شهردار تبریز با بیان اینکه هدف مدیریت شهری از اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارهای میوه فروشی، آسیب زدن به معیشت فعالان این حوزه نیست، اظهار داشت: برای فعالیت این وانت‌بارها مکان یابی شده و آن‌ها می‌توانند در مکان‌های مشخص شده و در زمان‌های معین برای شهروندان میوه عرضه کنند.

به گزارش سون خبر، یعقوب هوشیار، روز یکشنبه در یکصد و سومین جلسه شورای اسلامی تبریز با اشاره به اجرای طرح ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در این شهر، گفت: ساماندهی وانت‌بارها عامل مهمی در کاهش ترافیک معابر سطح شهر است.

وی افزود: هم اکنون این طرح در سطح شهر در حال اجرا بوده و در این مدت کم، تغییر محسوسی در ترافیک معابر ایجاد شده است.

شهردار تبریز با اشاره به ویژگی های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری، گفت: رویکرد اصلی شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۲ در بودجه مشخص می شود و امید است در کمترین زمان ممکن به نقطه مطلوبی در این زمینه دست یافت.

هوشیار، ادامه داد: ایجاد میدان دام نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده و اجرا می شود تا این معضل نیز در این شهر از بین برود و امید است اعضای شورای شهر برای اجرای این طرح‌ها در سال آینده شهرداری را همراهی کنند.

احداث بازارچه‌های محلی موجب کاهش آلودگی هوا و تعدیل قیمت محصولات در تبریز می شود

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: احداث بازارچه‌های محلی موجب کاهش آلودگی هوا، کمک به اقتصاد محله و کمک به تعدیل قیمت‌ بازار محصولات کشاورزی در این شهر می شود.

احد صادقی، با بیان اینکه بازارچه‌های محلی نسبت مستقیمی با رضایت مردم دارد، افزود: اجرای چنین پروژه‌های کم‌هزینه‌ای موجب رضایتمندی مردم و شهروندان می شود.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق شهر، بازارچه‌هایی وجود دارد اما جوابگوی نیاز مردم نیستند، اظهار داشت: در بودجه مناطق مختلف ردیف‌هایی برای احداث بازارچه پیش‌بینی شده است ولی کافی نیست.

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه شورا برای سال بعد روی این موضوع باید توجه ویژه‌ای کند، گفت: مکان‌یابی مناسب، طراحی و معماری ساخت، نحوه نگهداری و تنظیم قیمت و نحوه واگذاری، دغدغه کمیسیون محیط زیست برای ساخت چنین بازارچه هایی است.

صادقی، با تاکید بر تدوین پیوست فرهنگی برای این بازارچه‌ها، ادامه داد: یکی از مصوبات شورا، هزینه‌کرد سازمان میادین برای این موضوع بود در حالی که مناطق شهرداری اقدام به ساخت و تحویل بازارچه به سازمان میادین می‌کنند.

وی بر ضرورت تشکیل کمیته فنی سازمان میادین و نظارت آن بر فعالیت بازارچه‌ها تاکید کرد.

تبریز نیازمند ۵۲ بازارچه محله‌ای است

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه احداث ۵۲ بازارچه محله ای در سطح این شهر ضروری است، گفت: در برخی مناطق هفت یا هشت بازارچه و در برخی مناطق یک یا ۲ بازارچه نیاز است.

مهدی کیانی، افزود: مقرر شده بود ۶ منطقه شهرداری نسبت به احداث بازارچه اقدام کنند ولی فقط سه منطقه به تعهد خود عمل کرده و بازارچه احداث کرده اند.

وی با اشاره به عدم وجود بازارچه‌های محلی در برخی مناطق، اظهار داشت: در برخی مناطق اصلا بازارچه وجود ندارد و در برخی مناطق دیگر ۲ یا سه بازارچه وجود دارد و هدف از ایجاد بازارچه، محلی برای ارائه اقلام مورد نیاز و ضروری مردم است.

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه چند بازارچه فعال اعم از میوه، ماهی، خودرو در سطح تبریز وجود دارد، گفت: چهار بازارچه دیگر وجود دارد که سه مورد از آنها یعنی بازارچه شقایق نزدیک سازمان میادین، بازارچه بیلانکوه و بازارچه ستارخان در میدان آذربایجان غیرفعال است.

کیانی، با اشاره به اینکه ۴۴ غرفه و کانکس میوه‌فروش در شهر وجود دارد که بازارچه نیستند ولی می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد، ادامه داد: تابلوی قیمت و قیمت گذاری در تمام نقاط میادین تا پایان امسال نصب می شود.

وی یادآوری کرد: سیستم بازار تبریز در میدان بزرگ و ورودی و خروجی آن قابل کنترل برای نرخ‌گذاری نیست و برنامه سازمان میادین فعال کردن حوزه بازرگانی و حمایت از تامین‌ کنندگان و تنظیم بازار است.

کیانی، با بیان اینکه هم اکنون ۲ ناظر برای نظارت بر میادین کل شهر وجود دارد، افزود: تلاش می شود تعداد ناظران افزایش یابد و هوشمندسازی مدیریت بازارچه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

طرح ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش در سطح شهر تبریز از ابتدای آذر سال‌جاری با هدف پیشگیری از سد معبر، کاهش ترافیک شهری و ساماندهی این افراد در مکان‌های ویژه آغاز شده است.

جواد صدیقی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز روز گذشته از جمع‌آوری ۱۱۴ دستگاه وانت‌بار میوه‌فروش در سطح مناطق دهگانه شهرداری تبریز خبر داد.

وی اعلام کرد: در شهر تبریز ۵۰۰ دستگاه وانت‌بار میوه‌فروش فعالیت دارند که ۳۰۰ دستگاه آن در انحصار ۱۸ نفر بوده و به صورت اجاره در اختیار افراد قرار می‌دهند.

دادستان تبریز هم حمایت خود را از ساماندهی وانت بارهای میوه فروش اعلام کرده است.