جامعه امروزی بیشتر از هر وقت دیگری نیازمند الگوگیری و اتکا به سیره و اخلاق بزرگانی چون حضرت فاطمه (س) است تا هم در امورات دنیوی و هم اخروی سعادتمند شود.

امروز سالروز شهادت بانوی دوعالم و سرور زنان جهان است. حضرت فاطمه در نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در تمام اعصار بوده، ایشان دخت حضرت محمد و خدیجه (س)، همسر علی بن ابی‌طالب و مادر حسن، حسین‌ و حضرت زینب و یکی از پنج تن آل عبا بودند و فرزندان وی به سید یا شرف معروف بودند.

پدر بزرگوارش خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند و مادرش خدیجه، از زنان بزرگ، شریف و ثروتمند قریش و نخستین بانویی بود که به اسلام پیوست و تمامی ثروت و دارایی خود را برای خدمت به اسلام و مسلمانان صرف کرد. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود، تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد می‌شد.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله (ع) در روز ۲۰ جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه، چشم به جهان گشود.

در مورد تاریخ ولادت آن حضرت اختلاف وجود دارد. تاریخ ولادت ایشان در بیشتر منابع اهل سنت، پنج سال پیش از بعثت و در زمانی که قریش مشغول مرمت خانه کعبه بودند، در برخی سال دوم بعثت و در بیشتر منابع شیعی، پنج سال پس از بعثت پیامبر اسلام (ص) ذکر شده است

حضرت فاطمه (س) الگویی در تمام عرصه‌ها برای زنان و مردان جامعه است و به خاطر جامع‌ بودن شخصیت حضرت زهرا (س) است که به ایشان لقب «سیده النساء العالمین» می‌دهند.

حضرت فاطمه(س) نقطه‌ی عطف اهل بیت(ع) است

کارشناس مذهبی گفت: حضرت فاطمه نقطه‌ی عطف اهل بیت(ع) است که این امر نشان دهنده‌ی عظمت شخصیتی حضرت زهرا (س) بوده و اوج این عظمت در آیات سوره‌ی کوثر نمایان است. ‌

حجت الاسلام رسول برگی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عظمت و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: هر چقدر درمورد شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)صحبت کنیم، بازهم چیزی نگفته‌ایم و زبان ما برای این کار قاصر است.

وی ادامه داد: با مراجعه به آیات قرآنی متوجه می‌شویم که یکی از منحصر بفردترین انسان‌های جهان حضرت فاطمه است.

وی افزود: شناخت خداوند متعال فقط به واسطه اهل بیت عصمت و طهارت و فاطمه (س) میسر است چرا که حضرت زهرا حجت خداوند بر ائمه (ع) بوده و این امر بیانگر مقام و منزلت والای ایشان نسبت به امامان (ع) است.

وی با اشاره نوع همسرداری حضرت زهرا، بیان کرد: در رابطه‌ی زوجین زن یا مرد بودن(جنسیت) طرفین مهم نیست بلکه انسانیت، رحمت، مهربانی و محبت است که زندگی خوب و پراز آرامش را تشکیل می‌دهد، زندگی مشترک حضرت فاطمه(س) با حضرت علی سرتاسر این ویژگی‌ها است.

برگی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) حتی روز عروسی خود نیز از یاد و نام غفلت نکرده است، جوانان امروزی نیز در هر مرحله‌ی زندگی خود از خداوند کمک بگیرند چرا که ذکر یاد و نام خداوند ثبت معنویت گیری، برکت در زندگی زوجین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه از بخشنده‌ترین زنان عالم در طول تاریخ بوده است، عنوان کرد: وی به قدری مهربان بود که روز عروسی خود نیز لباسش را به یک نیازمند هدیه کرده و راضی شد خود در آن روز لباس کهنه‌اش را بپوشد اما نیازمند را دست خالی از خانه‌اش برنگرداند.

وی گفت: رعایت تمامی این اصول در زندگی آن حضرت باعث شده است تا فرزندانی هم چون، امام حسین(ع)، حسن (ع) و حضرت زینب(س) در این خانواده تربیت شوند که جهان متاثر از آن‌ها است.

وی با اشاره به لقب «ام ابیها» حضرت زهرا (س)، ادامه داد: واژه‌ی «ام» به معنای ریشه‌ و پناهگاه است، و مادر نیز ریشه‌ی انسان است که هر فردی زمان سختی به مادرش پناه می‌برد.

وی گفت: ارزش فاطمه‌ زهرا به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در زهرا(س) نبود، ایشان صدیقه‌ کبری نبود. صدیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است و می‌شود صدّیق.

رئیس شورای شهر تبریز، ابراز کرد: دلیل اینکه پیامبر اکرم(ص) لقب ام ابیها را به حضرت زهرا (س) داده است پناه بودن حضرت فاطمه برای آن حضرت بوده و پیامبر هر دردی که داشت با دیدن‌ چهره‌ی حضرت فاطمه به آرامش می‌رسید.

وی گفت: عایشه روایت کرده است که هر موقع و حتی به دفعات اگر فاطمه(س) وارد خانه می‌شد، رسول خدا تمام قد بلند می‌شدند و به استقبال فاطمه رفته و دست او را می‌بوسیدند و خطاب به او می‌گفتند«جانم به فدای تو سخن بگو» و زمانی که عایشه علت این کارها را از پیامبر(ص) می‌پرسید، پیامبر می فرمود«خداوند به من دستور داده است تا با فاطمه این‌گونه رفتار کنم»

وی بیان کرد: عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) به قدری است که خداوند به پیامبر دستور می‌دهد که برای ولادت حضرت زهرا(س) چهل شبانه‌روز گریه و راز و نیاز کرده و از خدا بخواهد تا نور زهرا را به پیامبر هدیه کند که بعد از به دنیا آمدن حضرت، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید«انا اعطیناک الکوثر»

وی افزود: ایشان نه تنها برای بانوان، بلکه برای مرد و زن، پیر و جوان و دختران و پسران الگویی بی‌نظیر به‌شمار می‌رود و حیات طیبه ایشان درس‌هایی حکمت‌آموز برای همه اعصار دارد.

منزلت حضرت فاطمه‌ی زهرا به عنوان برترین زن جهان

یک استاد حوزه نیز با اشاره به منزلت و جایگاه حضرت فاطمه، گفت: همه تاریخ حیات آن حضرت برای انسان اعجاب‌آفرین است که چگونه یک زن، و تا کجا می‌تواند به آن مقامات عالی نائل شود، و سیر خودش را به طرف خداوند متعال ادامه بدهد.

مریم یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مواضع حضرت زهرا(س)، بیان کرد: مواضع حضرت زهرا در ایمان و معرفه الله، در بندگی خدا و عبادت، بی‌اعتنایی به دنیا و قناعت، در رحم و ایثار دیگران بر خود، همسرداری و تربیت فرزند، در حفظ کرامت‌ها و حشمت‌های خاصی که اسلام برای بانوان توصیه کرده است و در رعایت ستر و عفاف، و در نشان‌دادن تمام ۱۰ صفت برجسته‌ای که در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان افتخار شمرده شده، یگانه و اسوه بود.

وی ادامه داد: آن قدر انوار وجود فاطمه درخشان است که بعضی از زنان پیغمبر در توصیف ایشان می‌گویند: «مَا رَأَیْتُ أفْضَل مِنْ فَاطِمَه غَیر أبِیهَا؛ من برتر از فاطمه ندیدم مگر پدرش را. وجود حضرت فاطمه وجودی آسمانی و ملکوتی است که امثال بنده نمی‌توانیم در این میدان‌ها وارد شویم و به وصف آن حضرت بپردازیم.

وی افزود: حضرت زهرا به عنوان برترین بانوی عالم هستی، دارای ابعاد والای شخصیتی و اخلاقی می‌باشند و این شخصیت، مورد توجه خاص پیامبر اکرم  و اهل‌بیت و بزرگان مسلمان و غیر مسمان بوده و می‌باشند.

وی با اشاره به تلاش‌ها و مجاهدت‌های حضرت زهرا در زندگی اجتماعی خود، بیان کرد: دفاع از امام معصوم تا پای جان، ظلم‌ستیزی و دفاع از حق، مقام خضوع و عبادت دربرابر خداوند؛ مقام والای علمی؛ رعایت حقوق فرزندان و همسر، سازش با سختی‌ها از جمله‌ی این تلاش‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تنها شناختن ابعاد نورانی شخصیت ایشان برای اصلاح جامعه و سیر به سمت تعالی کافی نیست و نظر به اینکه وظیفه مداری ایجاب می‌کند این ابعاد برای محیط جامعه و افکار عمومی هم روشن شود، وظیفه ما در قبال ایشان این است که این بانو را با این ابعاد شخصیتی بیان شده، به جامعه بشناسانیم و معرفی کنیم.

یوسفی اظهار کرد: اگر بخواهیم فاطمه (س) را در عبارتی کوتاه معرفی کنیم، خواهیم گفت او همان انسان کاملی است که قرآن و روایات چهره آن را تصویر کرده‌اند. زنی است که می توان گفت مثَل اعلای نفْس بشری بوده و مظهر صفات و اسمای الهی. از معدود زنانی که توانسته به مرحله کمال انسانی دست پیدا کند.

وی گفت: او تنها زنی است که از همان آغاز حیات و تشکّل، براساس اصول متعالی اسلام و ارزشهای اسلامی رشد و پرورش یافته و به درجه‌ای رسیده است که او را در عالم زنان همتائی و در عالم مردان کفی جز علی(ع) نبوده است. سرمایه گذاری‌های تربیتی پیامبر اکرم درباره او ثمر داد و کوشش‌های خود او نیز عاملی مهم در رشد آن حضرت به حساب آمده است.

وی با اشاره به زمان شهادت حضرت فاطمه (س) خاطرنشان کرد: زمان شهادت حضرت زهرا(س) باید توسط مورخین ثبت و به دست ما می‌رسید و مورخین تحت نظر حاکمان آن زمان بودند و توجه زیادی به مسئله ولادت و شهادت نداشتند که می‌شود گفت کوتاهی از مورخین بوده است.

وی ادامه داد: اما دلیلش هم این است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) حساسیت داشته و مشروعیت حکومت‌ها را به نوعی زیر سوال می‌برده و مورخان عمدتا مایل نبودند در این طور مسائل که جنبه سیاسی پیدا کرده بود، شرکت کنند.

وی افزود: نکته بعدی این است که در بین شیعیان هم حساسیت خاصی نسبت به این امر وجود ندارد چراکه با نگاهی به تاریخ می‌بینیم در مسائل شرعی برخی اصحاب سوالات جزئی را می‌پرسند اما در این زمینه سوالی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در آن زمان گرفتن جلسات شهادت و یا ولادت زیاد مرسوم نبود که البته شهادت امام حسین(ع) استثنا دارد که در بحث کربلا و عاشورا با یک تاریخ شفافی مواجه هستیم اما در بحث تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) بخاطر ملاحظات و حساسیت‌ها چندان سوال نمی‌شد.

  • منبع خبر : ایسنا