معاون فنی و عمرانی آذربایجان‌شرقی گفت: نباید ضوابطی که در بافت تاریخی مرکز شهر حاکم است، در مورد خانه‌های متفاوت دوره‌های مختلف تاریخی نیز حاکم باشد.

به گزارش سون خبر، جواد رحمتی روز یکشنبه در نود و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با محوریت میراث فرهنگی اظهار کرد: معماری و بناهای جدید در بافت تاریخی، باید به درک صحیح از بافت و هویت آن کمک کند به طور مثال اکثر خانه‌های شهر یزد توسط خود افراد ثبت شده و تبدیل به هتل و یا کاربری سنتی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ضوابط ارتفاع ساخت و ساز در حریم بناهای تاریخی باید نسبت به اثر و چشم‌انداز اثر متفاوت باشد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موضوع ساخت و سازها، ارتفاع بنا را مطرح می‌کند، در حالی که این فاکتور نمی‌تواند هدف باشد و هدف از ارتفاع این بوده که بنای تاریخی دیده شود.

رحمتی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف با مرمت و نگهداری آثار تاریخی برخوردهای متفاوتی وجود دارد، تصریح کرد: نگاه صفر و صدی به مسائل شاید بزرگترین مشکل ما باشد.

حریم آثار ثبتی باید به‌صورت شفاف مشخص شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با بیان اینکه ۲ هزار هکتار بافت تاریخی و فرهنگی در این شهر وجود دارد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به‌صورت شفاف حریم آثار ثبتی را مشخص کند.

محمد عزتی در مورد طرح تفصیلی محدوده تاریخی و فرهنگی شهر گفت: از دهه ۷۰ موضوع بافت تاریخی فرهنگی شهر در مدیریت شهری و استانی مطرح شد و سرانجام در سال ۸۶ محور اصلی بافت تاریخی و فرهنگی تبریز تصویب و مبنای کار قرار گرفت.

وی افزود: در طرح تفصیلی سال ۹۵ شهر تبریز ۴۶۴ هکتار محدوده بافت تاریخی وجود داشت و مشخص است که هیچ کس مشکلی با معرفی تبریز به عنوان شهری تاریخی ندارد.

عزتی اظهار کرد: از مساحت کل شهر دو هزار هکتار متعلق به حریم بافت تاریخی فرهنگی است. ارزش بافت تاریخی به سکونت افراد در آنجا است زیرا تخلیه افراد بی‌شک بافت تاریخی فرهنگی شهر تبریز را از بین خواهد برد و از طرفی هم مشکل ساکنان، این بافت ها هستند.

وی تصریح کرد: خواسته شهرداری این است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به‌صورت شفاف حریم آثار ثبتی را مشخص کند.

معرفی اقدامات حوزه شهرسازی و طرح‌های توسعه در کنفرانس جمهوری آذربایجان

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: در کنفرانس ملی شهرسازی جمهوری آذربایجان هر کشور اقدامات خود را در حوزه مسائل شهری و طرح های توسعه معرفی کرد.

عزتی با ارائه گزارش حضور خود به همراه شهردار تبریز در کنفرانس ملی شهرسازی جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: مجمع شهرسازی ملی هر سال در یک کشور برگزار می‌شود و از سال ۲۰۰۰ سازمان ملل مصوب کرد که کنفرانس‌های شهری در کشورهای مختلف برگزار شود.

وی ادامه داد: امسال این کنفرانس در شهر آغدام قره‌باغ برگزار شد و دعوتنامه ای نیز از سوی انجمن شهری باکو به تبریز فرستاده شد تا تبریز هم به عنوان نماینده کشورمان در بین ۴۰ نماینده از کشورهای شرکت کننده حاضر باشد.

عزتی تبریز عنوان کرد: در این کنفرانس، هر کشور اقدامات خود را در حوزه مسائل شهری و طرح های توسعه معرفی کرد و دولت جمهوری آذربایجان در راستای اهداف توسعه پایدار، مبنای توسعه را در شهر آغدام قرار داده است

آمادگی تیم اقتصادی استانداری برای همکاری با شهرداری تبریز

معاون اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی از آمادگی تیم اقتصادی استانداری برای همکاری با شهرداری تبریز خبر داد و گفت: شاخص‌های ادارات تجاری اقتصادی آذربایجان‌شرقی بالا بوده و باید ارزش افزوده تبریز نیز افزایش یابد.

محمد کلامی با اشاره به اینکه در خصوص عوارض آماده برگزاری جلسات مشترک با دارایی و دیگر مجموعه‌ها هستیم، گفت: در مورد ارزش افزوده نیز بررسی دقیق و لازم را انجام خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق تبریز تضییع شود.

وی با اعلام آمادگی از همکاری در بحث ماده یک درآمد پایدار، اظهار کرد: باید مشخص کنیم پی یا پی‌دی عوارض به نفع شهرداری است یا نه و پس از آن با مقامات وزارت کشور مطرح کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا