معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال به واسطه توسعه فعالیت واحدهای «مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست» یا «HSE» در سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی، آمار حوادث ناشی از کار در استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا «عبد حافظ» روز دوشنبه در همایش مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست که با حضور نمایندگان صنایع جنوب آذربایجان‌شرقی در سالن همایش‌های شرکت کاوه سودای مراغه برگزار شد، افزود: حوادث ناشی از کار نتیجه بی‌توجهی برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی به مسئولیت اجتماعی خودشان در زمینه «HSE» است.

وی با تاکید بر اینکه کارفرمایان و سرمایه‌گذاران برای صیانت سرمایه انسانی باید به آیین‌نامه‌های حفاظت ایمنی توجه داشته باشند، اضافه کرد: فعالیت واحد «HSE» در سازمان و شرکت‌ها، محیط ایمن کار را به ارمغان می‌آورد زیرا این واحد به صورت مستمر و همراه با ناظران اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نقش نظارتی بر عهده دارند.

وی ادامه داد: محیط ایمن و سالم موجب تقویت روحیه کار، کاهش حوادث ناشی از کار، کاهش بیماری، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصول و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود و بر همین اساس مدیران صنایع باید اهمیت ویژه نسبت به استقرار و فعالیت واحد «HSE» داشته باشند.

معاون روابط کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی به مدیران صنایع توصیه کرد که در کنار توجه به واحد «HSE»، نسبت به تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی نیز اقدام کنند.

«عبد حافظ» به کارشناسان واحدهای «HSE» نیز توصیه کرد که برای ایجاد محیط سالم کار، بیش از پیش اهتمام داشته باشند و با توجه به استقرار مرکز مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار شمال‌غرب کشور در تبریز، نسبت به توانمندسازی حرفه‌ای خودشان اقدام کنند.

رعایت مقررات و استانداردها لازمه مدیریت «HSE» است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغهنیز گفت: توجه به بهداشت، ایمنی و محیط زیست در واحدهای صنعتی و تولیدی در حقیقت اهمیت دادن به توسعه پایدار کشور بوده و لازمه آن اقدامات پیشگیرانه بر اساس مقررات و استانداردهاست.

«داود اسدیان» به اهمیت حفظ سلامت جسمانی و روانی کارکنان واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: امروزه استقرار واحد مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در واحدهای صنعتی الزامی است تا خطرهای بالقوه، شناسایی و رفع شده و از آلودگی‌های زیست محیطی پیشگیری شود.

مدیریت «HSE» مستلزم فرهنگ‌سازی و آموزش است

مدیرعامل مجتمع کاوه سودای مراغه نیز مدیریت «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» یا «HSE» در واحدهای صنعتی را مستلزم فرهنگ‌سازی و آموزش دانست و بیان کرد: هرگونه هزینه در این مسیر در حقیقت سرمایه‌گذاری است و بر همین اساس شرکت کاوه سودای مراغه طی سال ۱۳۸۴ نسبت به راه‌اندازی واحد مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در این مجتمع اقدام کرد.

به گفته «سعید حسنی» این مجتمع اکنون یک مرکز بهداشت حرفه‌ای کار و چهار خانه بهداشت کارگری دارد و از ۲۵ نفراز جمله پزشک کار، کارشناسان بهداشت کار و حفاظت محیط زیست برای مدیریت واحد «HSE» بهره می‌گیرد.

وی به برخی از موفقیت‌های مجتمع «کاوه سودا» در زمینه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست هم اشاره و بیان کرد: سال گذشته شرکت «آسافلوت»، لوح زرین صنعت سبز کشور را دریافت کرد و امسال نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان واحد برتر محیط زیست انتخاب شد.

«حسنی» این را هم بیان کرد که واحدهای صنعتی بزرگ برای مدیریت واحد «HSE» باید اصل پیشگیری را بیش از پیش مدنظر دهند زیرا توجه به این اصل و شناسایی عوامل زیان‌آور فردی و اجتماعی، اقدامی در جهت توسعه پایدار کشور به شمار می‌رود.

مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری در مدیریت HSE غیرقابل انکار است

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این همایش بیان کرد: مدیریت «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» یا «HSE» در برخی از موارد چالش مهمی برای شرکت‌ها در صنایع مختلف به شمار می‌رود و این شرکت‌ها برای اطمینان از رعایت مقررات و استانداردها به منابع، زمان و تلاش زیادی نیاز دارند اما با پیشرفت تکنولوژی، آینده این بخش امیدوارکننده است.

«یاسین همتی» به کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت واحد «HSE» اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری در مدیریت HSE، توانایی خودکارسازی فرآیندها و بهبود تجزیه و تحلیل داده‌هاست.

وی افزود: با بهره‌گیری از راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای سیستم‌های مدیریت HSE، شرکت‌ها می‌توانند وظایفی مانند گزارش رویداد، مدیریت حسابرسی و کنترل اسناد را خودکار کرده و علاوه بر کاهش خطا در زمان صرفه‌جویی کنند.

«همتی» افزود: فناوری می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا خطرهای بالقوه را به طور مؤثرتری شناسایی کرده و قبل از آنکه این خطرها به مشکلات مهمی تبدیل شود، به طور فعال آنها حل کنند

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه کرد: با یک نرم‌افزار مدیریت «HSE»، کارمندان می‌توانند به راحتی حوادث را گزارش کرده و درخواست کمک کنند؛ یا از هر مکانی به اطلاعات مهم دسترسی داشته باشند و فرهنگ ایمنی و پایداری را ترویج دهند.

«همتی» اظهار کرد: در حقیقت کاربرد فناوری در صنعت «HSE» تحولی در کاهش حوادث ناشی از کار ایجاد می‌کند و شرکت‌هایی که نتوانند از فناوری بهره بگیرند، در خطر عقب افتادن هستند.

این همایش تخصصی با حضور کارشناسان واحدهای «HSE» و مدیران صنایع جنوب آذربایجان‌شرقی برگزار شد و فضای تبادل اطلاعات و همفکری برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار و همچنین صیانت از محیط زیست بین حاضران فراهم شد.

  • منبع خبر : ایرنا