نخست‌وزیر ارمنستان گفت به رسمیت شناختن تمامیت ارضی این کشور در مرزهای شناخته شده بین‌المللی آن از سوی جمهوری آذربایجان می‌تواند به دو کشور اجازه دهد معاهده صلح امضا کنند.

به گزارش سون خبر به نقل از فارس، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان جمعه (۲۳ سپتامبر) گفت به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آن از سوی جمهوری آذربایجان می‌تواند به دو کشور اجازه دهد معاهده صلح امضا کنند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پاشینیان در سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در نیویورک در حال برگزاری است، گفت: اگر آذربایجان تمامیت ارضی ارمنستان را نه به لحاظ تئوری بلکه به شکل ملموس به رسمیت بشناسد، منظورم تمامیت ارضی به رسمیت شناخته شده ما به وسعت ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع است، به این معناست که ما می‌توانیم معاهده صلح را با به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر امضا کنیم.

وی گفت در غیر این صورت، جمهوری آذربایجان از موضوع تعیین حدود مرزها برای طرح ادعاهای ارضی جدید استفاده و وضعیت را تشدید کند. پاشینیان گفت: آذربایجان سرزمین‌های مشهودی از ارمنستان را تحت اشغال خود نگه می‌دارد و همانطور که گفتم خطر تجاوز جدید از سوی جمهوری آذربایجان بسیار بالاست.

خست‌وزیر ارمنستان می گوید، «حل‌وفصل همه جانبه مناقشه قره‌باغ کوهستانی یکی از عوامل کلیدی ثبات منطقه‌ای است که در آن باید حقوق و امنیت ارمنی‌هایی که در منطقه زندگی می‌کنند تضمین شود».

پاشینیان افزود: می‌خواهیم از امنیت و دسترسی بلامانع آژانس‌های بشردوستانه به قره‌باغ کوهستانی به منظور ارزیابی وضعیت بشردوستانه، حقوق بشر و تضمین حفاظت از میراث فرهنگی در آنجا حمایت شود. هدف ارمنستان برقراری ثبات، امنیت و صلح بلندمدت است و کشور ما متعهد به ادامه تلاش های دیپلماتیک برای نیل به این هدف است.