معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه گرم شدن هوا شرایط را برای رشد میکروب وبا فراهم می‌کند، گفت: در صورت ابتلا به این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنید، چرا که تاخیر در روند درمان، خطر جانی به دنبال دارد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا سهرابی با اشاره به اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های بسیار مسری، منتقله از راه آب و مواد غذایی است، اظهار کرد: ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری وبا را دارد.

وی افزود: علیرغم پیشرفت‌های زیاد در حوزه بهداشت، هر ساله مواردی از بیماری وبا در کشور بروز می‌کند که با اقدامات به موقع کادر بهداشتی درمانی از گسترش و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های اسهالی است، گفت: وبا بیماری است که قدمت آن به سال‌های دور بازمی‌گردد و تا به‌ امروز علت بروز بسیاری از همه‌گیری‌هاست.

وی از شناسایی زودرس، درمان و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از وبا در کشور خبر داد و تاکید کرد: هر سال با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب این بیماری در محیط فراهم و زمینه بیمار شدن افراد فراهم می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های انتقال وبا، افزود: میکروب وبا از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده، سرایت می‌کند. همچنین در مواردی از طریق عدم رعایت بهداشت فردی انتقال انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

به گفته سهرابی، از آنجا که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است باید در پیشگیری از بیماری نهایت دقت را داشت.

وی به علامت‌های ابتلا به وبا اشاره کرد و افزود: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پُری و غرغر شکم، گرفتگی ساق پا و فقدان دل درد و دل پیچه از نشانه‌های ابتلا به بیماری وباست. در صورت مشاهده علامت‌های مذکور باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد؛ چرا که تاخیر در روند درمان می‌تواند تهدید جدی برای جان بیمار باشد.

سهرابی شست‌و شوی با دقت سبزی‌، صیفی و میوه‌جات (پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شست‌وشو و آبکشی)، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای مصرف خوراکی و یا شست‌وشوی ظروف و همچنین شنا نکردن در آب‌های آلوده را از مهمترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا عنوان کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی توصیه کرد: از خرید و مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد خودداری و در مراکزی که به رعایت اصول بهداشتی آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید.

  • منبع خبر : ایسنا