شهرداری تبریز در راستای کاهش بار ترافیکی اتوبان شهید کسایی و پیشگیری از مخاطرات احتمالی، طرح تعریض مسیر ۱۶ کیلومتری اتوبان شهید کسایی را با توزیع ۴۰ هزار تن آسفالت و همچنین نصب نیوجرسی را با هزینه کرد ۱۲۰ میلیارد تومان اجرا کرده است.

به گزارش سون خبر به نقل از شهریار، توسعه شهرها و احداث شهرک‌های اقماری نیازمند مسیرهای ارتباطی جدید برای کاهش ترافیک از یک سو و تسهیل تردد ساکنین این شهرک‌ها به نقاط مختلف شهر دارد. در کنار این موضوع، تجدید نظر در مسیرهای موجود، مسیرگشایی‌های جدید و همچنین اجرای طرح‌های ترافیکی می تواند تأثیر محسوسی در بهبود وضعیت مسیرهای ارتباطی داشته باشد.

تبریز از جمله کلانشهرهای فعال کشور در حوزه توسعه شهری و شهرک‌های جدید است که این شهرک‌ها نیاز به احداث مسیرهای ارتباطی جدید و یا تعریض مسیرهای موجود دارد. اتوبان شهید کسایی، قدیمی‌ترین مسیر ارتباطی بین‌المللی تبریز است که با توجه به توسعه شهری موجود در دهه اخیر و همچنین احداث مراکز خدماتی، رفاهی در طول آن، تبدیل به معبری شهری شده است. همین موضوع اتوبان شهید کسایی و مسافرین آن را در معرض مخاطرات زیادی قرار داده است؛ به طوری که افزایش تصادفات منجر به فوت در این مسیر، استاندار آذربایجان‌شرقی را مجاب به پاسخگویی دستگاه‌های متولی در این حوزه کرده و در کنار آن تکالیف جدیدی برای شهرداری تبریز در این پروژه تعریف کند.

بر اساس تکالیف ارائه شده از سوی استاندار آذربایجان‌شرقی، شهرداری تبریز می بایست پس از جابجایی و انتقال  درختان رفوژ میانی اتوبان شهید کسایی، این مسیر را برای زیرسازی تحویل اداره کل راهداری  استان می‌داد و پس از آن آسفالت‌ریزی مسیر و همچنین نصب نیوجرسی در طول  این مسیر ۱۶ کیلومتری را در دستور کار قرار می‌داد. پروژه‌ای که با پیگیری مستمر شهرداری تبریز آغاز و در حال حاضر با تکمیل آسفالت‌ریزی این مسیر، نصب نیوجرسی در طول آن نیز در حداقل زمان به اتمام می‌رسد.

آسفالت‌ریزی طرح تعریض اتوبان شهید کسایی تکمیل شد

جلیل ابهری، سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری تبریز  با اشاره به توزیع ۴۰ هزار تن آسفالت در طرح تعریض اتوبان کسایی می‌گوید: آسفالت ریزی این پروژه با هزینه بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال جهت تهیه، حمل و پخش آسفالت تولید شده در کارخانه شهرداری تبریز انجام یافته است.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه اتوبان کسایی کمتر از یک درصد راه‌های آذربایجان شرقی را شامل می‌شود ولی وقوع حدود ۳ درصد از مجموع تصادفات رانندگی در این آزادراه یکی از ضروریات ساماندهی و ایمن‌سازی این مسیر از مطالبات اصلی شهروندان است.

ابهری با اشاره به عملیات صورت گرفته در حوزه آسفالت این مسیر نیز  می‌گوید: آسفالت مسیر ۱۶ کیلومتری اتوبان شهید کسایی به طول ۷ متر و در سه لایه زیرین و رویه با ضخامت ۱۹ سانتی متر انجام گرفته است.

وی اضافه می‌کند:  این عملیات شامل تهیه و تولید آسفالت و همچنین حمل و پخش در محل می‌شود که طی ماه‌های گذشته انجام و تکمیل شده است.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری تبریز  خاطرنشن می‌سازد: با حمایت شهردار تبریز کارخانجات تولید آسفالت سازمان عمران شهرداری تبریز  بیشترین تولید در طول تاریخ تأسیس خود را دارند که تلاش داریم در کنار افزایش کمی، کیفیت آسفالت تولیدی را نیز بالا ببریم.

نصب نیوجرسی، گام نهایی شهرداری تبریز در طرح تعریض اتوبان شهید کسایی

در کنار آسفالت‌ریزی مسیر ۱۶ کیلومتری شهید کسایی، تکلیف بعدی شهرداری تبریز در این پروژه فرابخشی، نصب نیوجرسی برای تکفیک مسیرهای رفت و برگست این اتوبان است. کاری که با پشتکاه و استفاده از توان فنی و مهندسی شرکت خانه‌سازی پیش‌ساخته آذربایجان در دست اجرا قرار دارد.

ناصر اسماعیل زاده، مدیرعامل شرکت خانه‌سازی پیش‌ساخته آذربایجان در این رابطه می‌گوید:  بر اساس تکالیف ارائه شده به شرکت خانه‌سازی پیش‌ساخته آذربایجان، تولید و نصب نیوجرسی‌ جداکننده در مسیر ۱۶ کیلومتری اتوبان شهید کسایی بر عهده شرکت خانه‌سازی پیش‌ساخته آذربایجان است.

وی ادامه می‌دهد: طی ماهای گذشته ۹ کیلومتر از این مسیر با تولید و نصب نیوجرسی از سوی شرکت خانه‌سازی پیش‌ساخته آذربایجان تکمیل شده است و در ادامه کار ۷ کیلومتر بعدی نیز کار می‌شود.

اسماعیل زاده خاطرنشان می‌سازد: ۴۵ میلیارد تومان  هزینه تولید و نصب نیوجرسی در مسیر اتوبان شهید کسایی است که با حمایت شهردار تبریز و تلاش شبانه روزی همکاران در دست اجرا است.

پروژه طرح تعریض اتوبان شهید کسایی به طول ۱۶ با ورود جدی شهرداری تبریز در تولید و توزیع آسفالت اساسی و همچنین نصب نیوجرسی در مراحل پایانی خود قرار داد. با تکمیل این پروژه انتظار می‌رود علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل تردد شهروندان، از میزان تصادفات جاده‌ای نیز در این مسیر کاسته شود.

این پروژه، به عنوان پروژه‌ای فرابخشی با مشارکت شهرداری تبریز، اداره کل راه و شهرسازی و همچنین اداره کل برق منطقه‌ای شهرستان تبریز جهت تأمین روشنایی مسیر در دست اجرا است.

  • منبع خبر : شهریار