پس از گذشت سه سال از طرح پروژه احداث پردیس فرهنگی سینمایی مراغه هنوز اقدامی برای احداث این پردیس انجام نگرفته است. موضوعی که زیر پای مسئولان پاس کاری می‌شود اما به نتیجه نمی‌رسد. پیگیر این ماجرا شدیم تا از زبان مسئولان، دلیل وقفه در عملیات پروژه احداث پردیس سینمایی فرهنگی مراغه را جویا شویم. […]

پس از گذشت سه سال از طرح پروژه احداث پردیس فرهنگی سینمایی مراغه هنوز اقدامی برای احداث این پردیس انجام نگرفته است. موضوعی که زیر پای مسئولان پاس کاری می‌شود اما به نتیجه نمی‌رسد. پیگیر این ماجرا شدیم تا از زبان مسئولان، دلیل وقفه در عملیات پروژه احداث پردیس سینمایی فرهنگی مراغه را جویا شویم.

مراغه شهری است با تاریخ و فرهنگی دور و دراز که با جمعیتی نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر در کنار رودخانه‌ی صوفی‌چای در دامنه‌ی جنوبی کوه سهند و در ۱۳۵ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی واقع شده‌ است اما مراغه که پس از تبریز دومین شهر بزرگ آذربایجان شرقی است، بنا به دلایلی، نه سینمای باکیفیت دارد و نه حتی یک حوزه هنری!

به گزارش سون خبر به نقل از ایسنا، سینماهای این شهر سال‌هاست تعطیل و تخریب می‌شوند اما اقدامی برای احداث و یا ساماندهی سینماهای تعطیل انجام نمی‌گیرد. مردم فرهنگی شهر نیز به دنبال این بی توجهی‌ها آهسته از فرهنگ دور شده و غبار فرهنگ نیز از سطح شهر رخت برمی‌بندد.

شاید می‌توان گفت که احداث یک پردیس فرهنگی سینمایی در مراغه جانی دوباره به فرهنگ و هنر این شهر می‌بخشد طرحی که از حدود سه سال گذشته از سوی حوزه هنری آذربایجان شرقی ارائه شد اما تاکنون اقدامی برای ساخت آن انجام نگرفته است.

رئیس حوزه هنری: شهرداری مراغه به دنبال سودآوری از پردیس فرهنگی است و با ما همکاری نمی‌کند

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اغلب پردیس‌های سینمایی در تبریز در یک مجموعه تجاری واقع شده‌اند که راهی برای کسب سود و درآمد محسوب می‌شود؛ مسئولان شهری مراغه نیز نگاه تجاری به پردیس فرهنگی سینمایی می‌کنند و به دنبال کسب سود از این طریق هستند اما این درحالیست که نگاه تجاری و سرمایه گذاری در مباحث فرهنگی باعث زوال فرهنگ و پیشی گرفتن تجارت از فرهنگ می‌شود که ما نیز با این امر مخالف هستیم.

سیدمحمدحسین بلاغی با اشاره به این‌که طی سه گذشته جلسات مختلفی بین حوزه هنری آذربایجان شرقی، شهرداری مراغه و فرمانداری مراغه در خصوص پردیس فرهنگی سینمایی مراغه انجام گرفته است، اظهار کرد: براساس جمع بندی‌های انجام گرفته، پروژه پردیس فرهنگی سینمایی مراغه در زمینی با متراژ حدود هفت هزار متر مربع در خیابان غفاری مراغه طراحی شده است اما مسئولان شهری مراغه همکاری لازم برای شروع عملیات احداث را انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد پردیس سینمایی در مراغه، گفت: پردیسی که در حوزه هنری طراحی می‌شود فقط یک پردیس سینمایی نیست بلکه به عنوان یک پردیس فرهنگی سینمایی مطرح است که شامل پلاتو نمایش، گالری آثار تجسمی و امکانات رفاهی مانند مرکز عرضه محصولات فرهنگی نیز است؛ هم‌چنین احداث این پردیس باعث گردآمدن هنرمندان شهرستانی و ایجاد حوزه هنری مراغه نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف حوزه هنری استان در احداث سینمای مراغه فقط جنبه فرهنگی داشته و یک کار تجاری و یا سودآوری از سینما نیست.

بلاغی ادامه داد: حوزه هنری استان طرحی برای احداث یک پردیس سینمایی فرهنگی در مراغه پیشنهاد کرده است که حتی هیچ هزینه‌ای برای مسئولان شهرداری مراغه ندارد؛ می‌توان با حل مشکل دو سینمای قدس و شهرتماشا مراغه و سرمایه گذاری از این طریق، یک پردیس ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با احداث این پردیس در مراغه، برای آینده سرمایه گذاری معنوی می‌کنیم به عبارتی وقتی این پردیس در مراغه احداث شود، درب یک مرکز ترک اعتیاد تخته می‌شود یا حتی می‌توان گفت که یک بند از بندهای زندان بسته خواهد شد.

وی اظهار کرد: زمین و مکان این پردیس و حتی اعتبار تاسیس این مکان نیز مشخص است و فقط منتظریم تا مسئولان مراغه پای این طرح را امضا کنند تا ظرف حداکثر دوسال این پردیس هفت هزار متری ساخته شود؛ فرماندار محترم مراغه نیز حامی و پیگیر این جریان است تا پروژه احداث پردیس فرهنگی سینمایی مراغه به عنوان یکی از بزرگترین پردیس‌های فرهنگی سینمایی کشور در تاریخ ماندگار شود.

فرماندار مراغه: حوزه هنری استان در اجرایی نکردن پروژه پردیس سینمایی مراغه کوتاهی کرده است

فرماندار مراغه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مسئولیت احداث پردیس فرهنگی سینمایی در مراغه برعهده حوزه هنری استان است، گفت: براساس توافق انجام گرفته بین حوزه هنری استان و شهرداری مراغه دو سینمای تحت مالکیت حوزه هنری تعیین تکلیف شده و زمینی برای احداث این پردیس خریداری شده است اما با وجود محیا شدن زمین، هنوز اقدامی در راستای احداث این پردیس انجام نگرفته است.

حمیدشکری با بیان این‌که بخش خصوصی نیز آمادگی خود را برای احداث پردیس سینمایی اعلام کرده است، گفت: هم‌چنین اداره ارشاد استان نیز خواستار مشارکت با شهرداری مراغه در راستای احداث پردیس فرهنگی سینمایی مراغه بوده اما حوزه هنری استان مدعی است که اولویت احداث پردیس با این حوزه است و این امر باعث بروز مشکل در تصمیم گیری شده است.

وی با بیان این‌که تمامی توافقات شهرداری در خصوص احداث انجام گرفته و سایر مسائل از مسئولیت آن خارج شده است، ادامه داد: حوزه هنری اکنون باید طرح خود را اجرا کند زیرا سینماهای تحت مالکیت حوزه هنری تغییر کاربری شده و اکنون باید به تعهد خود در قبال احداث پردیس به جای سینما عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیتی برای احداث سینما یا پردیس در مراغه نداریم و از هر بخشی که آمادگی احداث پردیس سینمایی در این شهرستان داشته باشد حمایت‌ می‌کنیم.

یک عضو شورای شهر مراغه: سینماهای جنوب آذربایجان درحال تعطیلی هستند  

مرتضی باستانی، عضو شورای شهر مراغه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مرکزگرایی باعث عدم پیشرفت در قسمت‌های جنوبی آذربایجان شرقی شده است، گفت: به دلیلی کم‌لطفی متولیان فرهنگ استان، سینماهای جنوب استان درحال تعطیلی هستند؛ بحث کمبود سینما در مراغه نیز باید دغدغه‌ی متولیان فرهنگی باشد اما متاسفانه پیگیر این موضوع نیستند.

وی با بیان این‌که اغلب سینماهای شهرستان مراغه طی سال‌های اخیر بلااستفاده مانده و یا حتی تخریب شده است، گفت: مردم مراغه فقط در یک سینمای زیرنظر اداره ارشاد شهرستان می‌توانند به تماشای فیلم بنشینند؛ مردمی که نمی‌توانند فیلم‌های اثرگذار فرهنگی را در سینما تماشا کنند به ناچار وارد فضاهای دیگر می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از طرح احداث پردیس فرهنگی سینمایی مراغه از سوی حوزه هنری استان، جلسات متعددی بین حوزه هنری و شهرداری انجام گرفت اما این جلسات ثمره‌ای نداشته و فقط باعث ناامیدی مردم فرهنگی شهرستان شده است.

شهردار مراغه وقت ندارد

علارغم پیگیری‌های یک هفته‌ای خبرنگار ایسنا، شهردار مراغه وقتی برای مصاحبه نداشتند. گویا یک روز در ماموریت بودند و روز دیگر در مرخصی و درنهایت فرصت نشد تا با ایشان هم در مورد این پروژه به گفت‌وگو بپردازیم.

با این اوصاف سناریوی پردیس فرهنگی سینمایی مراغه هنوز ناتمام مانده است و دلیل آن را می‌توان در بهانه‌های قابل تامل مسئولان جویا شد. بهانه‌هایی که منجر شده یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی فرهنگی آذربایجان شرقی از نعمت سینمای باکیفیت بی بهره بماند که اگر به همین منوال بگذرد دیگر اثری از آن فرهنگ باقی نخواهد ماند.

این پردیس بهانه‌ای برای زنده کردن روح هنری شهر خواهد بود و امیدواریم تا با احداث این مکان فرهنگی، امید در دل هنرمندان و مردم مراغه روشن شود.