معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با اشاره به ایجاد معضل سدمعبر از سوی وانت بارها در این شهر، گفت: در تبریز بیش از ۳۰۰ دستگاه وانت بار میوه فروش وجود دارد که همه آن‌ها در انحصار ۱۸ نفر است.

جواد صدیقی، روز سه شنبه در جلسه نشست مدیران شهرداری با اصحاب رسانه، افزود: تعدادی از این وانت بارها در کنار فروش میوه، اقدامات خلاف قانون مانند فروش مشروبات الکلی و مواد مخدر انجام می دهند که باید با همکاری دستگاه های ذیربط نسبت به جمع آوری و ساماندهی آن ها اقدام لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه از اول آذر بر اساس دستور شهردار تبریز در راستای ساماندهی دستفروشان، به این افراد و خودروهای سدمعبر بیش از ۵۰۰ ابلاغیه صادر شده است، اظهار داشت: از این تعداد فقط ۵۰ نفر به ابلاغیه توجه کرده و به شهرداری مراجعه کرده اند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با تاکید بر اینکه ساماندهی و حمایت از دستفروشان نیازمند از برنامه های شهرداری است، گفت: زمین مورد نیاز برای استقرار دستفروشان شناسایی و آماده سازی شده و هر خودرو می تواند در ساعات مشخص شده در مکان های مشخص شده استقرار یابد و به مردم میوه عرضه کند.

صدیقی، با اشاره به فعالیت دستفروشی ها در اکثر خیابان های سطح شهر، ادامه داد: ساماندهی دستفروشان نیازمند همکاری حدود ۱۱ دستگاه و نهاد دولتی مانند دادستانی، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، محیط زیست و منابع طبیعی، راه و شهرسازی و راهداری است.

وی یادآوری کرد: برخی افراد خیابان های سطح شهر را در قالب اجاره سینی یا طبق میوه در ازای دریافت روزانه مبلغی به دستفروشان نیازمند اجاره می دهند که باید با این افراد برخورد و از دستفروشان نیازمند حمایت شود.

یک هزار قلاده سگ بدون صاحب از سطح شهر تبریز جمع آوری شده است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با اشاره به شکایت های شهروندان در خصوص مزاحمت های سگ های بدون صاحب، گفت: در این راستا شهرداری اقدام به عقد قرارداد با پیمانکار برای زنده گیری و جمع آوری سگ های بدون صاحب از سطح شهر کرد و تاکنون بیش از یک هزار قلاده سگ بدون صاحب از سطح شهر جمع آوری شده است.

صدیقی، با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح از کشتن سگ های بدون صاحب در سطح شهر جلوگیری شده است، ادامه داد: این سگ ها پس از زنده گیری به پناهگاه حیوانات پردیس منتقل شده و در آنجا عقیم سازی می شوند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح به حد ایده آل نرسیده ایم ولی به ۸۰ درصد پیشرفت رسیده ایم، اظهار داشت: تمامی اقدامات در زمینه جمع آوری و عقیم سازی سگ های بلاصاحب با نظارت مستقیم معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز و حامیان حیوانات انجام می شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز گفت: با وجود نظرخواهی از تعداد سگ های بدون صاحب سطح شهر از حامیان حیوانات و اعلام وجود ۷۰۰ قلاده سگ بدون صاحب، تعداد این سگ ها روبه افزایش است.

صدیقی، افزود: با بررسی این موضوع مشخص شد، سگ های بدون صاحب از شهرهای کوچک اطراف تبریز جمع آوری و در محلات حاشیه این شهر رهاسازی می شوند.

وی با تاکید بر ضرورت جمع آوری سگ های بدون صاحب از سطح شهر به علت مبتلا بودن تعداد زیادی از آن ها به بیماری های مختلف، افزود: ۲ نقطه در حاشیه شهر از جمله طویقون برای غذارسانی به سگ های بدون صاحب مشخص شده و علاقه مندان می توانند با حضور در این محل ها به این سگ ها غذا دهند.

صدیقی، ادامه داد: در سازمان پسماند شهرداری تبریز نیز زمینی به وسعت حدود ۵۰ هکتار به عنوان پناهگاه حیوانات آماده سازی شده و در آن امکانات مربوط به عمل جراحی و اتاق پزشک ایجاد شده است.

 

 

نمک پاشی معابر شهری در فصل زمستان به محیط زیست آسیب زده است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ هزار تن برای تسهیل تردد خودروها و شهروندان در معابر شهری استفاده شده است، گفت: سهم هر شهروند تبریزی از این نمک حدود ۲۵ کیلوگرم بود و این کار موجب آسیب دیدن محیط زیست و تخریب آسفالت، جداول، پیاده روها، زنگ آمیزی معابر و فرسودگی خودروها می شد.

صدیقی، با تاکید بر اینکه امسال به جای نمک پاشی از محلول پاشی استفاده خواهد شد، ادامه داد: در این روش به جای استفاده از کلرید سدیم از کلرید کلسیم و مخلوط آهک و کلسیم استفاده می شود که استفاده از این محلول علاوه بر جلوگیری از آسیب به محیط زیست برای آن نیز مفید است.

وی یادآوری کرد: در این روش قبل از شروع بارش، معابر و خیابان ها با این محلول مه پاشی می شود و این محلول برای دمای منفی ۱۸ تا منفی ۳۳ درجه سانتی گراد و برای حجم تا پنج سانتی متر پاسخگو بوده و برای حجم بالاتر از آن باید برف روبی انجام شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز با بیان اینکه در صورت موفقیت این روش، این طرح به نام تبریز ثبت می شود، گفت: مردم و شهروندان نیز به هنگام بارش برف با نیروهای خدماتی شهرداری همکاری کنند و برای تردد در سطح شهر بجای استفاده از خودروهای تک سرنشین از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

صدیقی، ادامه داد: مجوز استفاده از این روش به جای نمک پاشی از محیط زیست اخذ شده و شهرداری اقدام به تولید محلول کرده و بر روند محلول پاشی نیز نظارت خواهد کرد.

کلانشهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز دارای ۱۰ منطقه شهرداری است.