رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به سکون و پایداری نسبی جو تا اواخر هفته، غلظت و انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی این استان به ویژه تبریز افزایش می‌یابد.

محمد امیدفر، روز چهارشنبه افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، این وضعیت همراه با غبار یا مه رقیق بوده و موجب کاهش کیفیت هوا در این شهرها می شود.

وی اظهار داشت: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده در مناطق صنعتی و پرتردد این شهرها، شاخص کیفیت هوا افزایش یافته و برای گروه های حساس در حد ناسالم می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در چنین وضعیتی توصیه می شود از تردد و سفرهای غیرضروری در شهرهای بزرگ و صنعتی به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی پرهیز کنند و تا حد امکان شهروندان در فضای باز فعالیت فیزیکی و ورزشی انجام ندهند.

امیدفر، ادامه داد: بر اساس نقشه های پیشیابی هواشناسی، تا ۱۰ روز آینده سامانه جوی خاصی وارد استان نمی شود و روند کنونی ادامه خواهد داشت و فقط در روزهای شنبه و یکشنبه در منطقه ارسباران احتمال بارش وجود دارد.

وی یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته چاراویماق با دمای منفی ۱۱ درجه و جلفا با دمای مثبت ۱۰ درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان گزارش شده اند.

امیدفر، افزود: در این بازه زمانی دمای تبریز در گرمترین زمان به منفی پنج درجه و در سردترین زمان به مثبت پنج درجه سانتی گراد رسید و دمای فعلی ( ۱۰ و ۳۰ دقیقه) این شهر منفی یک درجه بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه کاهش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا