حرکت چرخ های تولید در آذربایجان شرقی با احیای واحدهای راکد و راه اندازی واحدهای جدید و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی افزایش یافته و رشد اقتصادی هشت درصدی هدفگذاری شده تیم اقتصادی این استان در مسیر تحقق قرار گرفته است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، در آغاز دولت سیزدهم یکهزار و ۴۰۰ واحد راکد در آذربایجان شرقی شناسایی شد که از این تعداد ۹۰۰ واحد قابل احیا تشخیص داده شد و با همت کارگروه تسهیل تاکنون حدود ۴۶۴ واحد احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

بر اساس اعلام مسئولان و کارشناسان اقتصادی استان، در سالجاری نیز۲۵۰ واحد در صف احیا قرار دارند و در صورت حمایت شبکه بانکی، این واحدها وارد چرخه تولید خواهند شد.

 

راهبرد اقتصادی دولت در آذربایجان شرقی/ از احیای واحدهای راکد تا راه اندازی واحدهای جدید
 محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی

 

احیای ۴۶۴ واحد راکد آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی احیای واحدهای راکد و راه اندازی واحدهای جدید را در مسیر رشد اقتصادی استان موثر عنوان و اظهار کرد: در مجموع ۲ سال گذشته ۴۶۴ واحد تولیدی راکد احیا و به چرخه تولید بازگشتند که گام مهمی در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است.

محمد کلامی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۳۱ بنگاه اقتصادی راکد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۳۳ مورد با همکاری صاحبان صنایع و تلاش کارگروه تسهیل استان احیا شد و مجموع بنگاه های اقتصادی فعال استان به رقم ۵۷ هزار و ۵۱۷ مورد افزایش یافت و زمینه اشتغال حدود ۱۲۰ هزار نفر فراهم شد.

وی با بیان اینکه احیا واحدهای راکد و راه اندازی واحدهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی موجب افزایش اشتغالزایی در استان شد، افزود: در سال ۱۴۰۰، از محل احیا و ایجاد واحدهای تولیدی تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۵ شغل تعهد شده بود که ۱۷ هزار محقق شد و آذربایجان شرقی از این نظر در رتبه چهارم کشوری قرار گرفت.

کلامی تعداد شغل تعهد شده برای سال ۱۴۰۱ را ۴۵ هزار و ۶۰۴ مورد اعلام کرد و گفت: در این سال نیز با ایجاد اشتغال برای ۵۹ هزار و ۵۲۳ نفر و تحقق ۱۳۰ درصدی در رتبه سوم کشوری قرار گرفتیم.

در سال ۱۴۰۲ نیز با تحقق ۱۲۸ درصدی به ۶۰ هزار و ۳۷۰ نفر رسید که رتبه هفتم کشوری را برای استان به همراه داشت.

وی میزان تعهد اشتغال برای سال گذشته را ۴۷ هزار و ۱۵۰ شغل اعلام کرد و افزود: میزان اشتغال در سال ۱۴۰۲ نیز با تحقق ۱۲۸ درصدی به ۶۰ هزار و ۳۷۰ نفر رسید که رتبه هفتم کشوری را برای استان به همراه داشت.

 

راهبرد اقتصادی دولت در آذربایجان شرقی/ از احیای واحدهای راکد تا راه اندازی واحدهای جدید

 

۵۵ درصد اعتبار ۲ سفر رئیس جمهور برای رفع موانع تولید آذربایجان شرقی جذب شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی رئیس جمهور ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای رفع موانع تولید و اشتغال این استان اختصاص یافت، گفت: تا کنون ۹۰ هزار میلیارد ریال از اعتبار تخصیص یافته ۲ سفر جذب شده است.

«محمد کلامی» افزود: جذب ۳۰ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است و طرح های مربوط به جذب این اعتبار نیز معرفی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل استان ابلاغ شده و طرح های مربوط برای جذب این اعتبار به بانک ها معرفی می شود.

کلامی، با بیان اینکه در راستای عمل به شعار سال مقرر شده بود که اداره کل صمت، سازمان جهادکشاورزی و میراث فرهنگی استان ۲۸۵ واحد را احیا کنند، ادامه داد: اکنون از این تعداد، ۲۲۰ واحد در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن احیا شده است.

وی یادآور شد: علاوه بر این تسهیلات، ۷۱۰ میلیارد ریال نیز برای واحدهای دارای مشکل آذربایجان شرقی اختصاص یافته است که تا کنون چهار واحد از این تسهیلات استفاده کرده اند.

جذب و تحقق ۹۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی جذب سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید و رسیدن به رشد هشت درصدی را مهم ارزیابی کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری مصوب برای استان در سال ۱۴۰۱، ۱۷۵ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار برای اجرای ۲۸ طرح بود که ۹۱ میلیون و ۴۳۳ هزار دلار آن برای ۲۲ طرح تولیدی جذب و محقق شد.

واقف بهروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم اعلام کرد: سال گذشته ۴۷.۶۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی برای ۱۳ طرح جذب شد.

راهبرد اقتصادی دولت در آذربایجان شرقی/ از احیای واحدهای راکد تا راه اندازی واحدهای جدید
 محمدجعفر عظمائی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی

 

راه اندازی ۲۸۰ واحد تولیدی جدید در سال گذشته

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و گشایش در زمینه های فعالیت های اقتصادی و تولید، تعداد درخواست برای طرح های توسعه ای و جدید در استان رشد قابل توجهی یافت، گفت: هم اکنون یکهزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در استان در دست اجراست که به مرور به چرخه تولید وارد خواهند شد.

محمدجعفر عظمائی اظهار کرد: مجموع تعداد طرح های در دست اجرای استان ۲ هزار و ۹۰۰ فقره است که از این تعداد یکهزار مورد دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد است.

۲۸۰ واحد جدید با حجم سرمایه گذاری حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ۹هزار نفر در استان راه اندازی شد

وی به تعداد واحدهای راه اندازی شده در سال قبل هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۸۰ واحد جدید با حجم سرمایه گذاری حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ۹هزار نفر در استان راه اندازی شد که اغلب مربوط به گروه های صنعتی لاستیک و پلاستیک، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، ساخت مواد و محصولات شیمیائی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات و محصولات فلزی فابریکی بود.

مدیرکل صمت استان اضافه کرد: آذربایجان شرقی در راه اندازی واحدهای جدید ایجادی رتبه سوم کشور را در اختیار دارد و توسعه کارخانجات فعلی و طرح های توسعه ای در دست اجرا در استان نشان از اقبال صنعتگران استان برای توسعه وضعیت فعلی و ارتقا میزان تولید و اشتغال است.

عظمائی اضافه کرد: همچنین تمایل صاحبان واحدهای صنعتی استان به توسعه صنایع فعلی در سال گذشته رو به رشد بود و مجوز توسعه ۱۸۰ کارخانه با پیش بینی سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت و تنوع محصولات صادر شد و همین امر به قرار گرفتن آذربایجان شرقی در رتبه نخست کشوری در تعداد و میزان جواز تاسیس توسعه ای شد.
وی با اشاره به اینکه توسعه صنایع در استان هر سال نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است اضافه کرد: اقبال بخش خصوصی برای توسعه صنایع با وجود چالش های پیش رو از جمله موضوعات زیربنایی و محدودیت ها در تامین زمین صنعتی و انرژی، در کشور بی نظیر است.

 

راهبرد اقتصادی دولت در آذربایجان شرقی/ از احیای واحدهای راکد تا راه اندازی واحدهای جدید

 

نیاز به نقدینگی در بخش صنعت آذربایجان شرقی پنج برابر شده است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، سرمایه گذاری در بخش صنعت استان را متناسب با ظرفیت های موجود ندانست و گفت: در زمان حاضر از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی رتبه چهارم کشور را در اختیار داریم اما به دلیل خصوصی بودن بخش صنعت در استان، از نظر حجم سرمایه‌گذاری در جایگاه هشتم قرار داریم.

عظمائی اضافه کرد: نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش بخش صنعت نسبت به گذشته حداقل پنج برابر افزایش یافته است در حالیکه بر اساس آمار اعطای تسهیلات به بخش صنعت پنج برابر افزایش نداشته است و این موضوع باعث رکود نسبی در این بخش شده است.

وی افزود: برای خروج از این وضعیت باید نقدینگی مورد نیاز به بخش صنعت استان تزریق شود.

عظمائی ارتقای ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از طریق تکمیل زنجیره ارزش تولید را از برنامه های میان مدت این اداره کل عنوان و گفت: به منظور تکمیل زنجیره ارزش، حلقه‌های مفقوده در بخش صنعت شناسایی می شود برای مثال در صنایع لوازم خانگی به دنبال تکمیل زنجیره تولید مواد اولیه مورد نیاز در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: حفظ وضعیت موجود واحدهای صنعتی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید و پیگیری راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام از جمله برنامه های کوتاه مدت این حوزه است که در این زمینه طرح‌های استان به صورت مستمر رصد می‌شود و از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ حمایت‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.

عظمائی با بیان این که تمام موانع و مشکلات واحدهای صنعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت و معدن استان موضوع ناترازی‌ها است و عمده ناترازی‌ها در تامین انرژی آب، برق و گاز است که این موارد متناسب با تعداد واحدهای تولیدی و طرح‌های در حال اجرا نیست.

مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت و معدن آذربایجان شرقی موضوع ناترازی‌ها است و عمده ناترازی‌ها در تامین انرژی آب، برق و گاز است

وی گفت: دستگاه های متولی باید برای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی در خصوص تامین انرژی های مورد نیاز، همت ویژه ای داشته باشند.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع ناترازی‌ها در سیستم بانکی نیز افزود: با توجه به افزایش نیاز واحدهای صنعتی به تامین نقدینگی، میزان تسهیلاتی که از سوی سیستم بانکی پرداخت می‌شود متناسب با نیاز بخش صنعت استان نیست بنابراین بانک ها باید در کنار بخش تولید باشند تا بتوانیم بخشی از نیاز حوزه صنعت را رفع کنیم.

عظمائی با بیان اینکه برای افزایش سهم صنعت و معدن استان در تولید ناخالص داخلی تلاش می کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته در بخش معدن اقدامات خوبی انجام شده و سهم ارزش افزوده این بخش از پنج به هفت درصد و در برخی سال‌ها به ۱۰ درصد نیز افزایش یافته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از برنامه بلند مدت این مجموعه برای رساندن سهم ارزش افزوده معدن در اقتصاد استان به ۱۵ درصد خبر داد.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد؛ هر چند بخش عمده واحدهای تولیدی و صنعتی استان کوچک مقیاس و متوسط هستند، اما بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری های این خطه در حوزه تولید توسط بخش خصوصی انجام شده است که در یک اقتصاد رقابتی و به دور از رانت، مزیت بزرگی به شمار می رود.

در آذربایجان شرقی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی مشغول فعالیت هستند و یک شهرک صنعتی مختص سرمایه گذاری خارجی به طور انحصاری در این استان فعالیت می کند.

  • منبع خبر : ایرنا