مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی با ابراز نگرانی از احتمال وقوع زلزله ناشی از گسل جوان تبریز، گفت: ۸۵۰ هزار نفر از مردم این شهرستان در اماکن ناایمن ساکن هستند و خطر زلزله آن ها را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمدباقر هنربر روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی تبریز با گرامیداشت یاد جانباختگان زلزله اخیر خوی، ترکیه و سوریه، افزود: ۲ هزار هکتار سکونت‌گاه غیررسمی و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در تبریز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث تاب‌آوری شهری و ارتقای تاب آوری جامعه اقدامات زیادی انجام شده است، اظهار کرد: اقدامات شهرداری تبریز در مسیرگشایی ها و بازآفرینی شهری در این زمینه ارزشمند بوده این موضوع باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد و بودجه دولتی برای آن اختصاص یابد.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این موضوعات از عهده شهرداری و راه و شهرسازی خارج بوده و باید سایر دستگاه‌های دولتی نیز مطابق قانون پای کار بیایند، گفت: در این خصوص باید از طریق وزارتخانه‌ها اقدامات جدی انجام شود.

هنربر، پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در تبریز و توجه جدی به این معضل را ضروری دانست و ادامه داد: باید از ایجاد نمای نامتعارف ساختمان در این شهر نیز پیشگیری و از ساخت ساختمان های بلند و کم عرض در معابر کوچک جلوگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در حادثه زلزله خوی، یادآور شد: ۱۱ اردوگاه در مناطق زلزله زده خوی بلافاصله بعد از وقوع این زمین لرزه مستقر شده و با اعزام تیم‌های امداد هلال احمر، اورژانس سپاه و بسیج به منطقه برای ۱۰ هزار نفر امکانات اولیه مانند چادر و پتو توزیع شد.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه یک درصد جمعیت جهان در ایران بوده در حالی که ۶ درصد خطرات ناشی از بلایای طبیعی در این کشور روی می دهد، گفت: ۷۰ درصد از وسعت کشور روی گسل یا در معرض خطر گسل بوده و در معرض خطر زلزله قرار دارد.

هنربر، با اشاره به اینکه سیل پس از زلزله بیشترین آسیب را به کشور وارد می کند، افزود: ۵۰ درصد مردم کشور در معرض خطر سیل بوده و سالانه پنج درصد بودجه صرف خسارت بلایای طبیعی می‌شود.

وی با رد شایعاتی مبنی بر اینکه زلزله خوی با زلزله ترکیه و سوریه ارتباط دارد، اظهار کرد: این احتمال از منظر متخصصان زلزله شناسی و زمین‌شناسی استانی و کشوری رد شده و احتمال وقوع این زلزله تحت تاثیر گسل آناتولی شرقی وجود ندارد.

هنربر، یادآور شد: وقوع زلزله خوی با توجه به شرایط زمین شناسی، طبیعی بوده و ارتباطی به دیگر گسل ها ندارد.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲۱:۴۴ شنبه، هشتم بهمن ماه شهرخوی و فیرورق در آذربایجان غربی را لرزاند که طبق گزارش‌ها، خسارت، مصدومان و بویژه قدرت آن بیش از زمین لرزه ۱۳ مهر و ۲۸ دی امسال و حتی اسفند سال ۱۳۹۸ این منطقه بود.

در این زمین لرزه سه نفر فوت و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند، در این حادثه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیدند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد تخریبی هستند، پنج هزار و ۵۰۰ واحد دامی نیز خسارت دیده که یک هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی هستند.

  • منبع خبر : ایرنا