مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: تردد کامیون‌های ایرانی و خارجی از پایانه مرزی جلفا در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲ درصد افزایش یافت.

اورجعلی علیزاده، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این بازه زمانی ۶۴ هزار دستگاه کامیون ایرانی و بیش از ۳۳ هزار دستگاه کامیون خارجی از پایانه مرزی جلفا تردد کردند.

وی اظهار کرد: در همین مدت میزان واردات و صادرات کالا از این پایانه یک میلیون و ۴۹ هزار تن و میزان کالای ترانزیت شده ۶۴۰ هزار و ۲۳۵ تن بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته بیش از ۳۰ هزار مسافر ایرانی و ۱۸۱ هزار مسافر خارجی از این پایانه تردد کردند که در مجموع تعداد مسافران تردد کننده نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۰ درصد افزایش یافت.

علیزاده، با بیان اینکه پایانه های مرزی جلفا و نوردوز از مبادی ورودی و خرجی مهم کالا و مسافر در شمالغرب کشور محسوب می شود، ادامه داد: در مدت یاد شده ۹۰۸ اتوبوس ایرانی و یک هزار و ۵۳ اتوبوس خارجی از پایانه مرزی جلفا تردد کردند.

افزایش ۱۶ درصدی تردد کامیون های ایرانی و خارجی از پایانه نوردوز

وی یادآور شد: در سال گذشته ۵۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و بیش از ۵۷ هزار دستگاه کامیون خارجی نیز از پایانه مرزی نوردوز تردد کردند که این تعداد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در همین مدت میزان واردات و صادرات از پایانه مرزی نوردوز ۹۳۴ هزار و ۵۶۳ تن و میزان کالای ترانزیت ورودی و خروجی از این مرز ۲۱۸ هزار و ۴۴ تن بود.

علیزاده، افزود: سال گذشته ۱۰۹ هزار مسافر ایرانی و بیش از ۱۹۸ هزار مسافر خارجی از این پایانه رفت و آمد داشتند که در مجموع تعداد مسافران تردد کننده نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در این مدت بیش از سه هزار و ۲۰۰ اتوبوس ایرانی و ۱۰ هزار و ۷۰۰ سواری ایرانی و خارجی از این پایانه مرزی عبور و مرور کردند.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، پایانه مرزی جلفا مرز مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و پایانه مرزی نوردوز تنها مرز زمینی مشترک ایران و جمهوری ارمنستان است.

پایانه مرزی نوردوز در شهرستان جلفا ارتباط کشورمان با جمهوری ارمنستان را از طریق پل احداث شده بر روی رودخانه ارس برقرار می کند و با جمهوری خودمختار نخجوان (آذربایجان) هم از طریق پایانه مرزی جلفا ارتباط زمینی امکان پذیر است.

پایانه های مرزی جلفا و نوردوز به ترتیب در ۱۳۲ و ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده اند.

آذربایجان شرقی با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد.

این استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

  • منبع خبر : ایرنا