رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت سامانه بارشی در نواحی شمالی و شرقی استان به ویژه منطقه ارسباران تقویت می‌شود.

«محمد امیدفر» افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، فعالیت این سامانه بارشی موجب ناپایداری جوی در ۲ روز آینده و افزایش ابر، رگبار باران و غرش آذرخش در این نواحی می شود.

وی اظهار کرد: در چنین وضعیتی، احتمال آبگرفتگی معابر، بارش تگرگ در نواحی مستعد و طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها و اختلال در تردد شهری دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: از روز دوشنبه به علت گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو در اغلب نواحی استان به ویژه نیمه شرقی جوی ناپایدار و بارندگی پیش بینی می شود.

امیدفر، خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

 

سامانه بارشی در نواحی شمالی و شرقی آذربایجان شرقی قوت می‌گیرد

 

امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته شهرهای سراب، بستان اباد و چاراویماق با دمای هفت درجه و شهرهای جلفا، خداآفرین، مرند، مراغه و بناب با دمای ۱۷ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا