رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه به دعوت الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، به منظور افتتاح فرودگاه بین‌المللی زنگیلان به آذربایجان سفر کرد.

به گزارش سون خبر به نقل از حابرتورک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه به دعوت الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، به منظور افتتاح فرودگاه بین‌المللی زنگیلان به آذربایجان سفر کرد.

اردوغان در مراسم افتتاحیه فرودگاه بین المللی زنگیلان، دومین فرودگاهی که با مشارکت شرکت های ترکیه‌ای در مناطق آزاد شده آذربایجان از اشغال ارامنه ساخته شده است، به همراه علی اف شرکت خواهد کرد و همچنین در خصوص توافقات برای پروژه های جدید توسعه منطقه نیز مذاکره خواهد کرد.

همچنین در این سفر، دیگر پروژه های زیربنایی منطقه با حضور روسای جمهور ترکیه و آذربایجان کلنگ زنی خواهد شد.

در دیدارهای دوجانبه که در این سفر برگزار می شود، پیش بینی می شود روابط ترکیه و آذربایجان در تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گیرد و اقداماتی که می توان در جهت توسعه بیشتر همکاری ها برداشته شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پس از جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ روابط آذربایجان و ترکیه به سرعت رو به توسعه و تعمیق نهاد به طوری‌که ترکیه از جمله شرکای اصلی آذربایجان برای بازسازی مناطق تازه آزاد شده است.

 

تکمیل فرودگاه زنگیلان در ۱٫۵ سال

فرودگاه بین‌المللی زنگلان که قرار است امروز توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان افتتاح شود، طی ۱٫۵ سال تکمیل شد.

اردوغان اولین رئیس جمهوری خواهد بود که در فرودگاه بین‌المللی زنگلان فرود می‌آید.
ساخت فرودگاه زنگلان که پایه آن توسط علی‌اف در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱ بنا نهاده شد، طی یک سال و نیم به اتمام رسید.
اولین پرواز فنی به این فرودگاه با بزرگترین هواپیمای مسافربری آذربایجان در تاریخ ۹ سپتامبر گذشته انجام شد.
باند فرودگاه سه هزار متر طول و ۶۰ متر عرض دارد. ترمینال آن ظرفیت ارائه خدمات به ۲۰۰ مسافر در ساعت را دارد.
تمام هواپیماهای پهن‌پیکر از جمله هواپیماهای باری بزرگ به راحتی در فرودگاه زنگلان برخاست و فرود می‌کنند.
سکوی فرودگاه برای پذیرش ۸ هواپیما طراحی شده است.