گشت و گذار در خانه موزه استاد شهریار خواه ناخواه انسان را به یاد اشعار حزن انگیز یا دل نواز این شاعر پرآوازه تبریزی می اندازد و ناخواسته زمزمه های شعر استاد بر لبان آدمی جاری و ساری می شود.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، شاید اگر در و دیوار و اشیای موجود در خانه استاد شهریار زبان می گشودند اشعار و خاطراتی از استاد نقل می کردند که تاکنون کسی آن ها را نشنیده است چه بسا در زمان دلتنگی یار دیرین خود اشعاری از استاد شهریار را زمزمه می کنند.

حیدربابا، ایلدیریملار شاخاندا
سئللر ، سولار ، شاققیلدییوب آخاندا
قیزلار اوْنا صف باغلییوب باخاندا
سلام اولسون شوْکتوْزه ، ائلوْزه !
منیم دا بیر آدیم گلسین دیلوْزه
حیدربابا ، کهلیک لروْن اوچاندا
کوْل دیبینَّن دوْشان قالخوب ، قاچاندا
باخچالارون چیچکلنوْب ، آچاندا
بیزدن ده بیر موْمکوْن اوْلسا یاد ائله
آچیلمیان اوْرکلری شاد ائله

خانه استاد شهریار که در دوران حیات وی دوران پرفروغ خود را سپری می کرد اکنون در فراغ یار در سکوت و خاموشی بسر می برد و هر از گاه حضور گردشگران و علاقه مندان به شعر و شاعری و استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی، رونق گذشته این خانه را یادآوری می کند و شور و حالی دوباره به این خانه می بخشد.

طرح سامان دهی و بازسازی خانه موزه استاد شهریار سال هاست که آغاز شده ولی هنوز به سرانجام مناسبی نرسیده است بر این اساس در دور جدید مدیریت انتظار می رود این سامان دهی تکمیل به پایان برسد و تاکنون ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای بهسازی و مرمت خانه موزه استاد شهریار هزینه شده است.

این خانه سومین منزلگاه استاد شهریار است که در سال ۱۳۴۷ توسط وی خریداری شده و در ۲۰ سال پایانی عمر استاد میزبان و محل تراوشات ذهنی این شاعر و محمل حضور بسیاری از بزرگان فرهنگی ایران زمین و نیز چهره های برجسته بودهخانه استاد شهریار در ۲۰ سال پایانی عمر استاد میزبان و محل تراوشات ذهنی این شاعر و محمل حضور بسیاری از بزرگان فرهنگی ایران زمین و نیز چهره های برجسته بود و در سال ۱۳۶۷ پس از درگذشت استاد شهریار، منزل مسکونی وی از سوی شهرداری تبریز خریداری و با توافق خانواده استاد و همکاری آن‌ ها در اهدای وسایل وی، به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد.

پس از افتتاح موزه در سال ۱۳۷۰، در فراخوانی از مردم دعوت شد تا اسنادی را که از این شاعر گرانقدر در اختیار دارند در اختیار موزه قرار دهند و در نتیجه این اقدام، مردم کلیه اسناد و مدارک مربوط را به موزه سپردند و حتی بسیاری از شاعران آذربایجان وسایل با ارزشی مانند کمانچه‌ای از کشور آذربایجان، بشقاب قدیمی شاعر زنجانی و غیره را به موزه اهدا کردند.

 

طنین نغمه‌های شعر «شهریار» در خانه موزه استاد/موزه در انتظار سامان دهی کامل

 

برخی از اشیای این خانه موزه، مشتمل بر هدایایی است که توسط برخی نمایندگان دولت های خارجی به استاد اهدا شده که نشان دهنده جایگاه و نفوذ استاد در مرزهای فرهنگی ایران زمین است.

خانه موزه استاد شهریار در محله مقصودیه تبریز واقع شده است و قدمت این خانه به سال‌های دهه ۱۳۳۰ باز می‌گردد و دارای زیربنایی در حدود ۲۵۰ مترمربع و مساحت بیش از ۲۴۱ مترمربع شامل ۲ طبقه (فوقانی و زیرزمین) با مصالح جدید است.

خانه استاد شهریار در ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره ثبت ۲۲۷۲۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و خانه این شاعر معاصر ایرانی اکنون یه یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل شده است.خانه این شاعر معاصر ایرانی هم اکنون یه یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

مدفن استاد شهریار در مجموعه مقبره الشعرای تبریز قرار دارد و علاوه بر وی، پیکر بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب ایرانی در این بنای زیبا به خاک سپرده شده است.

۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای بهسازی و مرمت خانه موزه استاد شهریار هزینه شد

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه خانه موزه استاد شهریار و البسه و اشیا متعلق به استاد از سوی این سازمان و شهرداری منطقه۸ به شکل مطلوبی مرمت و بهسازی شده است، می گوید: تاکنون برای تجهیز، بهسازی، نگهداری، مرمت جزیی و سطحی این خانه و اشیای موجود آن حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

امیر نصیربیگی، با تاکید بر اینکه تا پایان سال این روند استمرار می یابد، افزود: این روند با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و با هدف حفظ اشیا به یادگار مانده از استاد شهریار انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در یک بازه ۶ ماهه، اقدامات گسترده ای برای نگهداری خانه موزه استاد شهریار به عنوان میراث گرانبهای تبریز انجام شده و علاوه بر بنای خانه، حفظ فضای داخلی و حال و هوای اصیل آن و مرمت اشیای موزه انجام شده است.

نصیربیگی با بیان اینکه اشیاء و البسه شخصی استاد شهریار مانند کت و شلوار، عصا و کیف اداری نیز ثبت ملی می‌شود، می افزاید: با وارد شدن این اشیا در فهرست آثار ملی، مسوولیت حفظ و نگهداری از اشیا باقی مانده از استاد دوچندان می شود.اشیاء و البسه شخصی استاد شهریار مانند کت و شلوار، عصا و کیف اداری نیز ثبت ملی می‌شود و با وارد شدن این اشیا در لیست آثار ملی، مسوولیت حفظ و نگهداری از اشیا باقی مانده از استاد دوچندان می شود.

وی با بیان اینکه این خانه موزه آماده میزبانی از گردشگران و علاقه مندان به شعر و ادب است، یادآوری کرد: این خانه موزه به عنوان یکی از موزه های تحت مدیریت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، هر روز از ساعت هفت صبح تا ۱۹ پذیرای علاقمندان و دوستداران شهریار ملک سخن است.

  • منبع خبر : ایرنا