در حالی که تنش میان ترکیه و یونان امروز یکشنبه بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات آلمان داشت، مقامات ارشد ارتش آمریکا و یونان نیز درگیری احتمالی بین دو کشور را ارزیابی کردند.

سرویس ترجمه سون خبر؛ مسعود صفری- در حالی که اخیرا تنش بین ترکیه و یونان با بیانیه های تند متقابل افزایش یافته است، سناریوهای احتمالی جنگ نیز در مطبوعات بین المللی مطرح می‌شود.
رسانه آلمانی RND امروز یکشنبه نوشت: «درگیری ترکیه و یونان: آیا جنگی در دریای مدیترانه رخ خواهد داد؟» این رسانه با انتشار مطلبی با این عنوان، افزایش تنش و سناریوهای احتمالی جنگ بین دو کشور را ارزیابی کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پنجشنبه در پراگ و در حاشیه نشست جامعه سیاسی اروپا، در پاسخ به این سوال که آیا در مورد حمله به یونان صحبت می کند، گفت: «ما چیزی برای گفت و گو با یونان نداریم.» و اظهار داشت: «نه تنها این احتمال وجود دارد، بلکه قریب‌الوقوع است.»

رایان گینگراس مورخ و استاد آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده به یک سوال که روزنامه نگار آلمانی گرد هولر در مقاله‌ای با عنوان «آیا اردوغان برای ماندن در قدرت، خطر جنگ با یونان را می‌پذیرد؟» مطرح کرده بود،  پاسخ داد. گینگراس که نام مهمی برای ارتش آمریکا نیز هست، تاکید کرد که درگیری مسلحانه بین دو کشور «نه تنها ممکن است، بلکه هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد».

این روزنامه آلمانی همچنین در یک نظرسنجی از خوانندگان خود پرسید: آیا درگیری بین ترکیه و یونان تشدید خواهد شد؟ ۶۵ درصد از مخاطبان شرکت‌کننده در این نظرسنجی، به این سؤال پاسخ «بله» دادند، ۱۰ درصد اعلام کردند که نظری ندارند و ۲۵ درصد مخاطبان نیز پاسخ «نه» دادند.

 

احتمال شروع یک جنگ چند ملیتی

این روزنامه نوشت که آلمان در دوره صدراعظم سابق آنگلا مرکل مراقب بود که اردوغان را عصبانی نکند، اما با تغییردولت، برلین در کنار یونان قرار کرفت. RND یادآور شد که آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه، در مناقشه بر سر جزایر دریای اژه در کنار یونان قرار گرفت و نوشت که فرانسه صریح ترین موضع را در این زمینه نشان داده است. این روزنامه آلمانی با یادآوری اینکه با توافقنامه دفاعی امضا شده بین یونان و فرانسه «هر دو کشور متعهد می شوند در صورت حمله به یکی از آنها به یکدیگر کمک نظامی کنند»، نوشت: «حمله ترکیه به جزایر یونان می تواند به سرعت به یک درگیری چند ملیتی تبدیل شود. »

از سوی دیگر، سوتیریس سربوس، معاون سیاست بین الملل یونان و یانیس اگولفوپولوس، ژنرال بازنشسته یونانی، اظهارات مهمی در مورد درگیری احتمالی ترکیه و یونان بیان کردند که در مطبوعات یونان منتشر شد. اگولفوپولوس اظهار داشت: «آقای اردوغان یک مردِ امن است، او می خواهد ۱۰۰۰ درصد مطمئن باشد، گذشته او این را به ما ثابت کرده است.» سربوس نیز ضمن بیان اینکه در حال حاضر خطر درگیری وجود ندارد، مدعی شد که ترکیه از نحوه برخورد اروپا با این مسئله نگران است.

 

منبع: روزنامه سوزجو ترکیه