میدان به محدوده ای ساکن، جمع پذیر ، یکپارچه و دارای زندگی جمعی برای شهروندان گفته می شود

گزارش: محمود صفری- میدان به محدوده ای ساکن، جمع پذیر ، یکپارچه و دارای زندگی جمعی برای شهروندان گفته می شود. یکی از عناصر اصلی شالوده شهر، به ویژه در شهرهای کهن، میدان های شهری هستند. بسیاری از میدان ها به عنوان سازمان دهنده کالبدی و فضایی عناصر پیرامون خود عمل می کنند.

بسیاری از میدان های شهری، امروزه به عنوان فضای باز عمومی در شهر مورد استفاده قرار می گیرند(اهمیت نقش پیاده) در چنین حالتی لازم است تدابیر و امکانات لازم مانند فضای سبز، فضای نشیمن، فضای برگزاری مراسم، سرویس عمومی و … در آن پیش بینی شود. عناصری در میدان قرار می گیرند که مردم را به طرف خود جذب کنند و ارتباط و تماس بین آنها را تسهیل می کند. تراکم جمعیت در میدان و گره شهری در زیبایی فضا موثر است و فضا را از سردی و بی روحی نجات می دهد.

میدان به عنوان یکی از اثرگذارترین فضاهای شهری در ذهن شهروندان است تا حدی که به طور معمول ساکنان یک شهر، مناطق مختلف شهرشان را توسط میدان های آن از هم باز می شناسند. بدین اعتبار میدان ها نخستین و ارزنده ترین فضاهای شهری هستند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم با بررسی موردی میدان آذربایجان تبریز بررسی کنیم که آیا مهندسین و شهرداری‌های ما، شناخت درستی از میدان دارند؟ و آیا استفاده از عنوان میدان، برای میدان آذربایجان تبریز! تا چه حد می‌تواند درست باشد؟!

 

گزارش: محمود صفری – سون خبر