اهتمام و برنامه ریزی دولت سیزدهم برای مدیریت مصرف انرژی و افزایش تولید برق در کشور موجب شد تا کوتاهی‌های گذشته در این زمینه جبران شود به طوری که تابستان سال گذشته قطعی برق در شهرستان تبریز و آذربایجان شرقی نداشتیم و برای امسال نیز برنامه های تشویقی خوبی پیش بینی شده است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، خاموشی تابستان در سال های گذشته خاطرات تلخی را برای مردم آذربایجان شرقی بخصوص بخش صنایع رقم زد که علاوه بر ایجاد نارضایتی شدید مردمی موجب کاهش تولیدات صنعتی و ایجاد رکود شد.

با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم حل این معضل به عنوان چالش اساسی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و برنامه ریزی بسیار خوبی برای مدیریت و کنترل مصرف برق در کشور و به واسطه آن در استان انجام شد، با توجه به اقدامات وزارت نیرو و اجرای برنامه مدیریت مصرف که در دولت سیزدهم اجرایی شد سال گذشته بدون خاموشی سپری شد که موجب جلب رضایت مردم شد.

امسال نیز وزارت نیرو برای فرهنگ سازی و تشویق مردم به اصلاح الگوی مصرف طرح های تشویقی برای مشترکان در نظر گرفته که بر اساس آن با هر میزان صرفه جویی در مصرف برق از پاداش هایی که تا ۲۰ برابر افزایش می یابد بهره مند خواهند شد.

خوشبختانه تابستان سال گذشته در سایه اقدامات مستمر مدیریتی و ساز و کارهای فنی اجرا شده، در بخش خانگی قطعی برق اتفاق نیفتاد و در بخش های دیگر نیز با برنامه های مدیریت شده مجموعه های صنعتی تنها یک روز قطعی برق داشتند و تابستان سال ۱۴۰۱ به خوبی سپری شد.

خط قرمز وزارت نیرو عدم اعمال خاموشی به مشترکان است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز و در خصوص برنامه های این شرکت برای کنترل پیک مصرف تابستان در استان به خبرنگار ایرنا گفت: وزارت نیرو سال گذشته برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در قالب ۱۰۰ اقدام برای کاهش محدودیت‌های تابستان اجرا کرد و امسال نیز این برنامه عملیاتی ۱۴۰ اقدام در بخش تولید، انتقال و توزیع می باشد.

اکبر فرج نیا با اشاره به تدوین و ابلاغ این برنامه ها از سوی وزارت نیرو، افزود: محوریت برنامه ها عدم اعمال خاموشی به مشترکان عمومی، خانگی و تجاری است و برای بقیه مشترکان برنامه های مدیریت بار تدوین و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: برنامه های مدیریت بار بخش صنعتی با همکاری و هماهنگی وزارت صمت تهیه و تدوین شده است و مدیریت مصرف انرژی در بخش های مختلف صنعت از سوی وزارت صمت انجام می شود.

فرج نیا اظهار کرد: براساس این برنامه در سال جاری هفته ای یک روز واحدهای صنعتی بار خود را کنترل خواهند کرد بطوری که تعطیلی جمعه ها را حذف و یک روز دیگر جایگزین خواهد شد و اختلالی به حوزه تولید ایجاد نخواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته با وجود اجرای برنامه های وزارت نیرو و هفته ای یک روز مدیریت بار صنایع در استان انجام گرفت تولیدات بخش صنعتی ۶ درصد افزایش داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی ادامه داد: سال گذشته با توجه به همکاری صنایع استان آذربایجان شرقی با برنامه های وزارت نیرو در حدود ۱۴ میلیارد تومان پاداش به صنایع ارایه شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در بخش کشاورزی به دلیل مدیریت توامان برق و آب حدود چهار درصد مصرف آب بهبود یافت، افزود: در حوزه کشاورزی نیز نزدیک پنج ساعت مصرف آب از ساعت ۱۱ تا ۱۸ مدیریت انجام شود که در صورت اعمال خاموشی چاه ها ساعات اعلام شده پاداش دریافت خواهند کرد.

حتی مشترکان پرمصرف به ازای هرکیلو وات ساعت کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ برابر تعرفه پاداش دریافت خواهد کرد

فرج نیا اظهار کرد: در حوزه مشترکان خانگی سال گذشته به خانوارهایی کم مصرف پاداش تعلق می گرفت اما امسال تمام مشترکان حتی مشترکان پرمصرف به ازای هرکیلو وات ساعت کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ برابر تعرفه پاداش دریافت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی جز استان های پرمصرف کشور نیست و ۱۰ تا ۱۵ درصد مشترکان آذربایجان شرقی و تبریز پرمصرف هستند و ۴۰ درصد افزایش مصرف در تابستان به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی است.آذربایجان شرقی جز استان های پرمصرف کشور نیست و ۱۰ تا ۱۵ درصد مشترکان آذربایجان شرقی و تبریز پرمصرف هستند و ۴۰ درصد افزایش مصرف در تابستان به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی است.

وی گفت: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی استانی صنعتی است ۳۵ درصد مصرف برق استان در بخش صنعت، ۲۵ درصد مصرف کشاورزی و ۲۹ درصد مصرف خانگی است.

فرج نیا همچنین در خصوص برنامه های توسعه ای در بخش تولید برق استان، اظهار کرد: فاز توسعه نیروگاه هریس در حال برنامه ریزی است، فاز توسعه نیروگاه بناب در حال اجراست و ساخت نیروگاه خورشیدی توسط مس سونگون نیز در دست برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت در آذربایجان شرقی نیاز به جهش وجود دارد تا بتوانیم نیاز صنایع استان را تامین کنیم.

خاموشی برق در تابستان نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز با بیان اینکه این شرکت از شرکت های توانیر در بخش توزیع برق است، گفت: این شرکت به مردم شهرستان های تبریز، اسکو و آذرشهر، ۱۰ شهر و روستاهای تابعه در این مسیر خدمات رسانی می کند.

عباس حسامی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک انرژی برق در این شهرستان ها زیر پوشش این شرکت است، افزود: شرکت توزیع برق تبریز همگام با سیسات های شرکت توانیر و وزارت نیرو اقداماتی برای مدیریت پیک مصرف تابستان انجام داده است.

وی ادامه داد: هرسال به دلیل افزایش دما در تابستان با ورود بارهای سرمایشی همچون کولرها و چیلرها مصرف برق در شبکه به شدت افزایش یافته و موجب می شود مصرف برق در شبکه به شدت افزایش یابد که این افزایش در شهرهای گرمسیری تا دو برابر مصرف عادی است و موجب ناترازی بین تولید و مصرف برق می شود.

حسامی اظهار کرد: وزارت نیرو در تابستان سال گذشته مدیریت بسیار خوبی داشت و برای سال جاری نیز برنامه های خوبی برای مدیریت و کنترل پیک مصرف تابستان دارد بر همین اساس هیچ گونه برنامه خاموشی در تابستان امسال نداریم.

بیشترین مصرف در ساعات گرم از ۱۱ صبح تا ۲۲ شب می باشد با نزدیک شدن به ساعت ۱۶ ظهر این مصرف افزایش می یابد

وی با اشاره به اینکه با جابجایی بار در ساعات روز و شب می توانیم مدیریت مصرف انجام دهیم، گفت: بیشترین مصرف در ساعات گرم از ۱۱ صبح تا ۲۲ شب می باشد و با نزدیک شدن به ساعت ۱۶ ظهر این مصرف افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با تاکید بر اینکه با جابجایی ساعات استفاده از تجهیزات پرمصرف می توان مدیریت کنترل مصرف انجام داد، افزود: در قدم اول ساعات کاری دستگاه های دولتی از ۱۶ خرداد ماه از ۶ صبح تا ۱۳ بوده و بر اساس ابلاغیه سیستمهای سرمایشی در ساعت ۱۲ ظهر باید در ادارات قطع شود که برای این منظور گروه های نظارت بر عملکرد ادارات تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: مدیریت منابع آب کشور و تعطیلی ۵ ساعته چاه های کشاورزی از دیگر برنامه های وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق است، که اگر کشاورزان و باغداران همکاری کنند و در ساعات ظهر که بدترین ساعات آبیاری است مصرف چاه را قطع کنند ۱۹ ساعت باقیمانده رایگان خواهد بود.

حسامی افزود: در مصارف خانگی و مسکونی طرح های مشوق از سوی وزارت نیرو شهروندانی که به صورت بهینه و درست برق مصرف کنند ابلاغ شده و در صورت رعایت تا ۵۰ درصد الگوی مصرف ماهیانه تا ۲۰ برابر قیمت کیلووات ساعات به این مشترکان پرداخت می شود.در مصارف خانگی و مسکونی طرح های مشوق از سوی وزارت نیرو شهروندانی که به صورت بهینه و درست برق مصرف کنند ابلاغ شده و در صورت رعایت تا ۵۰ درصد الگوی مصرف ماهیانه تا ۲۰ برابر قیمت کیلووات ساعات به این مشترکان پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: در برخی خانه ها چند کولر گازی وجود دارد تا کل خانه را سرد نگهدارند از شهروندان می خواهیم مدیریت مصرف داشته و سعی کنند کولرهای غیر ضروری را خاموش کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز ادامه داد: در بخش های تجاری های پرمصرف همچون لوستر فروشی ها طرح های بازدید و نظارتی داریم که در ساعات خاص کاهش مصرف داشته باشند و مجتمع های بزرگ تجاری و صنایعی که مولدهای اضطراری دارند در ساعات مشخص از مولد استفاده کنند تا بخشی از مصرف خود را از مولد استفاده کنند.

وی گفت: پیک بار تبریز در سال گذشته یک هزار و ۸۰ مگاوات بوده که حدود ۱۰۰ مگاوات (۱۰ درصد کل مصرف) جابجایی بار انجام شد که موجب شد سال گذشته خاموشی نداشته باشیم.

حسامی خاطرنشان کرد: در سال جاری با وجود افزایش مصرف و اضافه شدن کارخانجات جدید بر مدار و مشترکان جدید پیش بینی می شود پیک بار یک هزار و ۲۰۰ مگاوات باشد که تلاش می کنیم با جابجایی بار ۱۰ درصد کل مصرف مدیریت انجام شود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در سال گذشته مصرف بار نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود چهار درصد افزایش داشت ولی با برنامه ریزی های انجام شده خاموشی نداشتیم.

  • منبع خبر : ایرنا