رسانه‌ها از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان برای سال آتی میلادی خبر دادند.

به گزارش سون خبر، رسانه‌ها روز سه شنبه از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر دادند.

خبرگزاری «نیوز آرمنیا» ارمنستان نوشت، این موضوع در لایحه بودجه دولتی سال ۲۰۲۳ جمهوری آذربایجان که روز دوشنبه به پارلمان این کشور رسید، مشهود است.

بر اساس این گزارش، تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است. در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳،  ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است.

این منبع خبری ارمنی از افزایش بودجه نظامی آذربایجان انتقاد کرد. ارتش جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر با ارمنستان این کشور را شکست داد.   «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز اخیرا در دیدار با گروهی از فرماندهان نظامی ارتش  خواستار تقویت قدرت نظامی ارتش این کشور شده بود.

این در حالی است که ارمنستان نیز در حال بازسازی نیروهای مسلح خود برآمده است. ارتش ارمنستان در جریان جنگ دوم قره باغ شکست سنگینی را از ارتش جمهوری آذربایجان متحمل شد و به همین دلیل مقام‌های این کشور در پی تقویت نیروهای خود برآمده‌اند.

 یک شرکت دفاعی هند اعلام کرد که از ارمنستان برای راکت‌های «پیناکا»  سفارش دریافت کرده است. پیناکا، یک راکت انداز چندگانه است که در هند تولید شده است. این سامانه می‌تواند ۱۲ تیر موشک را در ۴۴ ثانیه شلیک کند.

«ساتیانارایان نووال» رئیس این شرکت دفاعی هند  گفت که عمر و برد پرتابگرهای راکت پیناکا ارتقا یافته و یک سفارش از ارمنستان دریافت شده که ظرف دو سال انجام می‌شود. هند پیشتر نیز رادار «سواتی» ساخت خود را به ارمنستان فروخته بود.

چندی قبل روزنامه «اکونومیک تایمز» چاپ هند گزارش داد که هند یک سفارش به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار برای ارسال موشک، راکت و مهمات به ارمنستان دریافت کرده است.

این سفارش شامل اولین صادرات راکت انداز بومی «پیناکا» است که در حال حاضر در خدمت ارتش هند است. هند همچنین موشک‌های ضد تانک وهمچنین طیف وسیعی از مهمات را به ارمنستان بر اساس این قرارداد عرضه خواهد کرد. این اولین بار نیست که سامانه‌های تسلیحاتی به ارمنستان صادر می‌شود.

ارمنستان حدود ۷  ماه قبل از جنگ ۲۰۲۰ قره باغ،  قراردادی ۴۰ میلیون دلاری با هند برای خرید سامانه‌های  راداری  امضا کرد. برخی آگاهان به رویدادهای منطقه نزدیک شدن ارمنستان به هند را در تقابل با گرمی روابط پاکستان با جمهوری آذربایجان می‌نگرند.

پیشتر یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه هند که از ایروان بازدید کرده بود، گفته بود که هند و ارمنستان در حال گفت‌وگو در مورد همکاری نظامی طولانی مدت به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تعمیق روابط خود هستند.