گذشته از اینکه روحانی و دولت، بارش های اخیر و سیل آق قلا را کار خدا دانسته و از طرفی بالا آمدن دریاچه ارومیه با همان بارش ها را دستاورد دولت معرفی می کند، اما نکته عجیب متوجه دانستن تنها نابودی تبریز با خشک شدن دریاچه است.

به گزارش سون خبر به نقل از آناج، حسن روحانی در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت جمله ای به زبان آورد که تعجب همگان را برانگیخت. رئیس جمهور ضمن تعریف و تمجید از دستاوردهای دولت در حوزه بهداشت چنین گفت: “اگر دولت نبود الآن شهری به نام تبریز وجود نداشت”

روحانی دلیل این ادعایش را هم نجات دریاچه ارومیه دانسته و گفته: یکی از اقدامات این دولت نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است، اگر اقدام دولت در احیای دریاچه ارومیه نبود شهری به نام تبریز وجود نداشت.

جدا از اینکه سهم ستاد احیای دریاچه ارومیه در نجات این دریاچه چه بوده و اگر بارش های اوایل سال نازل نمی شد چه اتفاقی می افتاد؟ و همچنین گذشته از این که روحانی و دولت بارش های گلستان و سیل آق قلا را کار خدا دانسته و از طرفی بالا آمدن دریاچه ارومیه با همان بارش ها را دستاورد دولت معرفی می کند، اما نکته عجیب متوجه دانستن تنها نابودی تبریز با خشک شدن دریاچه است.

چندین شهر نزدیک تر از تبریز به دریاچه واقع شده اند که همین حالا هم با پیامدهای جدی با کاهش سطح آب مواجه هستند. اما اگر معیار مرکز استان باشد ارومیه به مراتب نزدیک تر از تبریز قرار گرفته است.

شهر تبریز در فاصله حدود نود کیاومتری ساحل دریاچه قرار دارد در حالی که ارومیه در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتر از ساحل قرار گرفته و در صورت خشکی دریاچه آثار زیست محیطی برای این شهر به مراتب بیشتر از تبریز خواهد بود.

از سوی دیگر نام دریاچه ارومیه است و اگر قرار باشد تصادفی اسم شهری هم آورده شود به نظر می رسد شانس شهر ارومیه برای ادا از دهان رئیس جمهور بیشتر است. به نظر می رسد دلیل آمدن نام تبریز تصادفی نبوده و دلایل دیگری دارد.

در ماههای گذشته اخبار مختلفی از فعالیت های انتخاباتی داماد رئیس جمهور در تبریز منتشر شد. دیدارهای مختلف با طیف ها و گروههای متفاوت و حضورهای پررنگ در مجالس و محافل نشان از عزم جدی داماد روحانی برای شرکت در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر می دهد و به نظر می رسد مهم شدن تبریز برای روحانی را در این قالب باید جست و جو کرد.

اینکه داماد روحانی با هماهنگی وی وارد این کارزار می شود یا خودش سودای حضور بهارستان در سر پرورانده مشخص نیست اما آنچه که به نظر مهم بوده حالا آبروی دولت و شخص رئیس جمهور است. داماد روحانی چهره شاخصی در تبریز نیست و تنها با نام روحانی شناخته می شود.

از طرفی روحانی این رقابت انتخاباتی را به نوعی همه پرسی دولت خود بعد از انتخابات ۹۶ می داند. همه پرسی که بعد از عملکرد ضعیف و پر حرف و حدیث دار می تواند علیه دولت تمام شود.

حالا این پالس و اشاره روحانی را باید نوعی توجه و نگاه ویژه به تبریز در فاصله ۵ ماه مانده به انتخابات مجلس دانست.

البته این اقدام روحانی را باید شروع ماجرا دانست. بعید نیست طی ماه‌های پیش رو رئیس جمهور سفری هم به تبریز داشته و چند پروژه ای هم افتتاح کرده و از خدمات دولتش به مردم تبریز روایت کند. اتفاقاتی که قطعی نیست ولی محتمل به نظر می رسد.

  • منبع خبر : آناج