مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طرح جهاد آب رسانی به روستاها، این استان به الگویی برای دیگر استان‌های کشور تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، محمد خانی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرحله نخست این طرح شهرستان‌های ورزقان، خداآفرین، کلیبر و هشترود است که با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و با اتمام آن ۱۷۸ روستا از آب سالم و پایدار برخوردار می شوند.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از مجتمع آبرسانی قشلاقات در کلیبر و خداآفرین ۶۸ روستا و شهر آبش احمد با چهار هزار و ۱۹۵ خانواده زیر پوشش قرار خواهد گرفت، گفت: با اتمام عملیات مربوط به ایستگاه‌های پمپاژ، می‌توان آبرسانی به ۳۸ روستا را تا تابستان ۱۴۰۳ بهره برداری کرد.

خانی همچنین افزود: با بهره برداری از مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان نیز ۶۴ روستا و شهر ورزقان با پنج هزار و ۷۷۳ خانواده تحت پوشش قرار می گیرد که با تخصیص کامل اعتبارات امکان افزایش به ۸۸ روستا نیز امکان پذیر است.
مدیرعامل آبفای استان طرح جهاد آبرسانی را گامی در مسیر محرومیت‌زدایی عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های اجرای این طرح در روستاها شناسایی شده و همه توان و امکانات در راستای اجرای درست و به موقع پروژه های آبرسانی بسیج شده و در مسیر پیشرفت قراردارد.
خانی در مورد استفاده از ظرفیت های خیرین در جهاد آبرسانی گفت: وجود خیرین در کشور یک ظرفیت بالقوه است که با الگوگیری از این امر، مجمع خیرین آب‌رسان کشور نیز شکل گرفت و توانستیم از کمک خیرین در آبرسانی به روستاها استفاده کنیم.

فاز نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و دربرگیری ۱۷۸ روستا و فاز دوم نیز با ۱۳ هزار میلیارد ریال و دربرگیری ۲۳۳ روستا در حال انجام هستند.

از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا دارای تنش آبی هستند که با برنامه ریزی‌های انجام شده در دولت سیزدهم و اجرای طرح جهاد آبرسانی، تلاش بر این است تنش آبی در این روستاها رفع شود.

شرکت آبفای آذربایجان شرقی با دارا بودن یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را با دربرگیری چهار میلیون و ۲۳۰ هزار نفر را زیر پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است.

  • منبع خبر : ایرنا