راه اندازی ۲۵۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی هشت هزار نفر در بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی سال گذشته محقق شده که آثار آن در رونق تولید، مهار تورم و بهبود وضعیت اقتصادی استان امسال و سال‌های آینده تجلی می یابد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا،کسب رتبه اول کشور در صدور جواز توسعه ای برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات واحدهای تولیدی، رتبه اول واگذاری زمین در شهرک های صنعتی کشور، رتبه اول استان در بیشترین طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست اجرا، کسب رتبه دوم کشور در صدور جواز تاسیس ایجادی برای آغاز سرمایه گذاری در استان، کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی واحدهای جدید تولیدی، کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی طرح های توسعه واحدهای تولیدی از جمله موفقیت های حوزه صنعت و معدن استان است.

ظرفیت های صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی بسیار بالاست و در مقاطع مختلف تاریخی نیز خود را به خوبی نشان داده طوری که همواره پیشران صنعت و معدن و همان طور تجارت کشور بوده است بسیاری از صنایع مادر مثل ماشین سازی، تراکتورسازی، پیستون سازی، بلبرینگ سازی، لیفتراک سازی، ایدم، چرخشگر، ایران خودرو تبریز، سایپا آذربایجان، پتروشیمی، نیروی انسانی متخصص و غیره در این استان بنیان گذاشته شده است و اکنون نیز بخش خصوصی ۹۵ درصد صنعت استان را مدیریت می کند بر این اساس انتظارات و مطالبات مردمی نیز از این حوزه فراوان البته منطقی است.

وجود بستر، زیرساخت ها، پیشینه صنعتی و تمایل به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی آمادگی برای توسعه و پیشرفت صنعتی، معدنی و اقتصادی را در استان مهیا کرده است که نیاز به حمایت بیشتر دارد به طوری که ابرپروژه های مختلف در این استان باید به در زمان مناسب به سرانجام برسد.

راه اندازی ۲۵۰ واحد صنعتی چشم انداز رونق تولید در آذربایجان شرقی

افتتاح پنج اَبرپروژه آذربایجان شرقی در سه ماهه نخست سال جاری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز، پیگیری، رصد و پایش ۲۳ اَبرپروژه با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد یورو و ۴۰ هزار میلیارد تومان از آماده سازی پنج مگا پروژه برای افتتاح در سه ماهه اول امسال در جهت تحقق برنامه های توسعه ای در استان خبر داد.

صابر پرنیان اظهار کرد: راه اندازی ۲۵۰ واحد صنعتی جدید با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی هشت هزار نفر از جمله اهم اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ است.

وی با اشاره به نتایج اقدامات انجام شده در سال گذشته یادآور شد: کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی واحدهای جدید تولیدی، کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی طرح های توسعه واحدهای تولیدی با راه اندازی طرح توسعه ۲۰۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۶هزار میلیارد تومان و افزایش اشتغال ۲هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته محقق شد.

پرنیان ادامه داد: کسب رتبه دوم کشور در صدور جواز تاسیس ایجادی جهت شروع سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی، صدور ۲هزار فقره جواز تاسیس ایجادی برای شروع سرمایه گذاری های جدید با ارزش سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۵ هزار نفر که نشان از علاقه مندی به سرمایه گذاری در استان نسبت به سایر استان ها است از دیگر نتایج به دست آمده در سال گذشته است.صدور ۲هزار فقره جواز تاسیس ایجادی برای شروع سرمایه گذاری های جدید با ارزش سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۵ هزار نفر که نشان از علاقه مندی به سرمایه گذاری در استان نسبت به سایر استان ها است از دیگر نتایج به دست آمده در سال گذشته است.

وی افزود: واگذاری بیش از ۶۰۰ قطعه زمین صنعتی در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی به مساحت بیش از ۱۸۰ هکتار برای آغاز سرمایه گذاری های جدید در داخل شهرک های صنعتی استان که رتبه اول واگذاری زمین در شهرک های صنعتی کشور را دارد، کسب رتبه اول کشور در صدور جواز توسعه ای برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات واحدهای تولیدی، صدور ۲۰۰ فقره جواز توسعه ای با ارزش سرمایه گذاری هفت همت(هر همت یک هزار میلیارد ریال) و اشتغال بیش از پنج هزار نفر از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

وی با اشاره به رتبه اول آذربایجان شرقی در بیشترین طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست اجرا و وجود ۲هزار و ۸۹۰ طرح در دست اجرا با سرمایه گذاری ۶۸ همت و پیش بینی اشتغال ۴۲ هزار نفر ، گفت: بیش از یکهزار و ۱۰۰ طرح از طرح های مذکور به مرحله اتمام سوله و نصب ماشین آلات رسیده است.

راه اندازی ۲۵۰ واحد صنعتی چشم انداز رونق تولید در آذربایجان شرقی

آغاز تولید خودرو توسط بخش خصوصی در سال جاری

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا از هدفگذاری ۳۰ اَبرپروژه دیگر در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: شروع عملیات اجرایی خودروسازی بخش خصوصی در استان از جمله مهمترین آنهاست.

نادر اصغرپور ادامه داد: برگزاری بیش از ۷۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و رسیدگی به مشکلات ۴۰۰ واحد تولیدی و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی که تعداد ۳۰۰ مورد مربوط به تعیین تکلیف بدهی معوق واحدها به بانک ها بوده است.

وی با بیان اینکه تولید محصولات شاخص نسبت به مدت مشابه قبل در آذربایجان شرقی افزایش داشته است، گفت: رکورد تولید ۳۱هزار دستگاه تراکتور در سال گذشته و هدفگذاری ۳۵هزار دستگاه تراکتور برای سال ۱۴۰۲ و آغاز تولید پنج محصول جدید در این گروه صنعتی، شکستن رکورد ۳۵ ساله تولید گیربکس در شرکت چرخشگر تبریز، شکست رکورد تولید موتور در شرکت ایدم، شکست رکورد تولید در آهنگری تراکتورسازی، افزایش ظرفیت تولید شیشه در استان به ۲ برابر سال های گذشته، افزایش ظرفیت تولید و صادرات قیر نسبت به سال های گذشته، تزریق حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای بومی سازی قطعات و ماشین آلات و تجهیزات نشانه رونق روز افزون تولید در استان است.

راه اندازی ۲۵۰ واحد صنعتی چشم انداز رونق تولید در آذربایجان شرقی

۳۱ فقره پروانه بهره برداری معدن در آذربایجان شرقی صادر شد

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: سال گذشته ۳۱ فقره پروانه بهره برداری معدن، ۵۳ فقره پروانه اکتشاف، ۳۸ فقره گواهی کشف در استان صادر شده است.

حسین جعفری از مقدمات تشکیل شرکت مس آذربایجان به عنوان مطالبه مردم آذربایجان شرقی از رییس جمهور، تشکیل کمیته معادن در تمام شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران برای احصاء و رفع مشکلات معادن، وصول ۵.۲ همت حقوق دولتی معادن با رشد ۲ برابری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: شروع عملیات اجرایی مس کاتد در سونگون به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در کنار احیای ۳۰ معدن راکد موجب افزایش سهم معدن در اقتصاد استان خواهد شد .

راه اندازی ۲۵۰ واحد صنعتی چشم انداز رونق تولید در آذربایجان شرقی

۱.۵ میلیارد دلار صادرات آذربایجان شرقی در سال گذشته

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر صادراتی کشور است به طوری که سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی استان ۱.۵ میلیارد دلار بود.

علی بابایی با اشاره به اعزام و پذیرش ۲۵ هیات تجاری و اقتصادی به استان در راستای توسعه دیپلماسی تجاری در سال گذشته ، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان کانون برقراری ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز نقش مهمی در توسعه صادرات کشور دارد.علی بابایی با اشاره به اعزام و پذیرش ۲۵ هیات تجاری و اقتصادی به استان در راستای توسعه دیپلماسی تجاری در سال گذشته ، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان کانون برقراری ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز نقش مهمی در توسعه صادرات کشور دارد.

دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین گفت: احیا و بازگردانی ۸۳ واحد راکد صنعتی در داخل و خارج شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید و بازگشت به کار مجدد یکهزار و ۲۰۰ نفر، ارتقای ظرفیت ۱۹۰ واحد نیمه فعال، دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی در بخش صنعت و معدن و بازرگانی داخلی با افزایش سرمایه گذاری در پیشرفت فیزیکی طرح ها به میزان ۴۰ همت(۴۰هزار میلیارد تومان) نسبت به سال گذشته نمونه ای از تلاش های انجام شده است.

پرنیان، نظارت و بازرسی هوشمند از طریق سامانه جامع تجارت، تکمیل اطلاعات و رصد و پایش قیمت و موجودی واحدهای تولیدی از طریق سامانه جامع تجارت، تقویت سیستم های نظارتی کالا و خدمات و تقویت نظام توزیع از تولید و واردات تا مصرف را از اهم برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی به منظور مهار تورم در سال مزین به «مهار تورم، رشد تولید» عنوان کرد.

وی اظهار کرد: برنامه های رشد تولید در استان از طریق راه اندازی واحدهای تولیدی جدید(هدفگذاری راه اندازی بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی جدید)، راه اندازی طرح های توسعه ظرفیت تولیدی و تنوع محصولات واحدهای تولیدی(هدفگذاری راه اندازی بیش از ۲۰۰ طرح توسعه واحدهای صنعتی) ، جذب سرمایه گذاری های جدید و هدایت نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در تولید (هدفگذاری صدور ۲هزار جوازتاسیس شروع سرمایه گذاری) و رفع موانع وتامین زیرساخت ها و پایش طرح های در دست اجرا (هدفگذاری پایش ۲هزار و ۹۰۰ طرح در دست اجرا در استان) پیگیری می شود.

پرنیان از هدفگذاری ارتقای ظرفیت ۴۰۰ واحد تولیدی به بیش از ۲ برابر وضع فعلی در زمینه تولید شیشه، محصولات پتروشیمی، دارو، تراکتور، فولاد،لوازم خانگی، کامیون، کامیونت، اتوبوس و بردهای الکترونیکی خبر داد.پرنیان همچنین از هدفگذاری ارتقای ظرفیت ۴۰۰ واحد تولیدی استان به بیش از ۲ برابر وضعیت فعلی از جمله در زمینه تولید شیشه، محصولات پتروشیمی، دارو، مواد شیمایی و پلیمری، تراکتور، فولاد لوازم خانگی، پوشاک و نساجی، کامیون و کامیونت، اتوبوس، ام دی اف و نئوپان، کاغذ و کارتن، روغن موتور، الکتروموتور، پمپ و بردهای الکترونیکی خبر داد.

وی تکمیل زنجیره صنایع غذایی، فولادی و لوزم خانگی و نساجی، توسعه فعالیت های اکتشافی و بهره برداری از معادن استان، احیای ۹۰ واحد راکد و بازگردانی به چرخه تولید و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع مزیت دار استان از طریق توسعه سرمایه گذاری را از برنامه تدوین شده برای رونق تولید در سال جاری عنوان کرد.

  • منبع خبر : ایرنا