند فضای سبز باقی می‌ماندند و پیشنهاد معقولانه این بود که هر منطقه شهر به یک پیمان واگذار شود، مثلا به جای ۱۱۰ پیمان، ۱۰ پیمان داشته باشیم اما شورای شهر یک خرد جمعی است و رای اکثریت بر این اساس تعیین شد که این شرکت تازه در چنین قالبی به عنوان برنده مناقصه شناخته شود و با رقم کلانی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت مربوطه واگذار شود.

افرادی همزمان کارفرما، پیمانکار و ناظر فضای سبز شهر هستند

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل هم به این موضوع ورود پیدا کرد و تعدادی جلسات نیز در این خصوص برگزار شد ولی در نهایت، مصوبه شورا بود و بر اساس آن نیز کار جلو رفت. اما نگرانی بنده در بحث فضای سبز به مرور قابل شهود بوده و هر از گاهی در گوشه و کنار شهر اخبار خشکیدگی درختان به دلیل کم آبی، مشکلات نظارت و … به گوش می‌رسد. تعدادی از این موارد طبیعی است زیرا گاهی دیده می‌شود که برخی از مدیران و ناظران سازمان سیما منظر شهرداری سهامدار شرکت فوق هستند که نشان می‌دهد افرادی همزمان کارفرما، پیمانکار و ناظر فضای سبز شهر هستند.

نماینده شورای شهر در کمیسیون ماده هفت ( حفظ و گسترش فضای سبز) شهرداری تبریز گفت: پیش از این ناظر فضای سبز، وضعیت حوزه‌ها را بررسی می‌کرد و اگر موردی در آبیاری، کوددهی و سمپاشی و … وجود داشت، شرکت فضای سبز مربوطه را جریمه می‌کرد. هرچند می‌گویند اکنون نیز همان روند ادامه دارد اما این موضوع جای بحث و صورت وضعیت‌های شرکت مذکور و پرداختی‌های آن نیز نیاز به بررسی دارد.

وضعیت فضای سبز تبریز نیازمند بازبینی اساسی است

وی با اشاره بازدیدهای اخیر خود از وضعیت فضای سبز شهر، اظهار کرد: باید بازبینی اساسی در سیاست‌های فضای سبز شهری انجام گیرد. قطع هر درختی در سطح شهر نیازمند بررسی و طی روند قانونی در کمیسیون ماده هفت است و خودرویی که با درخت تصادف کند نیز باید جریمه‌ای پرداخت کند. مسئولیت کمیسیون ایجاب می‌کند که حتی برای بحث خشک شدن یک درخت نیز وارد صحنه شده و با خاطیان و مدیران کم کار فضای سبز برخورد کند ولی این موضوع یک علاج کوتاه مدت است و وضعیت فضای سبز نیازمند بازبینی اساسی است. این پیشنهاد را به سایر همکاران شورا تقدیم کرده‌ام.

وی افزود: نیاز عاجل به بررسی وضعیت فضای سبز شهر وجود دارد و اگر غفلتی در این خصوص انجام گیرد، وضعیت نگران کننده‌ای را شاهد خواهیم بود و چه بسا غفلت در این خصوص باعث می‌شود تا انبوه سازی‌هایی که طی سالیان گذشته زحمت کشیده شده است، از بین رود.

بابایی اقدم با اشاره به این‌که مسئولیت نگهداشت فضای سبز، دوندگی و پیگیری را ایجاب می‌کند، اظهار کرد: با توجه به بازدیدهایی که از نقاط مختلف شهر از جمله تفرجگاه عباس میرزا داشتم، متوجه شدم که برخی نقاط شهر هستند که حتی از ابتدای سال تاکنون کسی از دستگاه‌های نظارت فضای سبز و سازمان سیما منظر به آن نقاط پا نگذاشته است.

وی افزود: هر اقدامی در بحث فضای سبز مثل آبیاری، کوددهی و … آیتم‌هایی محسوب می‌شوند که هر پیمانکار نیز بر اساس میزان انجام این آیتم‌ها از کارفرما پول می‌گیرد اما وقتی طی چندین ماه گذشته حتی احدی از دستگاه‌های نظارتی به آن مناطق پا نگذاشته است، ما را نگران می‌کند که باید نقاط دیگر شهر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر روند کنونی ادامه داشته باشد، شاید الان که فقط دلسوزان فضای سبز از وضعیت آن نگران هستند اما مدتی بعد خود شهروندان نیز اهمال کاری موجود در فضای سبز را به صورت محسوس مشاهده خواهند کرد. معتقد هستم که باید به زودی موضوع فضای سبز درستورکار قرار گیرد و گزارشات این شرکت بررسی شود.

با توجه به وضعیت کنونی فضای سبز شهر، به سراغ اعضای انجمن صنفی فضای سبز استان نیز رفتیم تا نظر این متخصصان چندین ساله فضای سبز را جویا شویم.

وصول حق و امنیت شغلی کارگران؛ دلایل اصلی شهرداری برای حذف شرکت‌های فضای سبز

عباس میرانی، دبیر انجمن صنفی فضای سبز استان در گفت‌وگو با ایسنا، تشریح کرد: سال گذشته درباره موضوع حذف شرکت‌های پیمانکاری از فضای سبز تبریز به جلسات متعددی رفتیم تا دلایل شهرداری را در این خصوص بشنویم. در آخرین جلسه که با حضور شهردار، سرپرست سازمان سیما منظر و دادستانی برگزار شد، شهردار گفت که شرکت‌های پیمانکاری حذف می‌شوند تا حق و حقوق کارگری که قبلا در حق تعدادی از آن‌ها اجحاف می‌شد، برقرار شود. ما آن موقع گفتیم که در هر مجموعه‌ای امکان خطا وجود دارد و شاید درصدی از شرکت‌های فضای سبز هستند که حقوق کارگری را کامل رعایت نمی‌کنند ولی این موضوع تنها مختص این مجموعه نیست و در هر مجموعه‌ای چون شهرداری وجود دارد اما شهردار گفت که تبدیل وضعیت نیروهای زحمتکش فضای سبز و کارگران نیز مدنظر شهرداری است.

وی با بیان این‌که ما تمامی اشکالات پیش روی این اقدام را در اتاق فکر انجمن صنفی فضای سبز(متشکل از متخصصان فضای سبز با میانگین ۲۰ سال تجربه کاری) پیش بینی کرده بودیم، افزود: قطعا انجمن فضای سبز استان خوشحال می‌شود که کارگران زحمتکش به امنیت شغلی برسند اما می‌دانستیم که این امر امکان پذیر نخواهد بود و از سویی نیز دلمان به حال فضای سبز می‌سوخت زیرا فضای سبز با بحث تامین نیرو متفاوت بوده و یک کار اجرایی است.

وی ادامه داد: کار اجرایی با دستور دادن و پشت میز نشستن، پیش نمی‌رود. پیمانکاران فضای سبز از ساعت پنج صبح نه تنها خود بلکه خانواده آن‌ها پای کار بودند تا حوزه تحت مسئولیت خود را رسیدگی کرده و به تعهدات خود عمل کنند. می‌دانستیم شرکتی که در سال اول تاسیس خود بوده و تجهیزات اجرایی ندارد و از بعد نیروی انسانی و کارشناسی نیز در کمترین سطح است، نمی‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد ولی حرف‌های ما را قبول نکردند و طی یک مناقصه صوری و طبق شنیده‌ها با ۷.۵ درصد پلوس به مبلغ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد نگهداشت فضای سبز کل شهر را به این شرکت واگذار کردند.

میرانی در خصوص این‌که اکنون نیروهای کارشناسی و اجرایی این شرکت چه کسی هستند؟ تاکید کرد: این سوال را ابتدا باید از شهردار بپرسیم چرا که بالغ بر ۹۵ درصد کارشناسان، مدیران پروژه و سرپرستان شرکت فوق از نیروهای شرکت‌های فضای سبزی هستند که خود شهرداری ادعا داشته که در حق و حقوق کارگری اجحاف می‌کردند، پس چرا بیش از ۹۵ درصد از نیروهای قبلی استفاده شده است؟ درست است که به نوعی شرکت‌های فضای سبز در این جریان حذف نشده‌اند اما از زاویه‌ای دیگر، به جای برخورد با کسانی که حق و حقوق کارگری را اجحاف کرده‌اند، الان در این شرکت دارای سمت و مسئولیت بوده و حتی جزو مدیران ارشد شرکت هستند. این افراد دنبال منافع کارگری نیستند بلکه دنبال منافع شخصی هستند.

وی ادامه داد: شهردار می‌گفت که منافع شهرداری و خزانه هم در این اقدام مدنظر بوده و با این کار، هزینه‌ها کاهش می‌یابد. در حالی که در همان ابتدا، قرارداد فضای سبز با ۷.۵ درصد بیشتر (حدود ۸۰ میلیارد تومان بیشتر) بسته شد در حالی که در روش قبلی، ۱۵۰ شرکت فضای سبز برای دریافت ۱۱۰ پیمان وارد رقابت شده و در نهایت قیمت نیز کاهش می‌یافت.

وی امسال در مقایسه با سال قبل حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از نظر مادی به شهرداری ضرر وارد شده است، گفت: شهر تبریز تا سال گذشته دارای ۱۱۰ پیمان و حوزه در ۱۰ منطقه شهرداری به همراه تفرجگاه‌های عینالی، آرپا درسی، عباس میرزا و ائل داغی بود. از سوی دیگر ۱۱۰ شرکت با میانگین ۱۵ سال سابقه کار، هر یک دارای تجهیزات و امکانات هستند. آیا یک شرکت نوپا که سرمایه اولیه آن یک میلیون تومان است، می‌تواند کار ۱۱۰ شرکت قدر را انجام دهد؟

شرکت فوق حتی شلنگ برای آبیاری نداشت

وی در خصوص کیفیت فضای سبز شهر نیز ادامه داد: یکسری آیتم‌هایی هر ماه برای فضای سبز وجود دارد. مثلا در ماه فروردین، باید تک تک درختان، ترمیم اساسی شوند، شاخه‌های خشکیده حذف شده و سمپاشی، دفع علف هرز و فرم دهی انجام گیرد اما این شرکت به دلیل عدم توانایی در تهیه ابزارآلات تخصصی فضای سبز، آیتم‌های فروردین را نتوانست تحقق بخشد در نتیجه تمامی آیتم‌های ماه‌های بعدی نیز بر روی هم انباشت شدند. این شرکت حتی شلنگ برای آبیاری نداشت. تمامی این موارد باعث شده تا آفت بر جان درختان بیفتد و اقدامات پیشگیری و مبارزه با آفات انجام نگیرد و شهروندان نیز نسبت به آن اعتراض دارند و از سویی نیز خود درختان نیز آسیب دیده‌اند.

نظارتی بر روند انجام کارهای این شرکت وجود ندارد

دبیر انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی گفت: نظارتی بر روند انجام کارهای این شرکت وجود ندارد. قبلا ابزار قدرت کارفرما برای فعالیت پیمانکاران، جریمه بود و پیمانکاران از ترس جریمه و کاهش رتبه مجبور بودند تا به تعهدات خود عمل کنند اما الان کارفرما و پیمانکار دارای هیات مدیره مشترک هستند و مثلا سرپرست سازمان سیما منظر هم متولی فضای سبز و هم پیمانکار این مجموعه است، درنتیجه انتظار برخورد و جریمه برای پیمانکار این قرارداد وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی صحبت‌های مسئولان شهری که خشکیدگی امروز درختان را نتیجه کم کاری مدیران قبلی عنوان کرده‌اند، افزود: دستگاه نظارت امروز دستگاه نظارت سال‌های قبل است. این دستگاه، امروز ابزار قدرتی ندارد. بالادستی‌ها باعث شده‌اند تا امروز رنگ برگ درختان شهر، سیاه و زرد شود و حتی تعدادی از درختان نیز به دلیل عدم رسیدگی، شکسته و بر روی خودرو و افراد بیفتد.

ماجرای حذف ۲۶ هکتار چمن در تبریز

وی با بیان این‌که سازمان سیما منظر عنوان کرده که در راستای کاهش آب، ۲۶ هکتار چمن شهر حذف شده است، اظهار کرد: در منطقه شهیدان ذاکر، قطعه چمنی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع از یاد رفته و به دلیل عدم آبیاری نیز از بین رفته بود اما دو ماه بعد که فهمیدند این قطعه خشک شده است، تراکتور به جان زمین انداختند که این امر باعث سوختن درختان شد و برای توجیه آن نیز گفتند که آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و آبیاری چمن‌ها را حذف می‌کنند و همزمان نیز در کنار بنیاد مسکن واقع در چایکنار، دستور کاشت چمن جدید دادند که متاسفانه چمن‌های کاشته شده، رشد نکردند. مگر می‌شود برای یک شهر، دو تصمیم متفاوت گرفته شود.

چله تابستان درخت کاشتند

میرانی با بیان این‌که کاشت درخت قطعا زمانی دارد و این موضوع را حتی افراد غیرمتخصص هم می‌دانند، اظهار کرد: درخت باید در اوایل فصل بهار و پاییز(پیش از یخبندان) در تبریز کاشته شود. مستند داریم که در تاریخ دهم مردادماه امسال در منطقه زعفرانیه، وضعیت درختان همچون خزان بود که پس از رسانه‌ای شدن وضعیت آن منطقه، در تاریخ ۱۵ مرداد و چله تابستان با بیش از ۳۵ درجه دما، درخت سرو خمره‌ای کاشتند.

وی با بیان این‌که این اقدامات غیراصولی باعث خیانت به بیت المال می‌شود، افزود: قسمتی از جاده تهران که ما سالیان سال در آنجا کار کرده‌ایم، بستر خاکی مناسب ندارد و دود خودروها نیز اجازه رشد درختان را نمی‌دهد و از سویی نیز سیستم زهکشی در این منطقه پیش بینی نشده است، در نتیجه نمک پاشی سنوات گذشته باعث شده تا بستر خاک، نمکی شود، علی رغم چنین شرایط خاکی در این منطقه، مشخص نیست که با چه استدلالی رز و نسترن کاشته شده و بعد از یک ماه نیز خشک شده است. جالب اینجاست که گل‌های خشک شده را درآورده و به جای آن، گل‌های جدید کاشته‌اند اما همان واکاری شده‌ها هم پژمرده شده‌اند.

وی با اشاره به صحبت‌هایی در خصوص اصلاح خاکی در این منطقه، ادامه داد: اصلاح خاک یک فرایند بسیار هزینه بر است و تنها در شرایط خاص انجام می‌گیرد و بایستی کل بستر خاکی برداشته شده و با ایجاد زهکشی، خاک جدید آورد و اصلاح کرد نه این‌که کود به خاک زد و ادعای اصلاح خاک کرد. در این نقطه نیز به بیت المال صدمه زده‌اند.

دبیر انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی گفت: در ورودی غرب تبریز و اتوبان شهید باکری نیز درخت سنجد کاشته‌اند. درخت سنجد، مقاوم به شرایط بی آبی است و سالانه سه بار هم آبیاری شود، می‌تواند خود را در هر شرایطی حفظ کند در حالی درختان این منطقه خشک شده‌اند. خودشان دلیل آن را نمی‌دانند اما ما دلیل آن را می‌دانیم. کنار این قطعه، کارخانه‌های صنعتی وجود دارد و فاضلاب و پسماند آن‌ها باعث می‌شود تا ریشه درخت خشک شود. این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات این شرکت، بدون مطالعه، بدون آزمایش خاک و ارزیابی مدیریت محل انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به خشک شدن ده‌ها هزار درخت در قطعه تفرجگاه عباس میرزا، اظهار کرد: مشخص است که سرپرست این قطعه تاکنون حتی به آن قدم نگذاشته است. در این منطقه شبکه آبرسانی و جاده دسترسی برای تانکر وجود ندارد. سرپرست یک قطعه باید لیسانش کشاورزی داشته باشد، در حالی که سرپرست این قطعه، این مدرک را ندارد. یک پیمانکار باتجربه فضای سبز وقتی کنار درخت می‌ایستد، با آن حس می‌گیرد زیرا هم درس آن را خوانده و هم ۲۰ سال از عمرش را در راه ارتباط با درختان گذاشته است. فردی که رشته تحصیلی کشاورزی و تجربه کاری ندارد، نمی‌تواند با درختان ارتباط برقرار کند و اتفاقی که در تفرجگاه عباس میرزا افتاده نیز یک فاجعه است.

وی با بیان این‌که درختان پشت ورزشگاه یادگار امام(ره) نیز خشک شده‌اند، افزود: شهردار این وضعیت را به سال‌های قبل مرتبط کرده است در حالی اگر درختی به خاطر مدیریت اشتباه سال‌های قبل خشک شود، نباید امسال برگ داشته باشد. این درختان خشک شده در اردیبهشت و خرداد امسال به برکت بارش‌ها برگ داشتند اما در تیر و مردادماه، برگ‌های آن‌ها به دلیل بی آبی خشک شده است.

ابتدای سال ۳۰ میلیارد تومان بنفشه از بین رفت

میرانی ادامه داد: ابتدای سالجاری بالای ۳۰ میلیارد تومان بنفشه خریداری شده بود. این گل معمولا تا اوایل خردادماه نگه داشته می‌شود اما گل‌هایی که امسال کاشته شد حتی یک هفته هم عمر نکردند زیرا آبیاری نشدند و حتی شلنگ برای آبیاری وجود نداشت. امسال هر چه کاشته شد، در کمترین زمان ممکن پژمرده و خشک شد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایسنا، میرانی تاکید کرد: همیشه تلاش کرده‌ایم تا کارگران زحمتکش به حق خود برسند و امروز بهترین تصمیمی که شورای شهر می‌تواند بگیرد، این است که بخش ثابت کارگران فضای سبز را با بخش اجرایی جدا کند تا حداقل کارگران ثابت به امنیت شغلی برسند.

مشکل بیمه کارگران

وی با بیان این‌که اکنون باید از سازمان سیما منظر سوال کرد که دستاورد و یا نوآوری این سازمان در زمینه فضای سبز سال ۱۴۰۲ تبریز چیست، گفت: کارگران و کارگاه‌ها تا سال قبل بیمه می‌شدند اما از ابتدای سالجاری تاکنون این شرکت نه تنها کارگاه‌ها را بیمه مسئولیت مدنی و شخص ثالث نکرده بلکه حتی بیمه واریزی کارگران و سبزبانان فضای سبز را با اشتباهات بسیار، کم و گاهی با گروه‌های پایین واریز کرده است. بر این اساس نیز طی ۲۰ روز اخیر تعداد سه تجمع کارگری با حضور سبزبانان، کارگران مناطق و نیروهای دست دوم از جمله رانندگان تانکرها برگزار شده است.

وی با بیان این‌که دلیل تجمع کارگران، ضایع شدن حق و حقوق آن‌ها است، خاطرنشان کرد: این ماه از سنوات کارگران کاسته شده و حقوق آن‌ها پنج الی شش میلیون کمتر واریز شده است. جالب است که موردی هم وجود دارد که اسم راننده تانکر در قالب لیست واریزی‌ها به بانک رفته ولی حقوقی واریز نشده است.

دبیر انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی افزود: هر ساله قراردادها باید بر اساس دفترچه پیمان بوده و طبق بندهای این دفترچه به جلو برود. این دفترچه می‌گوید که در هر حوزه کوچک حداقل یک سرپرست کارگاه و یک کارشناس باشد و در حوزه‌های متوسط به بالا نیز یک کارشناس دیگر اضافه شود. تا سال گذشته روی هم رفته سالانه ۳۰۰ کارشناس داشتیم. اما این شرکت برای چند حوزه، یک کارشناس اختصاص داده و حتی به آن‌ها نیز وعده داده شده که به حق و حقوق خود می‌رسند.

وی افزود: این شرکت، تعدادی از کارشناسان را از شرکت‌های فضای سبز جذب کرده و باقی کارشناسان، افراد صفر کیلومتر هستند. اکنون پیک کاری است، حتی تعداد کارگران نیز برای مدیریت هزینه‌ها کاهش یافته است. به این کارگران که قرارداد ندارند، گفته شده که از مهرماه به سر کار نروند. در واقع امنیت شغل آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و فقط منفعت خودشان مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و دولت، سال‌های سال بر روی شرکت‌های فضای سبز سرمایه گذاری کرده‌اند و اکنون کنار گذاشتن این شرکت‌ها، گویا خیانت به بیت المال است.

میرانی، دلیل این‌که چرا هوشیار، شهردار فعلی تبریز، عملکرد مطلوبی در مدیریت شهری دارد ولی در زمینه فضای سبز شهر با چنین چالشی مواجه هستیم، گفت: همیشه قرار نیست که یک مسئول، تمامی تخصص‌ها را داشته باشد و گاهی مجبور است که از مشاوران استفاده کند. مشاوره‌های شهردار در زمینه فضای سبز کاملا دروغین و اشتباه هستند و وجهه او را خراب می‌کنند.

وی با اشاره به عدم نظارت نیروهای شرکت بر حوزه تحت پیمان نگهداری فضای سبز، گفت: سوءاستفاده‌های مالی از محل فروش چوب با نام هرس توسط افراد غیر فنی انجام می‌گیرد. این چوب‌ها از محل درختان خشک شده و گاه زنده کف‌بر شده و به کارگاه‌های چوب بری فروخته می‌شود

غیرقانونی بودن کار شهرداری در فضای سبز

قربان کریم زاده، نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال شهردار تبریز با ادعای ارتقای کیفیت فضای سبز شهر و تحقق حق و حقوق کارگران، ترفندی را پیش گرفته و کارهای غیرقانونی انجام داده است.

وی در خصوص این کارهای غیرقانونی، افزود: اکنون در بحث فضای سبز تبریز، پیمانکار، کارفرما، سیستم نظارت و سیستم نظارت عالی همگی یک ارگان به نام شهرداری هستند. ما در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چنین پیمان و شرایط پیمانی نداریم و بر اساس قانون بایستی طرف پیمانکار و کارفرما متفاوت از هم باشند در غیر این صورت باعث ایجاد رانت خواری خواهد شد. شهرداری می‌خواهد که نگهداشت فضای سبز شهر را برعهده بگیرد که این مورد از لحاظ قانونی درست نیست.

وی با بیان این‌که نگهداشت فضای سبز شهر طی ۲۵ سال گذشته به بخش خصوصی واگذار می‌شد تا جلوی رانت گرفته شود، افزود: ما اعتراضات خود را در خصوص این رانت به تمامی مقامات استانی و متولیان امر شامل شهردار، شورای شهر، فرمانداری و بازرسی رساندیم که هر یک حق را به ما دادند اما نفهمیدیم که چه اتفاقی افتاد و به یک باره فضای سبز شهر را به آن شرکت دادند و شهردار هم گفت که برای این اقدام از شورای شهر مجوز گرفته است.

کریم زاده خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی در مناقصه برنده می‌شود باید ضمانت نامه حسن انجام کار ارائه دهد ولی این شرکت با این‌که به مرحله پیمان رسیده است، ولی هنوز ضمانت نامه تهیه نکرده است. این شرکت کاملا برای شهرداری است و به اصطلاح به دورهمی شهرداری مشهور است.

وی تاکید کرد: وظیفه سیستم نظارتی این است که پیمانکار را تحت فشار قرار دهد تا به تعهدات خود عمل کند و کیفیت فضای سبز بهبود یابد اما چون هر دو طرف یک ارگان است در نتیجه نظارتی بر پیمانکار وجود ندارد و شهر به امان خدا رها شده است. کارگروه فنی فضای سبز و کشاورزی اگر وضعیت را بررسی کند، متوجه این موضوع می‌شود. طی این مدت، جریمه و جراحتی به پیمانکار داده نشده است در حالی که اگر در سنوات قبلی مثلا یک روز سبزبانی، لباس فرم نمی‌پوشید، پیمانکار جریمه می‌شد. 

وی با بیان این‌که کیفیت فضای سبز شهر قابل بررسی است، افزود: اکنون بسیاری از برگ‌های درختان، سیاه شده و در حال نابودی است و اثرات آن علاوه بر امسال در سال‌های آینده بیشتر دیده می‌شود. باید عوام فریبی را کنار بگذاریم و رسانه‌ها نیز حتما واقعیت‌ها را در این خصوص بگویند زیرا با تنفس مردم رو به رو هستیم و اگر عوام فریبی شود، به مردم خیانت کرده‌ایم.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی با بیان این‌که وضعیت فضای سبز امسال نسبت به سال‌های قبل، افت محسوسی کرده که بحث فنی دارد، افزود: وقتی سبزینگی درخت افت کند، برگ‌های آن اول سیاه و سپس زرد می‌شود و از بین می‌رود که دلیل آن نیز بی آبی، عدم سمپاشی و هرس به موقع و عدم مبارزه با آفات است. قبلا تمامی این کارها طبق برنامه زمانبندی ارائه شده از سوی کارفرما و طبق دفترچه پیمان انجام می‌گرفت و اگر کوتاهی می‌شد، با جریمه سه برابر رو به رو بودیم.

سپردن پیمان ۶۰۰ میلیاردی به شرکت فاقد پایه

وی با اشاره به دفترچه پیمان، اظهار کرد: در این دفترچه، قید شده که شرکت‌ها ابتدا باید از پایه یک تا پنج رتبه بندی شوند. شرکت پایه یک که بزرگترین رتبه است، حداکثر می‌تواند پیمان هشت میلیارد تومانی بردارد. علی رغم این قانون اما امسال یک کار ۶۰۰ میلیارد تومانی به شرکتی که حتی صلاحیت و پایه و رتبه ندارد، واگذار شده است که حتی از قانون برنامه و بودجه هم پیروی نمی‌کند زیرا این قانون می‌گوید که شرکت پایه اول حداکثر پیمان ۱۴۰ میلیارد تومانی می‌تواند عهده دار شود و اکنون در تبریز نیز فقط شرکت تا پایه سه بر اساس این قانون داریم.

وی با بیان این‌که انجمن صنفی فضای سبز استان به عنوان حامی محیط زیست و فضای سبز حاضر است با هر مسئولی، مناظره برگزار کند، افزود: درختان شهر تبریز، مثل فرزندان ما هستند زیرا طی دو دهه گذشته، ما در هر نقطه از شهر با این درختان سروکار داشتیم و وقتی می‌بینیم که خشک می‌شوند، گویی فرزندان خودمان هستند که بیمار و پژمرده هستند.

کریم زاده با بیان این‌که انجمن صنفی فضای سبز استان، راهکارهای بهبود وضعیت کنونی فضای سبز شهر را می‌داند، اظهار کرد: فضای سبز شهر برای نسل آینده است و جدای از لج و لجبازی، باید تصمیم اساسی برای آن گرفته شود.

وی در خصوص نمونه‌های واگذاری فضای سبز به شهرداری در سایر شهرها، گفت: کلانشهرهای دیگر همگی به صورت کارفرما و پیمانکار با بخش خصوصی کار می‌کنند. حتی این شهرها از دفترچه و شرایط عمومی ما استفاده می‌کنند و اکنون وضعیت بسیار بهتری از ما دارند، در حدی که سال قبل از پیمانکاران تبریز دعوت کرده بودند تا در مناقصات آن‌ها شرکت کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که تاکنون برای هیچ کارگر فضای سبزی، قرارداد تنظیم نشده است، افزود: این در حالی است که قبلا اگر قراردادی برای کارگر تنظیم نمی‌شد، شرکت فضای سبز باید جریمه پرداخت می‌کرد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت پیمانکاران شرکت‌های فضای سبز تبریز، تشریح کرد: اکنون پیمانکاران سالم فضای سبز شهر بیکار هستند و آن‌هایی که تخلف می‌کردند و باید تاکنون جریمه می‌شدند، پای کار شرکت هستند.

کارگران نمی‌دانند با چه کسی طرف حساب هستند

اصغر سلیم پور، بازرس انجمن صنفی فضای سبز آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون کارگران فضای سبز، فیش حقوق دریافت نمی‌کنند و حتی قرارداد ندارند و از این بابت اعتصاب می‌کنند. با توجه به صحبت‌هایی که از کارگران فضای سبز شنیده‌ام، آن‌ها حتی نمی‌دانند با چه کسی طرف حساب هستند و برای رفتن به مرخصی باید از چه کسی اجازه بگیرند.

شهردار باید بگوید که چرا ساماندهی نیروها عملیاتی نشده است

وی افزود: شهردار باید بگوید که چرا ساماندهی نیروها عملیاتی نشده است. در زمان ما، پیش از پرداخت حقوق، کارگر باید فیش حقوقی دریافت می‌کرد و می‌دانست که در آن ماه چقدر حقوق دریافت خواهد کرد اما الان هیچ فیشی دریافت نمی‌شود و تا زمان واریز به حساب حقوق از آن اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی فضای سبز در شان مردم تبریز نیست. اکنون بیشتر پارک‌ها از لحاظ حراستی کنترل نمی‌شوند. نمی‌دانیم که هزینه‌های حراست پارک‌ها کجا می‌رود. فضای سبز تبریز به کلی رها شده است. امسال حتی یک متر توسعه فضای سبز نداشتیم و حتی فضای سبز قبلی هم از بین رفته است. شاخه‌های خشک در نقاط مختلف تبریز بیداد می‌کند و چهره شهر را برهم زده است.

سلیم پور تاکید کرد: اکنون برای کارگران و نگهبانان پارک‌ها مبهم است که حقوقشان چقدر است زیرا هر ماه یک مقدار متفاوتی را دریافت می‌کنند.  روز گذشته با یکی از نگهبانان صحبت می‌کردم که می‌گفت در فروردین ماه امسال مبلغ ۱۴ میلیون تومان حقوق به حساب او واریز کرده‌‍اند و با این حساب که هر ماه چنین حقوقی دریافت خواهد کرد، مایحتاج زندگی خریداری کرده است ولی الان می‌گویند که قبلا سنوات اضافه حساب شده بود و اکنون هفت میلیون تومان حقوق برای وی واریز کرده‌اند.

وی با اشاره به حذف چمن برخی نقاط شهر، گفت: نخاله‌های حذف چمن چند ماه است که در برخی نقاط شهر به امان خدا رها شده است و از سویی درختچه‌هایی در سطح شهر کاشته شده که آب بیشتری نسبت به چمن دریافت می‌کنند. اکنون می‌توان در برخی از نقاط شهر، چمن‌های گل آلود ناشی از آبیاری بیش از حد را دید و در برخی نقاط دیگر چمن‌های خشک ناشی از عدم آبیاری را مشاهده کرد.

وی با بیان این‌که اکنون نیروی کار ماهر فضای سبز عملا کنار گذاشته شده است، افزود: تجهیزات شرکت‌ها نیز بایگانی و انبار شده‌اند. اگر شهردار می‌خواست که از نیروها و تجهیزات شرکت‌های فضای سبز تبریز استفاده کند چرا این شرکت را بنا کرد و چه معنایی دارد؟

 

  • منبع خبر : ایسنا