رئیس دانشگاه تبریز از نقش بسزای این دانشگاه به‌عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور خبر داد.

دکتر صفر نصراله‌زاده در ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در دانشگاه لومونوسف مسکو، اظهار کرد: ایرانیان، همواره در گستره تاریخ، سبب تعالی زندگی اجتماعی و فرهنگی بوده و در پیشبرد و توسعه زندگی بشر به خصوص در منطقه خاورمیانه و همسایگان آن، تاثیری بسزا و چشمگیر داشته‌اند. نگاهی کوتاه به تاریخ پرشکوه ملّت بزرگ ایران، شاهد عدلی بر میزان و نوع این تاثیرگذاری است.

وی افزود: من از شهر تبریز در ایران می‌آیم؛ شهری که به گواهی صفحات تاریخ، از سده‌های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی و به یُمن آموزه‌های روشنی بخش نیاکانِ سرافرازش، در همواره تاریخ، نشان فضیلت و فرزانگی را به پیشانی خود داشته و شعله‌های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگرائیده است.

وی ادامه داد: گستره دانش در دیار من به بلندای تاریخ است. حدود ۸۰۰ سال قبل، در قسمت شمال‌شرقی شهر تبریز و در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده سرخاب و بیلان‌کوه، به همت دانشمندی به نام خواجه رشیدالدین فضل‌اله، یک مجتمع بزرگ دانشگاهی ساخته شد که سالیان سال پذیرای دانش دوستانی از سراسر دنیا بود.

نصراله‌زاده با ارائه مقدمه‌ای از تاریخ و فرهنگ این دیار به تاریخچه‌ی دانشگاه تبریز به‌عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تبریز یکی از سه دانشگاه جامع و برتر ایران و بزرگ ترین دانشگاه شمالغرب کشور است و به عنوان دانشگاه معین استان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان را تحت حمایت خود دارد و در این مدت به دانشگاهی عالی رتبه در مقیاسی ملی و منطقه‌ای تبدیل شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ دانشکده، ۱۰ موسسه، مرکز و گروه تحقیقاتی و چهار قطب علمی در دانشگاه تبریز، ادامه داد: این دانشگاه با داشتن یک پردیس بین المللی در ایران، آماده‌ی ایجاد شعبه‌ی بین المللی دیگری در خارج از کشور است و در حال حاضر نیز دارای دوره‌های مشترک آموزشی با اعطای مدرک دوگانه با دانشگاه‌های معتبر اتریش، استرالیا، چین و ترکیه در زمینه‌های مختلف است.

وی گفت: کسب رتبه‌های برتر در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر دنیا، مسئولیت کارگروه ملی همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، تبدیل شدن به قطب علمی و فرهنگی در منطقه، تحصیل بیش از ۲۳ هزار دانشجو و بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز، انتخاب پنج نفر از اساتید این دانشگاه به عنوان چهره‌ی ماندگار کشور، ۲۲ استاد و پژوهشگر نمونه‌ی کشوری و پنج نفر به‌عنوان دانشمند جهان اسلام، شهادت ۲۲ تن از دانشجویان دانشکده‌ی فنی و تحصیل سرداران شهید باکری، کسایی، پور شریفی  و … در دانشگاه تبریز دیگر مباحث مطرح شده توسط رییس دانشگاه در این جلسه بود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به پتانسیل‌های علمی، آموزشی و پژوهشی گفت: دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه جامع که در تمامی گروه‌های های فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه حائز رتبه‌های بسیار مناسب بین المللی است، آماده توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور روسیه است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران در روسیه باعث تقویت مناسبات و عملیاتی سازی این همکاری‌ها شود.

به گزارش سون خبر به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در راستای گسترش و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی طرح‌ریزی شده است.

  • منبع خبر : ایسنا