تیم بسکتبال توفارقان تنها نمایندگان آذربایجان شرقی در رقابت‌های لیگ برتر، این روزها حال و روز خوشی ندارد و با نتایج ضعیفی که در هفته‌های اخیر کسب کرده در سراشیبی سقوط قرار گرفته و به عنوان تیم آخر در انتهای جدول ۱۲ تیمی این رقابت‌ها جا خوش کرده است.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، خرداد ماه امسال بود که هواداران و علاقه مندان بسکتبال استان با شنیدن خبر صعود تیم توفارقان به لیگ برتر خوشخال شدند و یاد و خاطره روزهای خوب بسکتبال استان با تیم شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۶ که با قهرمانی شهرداری پایان یافت برای آنها دوباره زنده شد.

اما این خوشحالی دیری نپایید و شادی آنها پس از آغاز رقابت های لیگ برتر، جای خود را به نگرانی و دلهره داد و اکنون با گذشت ۱۵ هفته از رقابت ها، نماینده استان با ۱۷ امتیاز در انتهای جدول قرار گرفته است.

در شروع رقابت های امسال، مالک این باشگاه با آوردن چنگیز کاراداغ به عنوان سرمربی از لیگ ترکیه، این امید را در بین بسکتبالی های استان زنده کرد که این تیم با برنامه وارد لیگ برتر شده اما در ادامه و با توجه به نبودن بازیکن تراز اول در این تیم و همچنین امکانات کم و بحران مالی، نتایج مورد دلخواه رقم نخورد و این سرمربی ترک در پایان هفته دوازدهم مجبور به کناره گیری از تیم شد.

کاراداغ در ۱۰ هفته ای که هدایت توفارقان را عهده دار بود تنها ۲ برد مقابل تیم های مس رفسنجان در هفته اول و صنایع هرمزگان در هفته هفتم کسب کرد و با ۱۲ تیم را در رده یازدهمی تحویل ناشر رضایی داد.

رضایی که سهم بسزایی در لیگ برتری شدن توفارقان داشت در تجربه لیگ برتری خود به عنوان سرمربی توفارقان، مقابل تیم های رعد پدافند، مس رفسنجان، ذوب آهن و آویژه صنعت باخت و در مصاف با نماینده گرگان مقابل این تیم حاضر نشد و باخت فنی را متحمل شد و با پنج امتیازی که از این بازی گرفت به رده دوازدهم سقوط کرد و تفاضل گل این تیم نسبت به تیم رده دهمی به بیش از ۱۲۰ گل رسید.

قادر به تامین هزینه های لیگ برتری تیم نیستم

مالک این باشگاه که برای لیگ برتری شدن توفارقان آذرشهر زحمات و هزینه های زیادی متحمل شده با بیان اینکه هزینه تیمداری در لیگ برتر بالاست گفت: قادر به تامین این هزینه نیستم و بیشتر از این نمی توانم در تیم هزینه کنم.

حبیب برزگر اضافه کرد: از سال ۹۵ پس از حضور در مسابقات استانی، تیمداری به صورت حرفه ای را آغاز کردم و پس از آن مقام های مختلف را کسب کردیم، سال گذشته پس از قهرمانی در لیگ دسته یک دوباره به لیگ برتر صعود کردیم و امسال به عنوان تنها نماینده استان در سوپر لیگ کشور حضور داریم.
وی در مورد عدم حمایت از این تیم پس از حضور در لیگ برتر گفت: زمانی که در لیگ یک قهرمان شدیم نمایندگان مجلس در جشن قهرمانی حضور داشتند و به آنها اعلام کردم که قادر به حمایت مالی این تیم در لیگ برتر نیستم که آنها قول حمایت دادند اما نمونه این وعده ها تجهیز سالن حجاب آذرشهر برای میزبانی در این شهر بود که هیچ اقدامی صورت نگرفت.

برزگر ادامه داد: همچنین به دلیل نبود منابع مالی قادر به خرید بازیکنان بزرگ در حد لیگ برتر نشدیم و با بازیکنان لیگ یکی در مسابقات حاضر شدیم که البته با توجه به برگزاری بازی ها در تبریز، از امتیاز میزبانی محروم هستیم و همانند تیم حریف در روز بازی به تبریز می آییم و پس از بازی به آذرشهر برمی گردیم.
وی با بیان اینکه هیچ حامی مالی برای کمک به این تیم پیدا نشده است، خاطرنشان کرد: با چندین مرکز صنعتی در مورد حمایت از این تیم رایزنی کردم که هیچکدام به وعده های خود عمل نکردند و در حال حاضر هم با مس سونگون صحبت های شده و مشخص نیست حمایت کنند یا خیر.

برزگر گفت: البته استاندار هم با مس سونگون صحبت هایی کرده تا با حمایت این مجموعه حضور در لیگ برتر را ادامه دهیم اما اگر حمایت صورت نگیرد قادر به ادامه مسابقات نخواهیم بود.
وی همچنین در مورد عدم برگزاری مسابقات این تیم در شهر خود گفت: با توجه به نبود کفپوش استاندارد و وضعیت رختکن ها و حلقه های بازی، امکان میزبانی در این شهر فراهم نیست و حتی در تجهیز این ورزشگاه هم اقدامی نشد.
مالک این باشگاه افزود: با هزینه ۶ میلیارد تومان می توانیم ۲ بازیکن خارجی جذب کنیم اما چنین پولی نداریم و مس سونگون نیز تاکنون حمایتی نکرده و این برای من همیشه سوال بوده که چرا کرمان با حمایت مس، سه تیم در لیگ برتر دارد اما تبریز و آذربایجان نه؟

برزگر ادامه داد: در این چند سال تیمداری نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان هزینه کرده ام و بیش از این قادر به حمایت نخواهم بود و اگر وعده های مالی محقق نشود تیم به لیگ یک سقوط خواهد کرد و تدوام حیات آن نامعلوم است.

وی از مسئولین آذرشهر و اعضای شورای این شهر نیز گلایه کرد و گفت: این تیم متعلق به آذرشهر است اما تاکنون هیچ مسئولی و هیچ عضو شورایی جویای حال تیم نشده اند و این تاسف بار است.

 

هیچ یک از وعده ها عملی نشده است

رئیس هیات بسکتبال آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در زمان صعود این تیم به لیگ برتر، وعده های زیادی به مالک این تیم دادند، گفت: متاسفانه در مدت پنج ماهی که از حضور تیم در لیگ برتر می گذرد هیچ خبری از عملی شدن وعده ها و کمک های مالی نیست.
سیامک گوهرخانی افزود: دست از تلاش برنداشته ایم و با ارگان های مختلف رایزنی کرده ایم و استاندار هم در حمایت از این تیم اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: مس سونگون یکی از گزینه های مورد نظر در بحث حمایت مالی است که اگر محقق شود تیم توفارقان می تواند تک سهمیه لیگ برتری استان را حفظ کند.
گوهرخانی با بیان اینکه اصلی ترین مشکل این تیم مشکل مالی است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رفته رفته وارد هفته های حساس لیگ برتر می شویم و جبران هر امتیاز از دست رفته سخت تر خواهد شد، بنابراین باید هر چه زودتر تکلیف این تیم مشخص شود.

به گزارش ایرنا، هفت هفته تا پایان رقابت های لیگ برتر باقیمانده و توفارقان در این هفت هفته باید به ترتیب به مصاف مهرام در تبریز، مس در کرمان، صنایع هرمزگان در تبریز، نبوغ ارک در اراک، کاله در تبریز، پالایش نفت در آبادان و رعد پدافند تهران در تبریز برود.

مسئولان استانی اگر خواهان حمایت از این تیم هستند باید هرچه زودتر دست بکار شوند و با تزریق به موقع اعتبار و مشخص کردن منابع مالی، تک سهمیه استان در لیگ برتر را حفظ کنند.

تیم بسکتبال توفارقان آذرشهر که با ۱۷ امتیاز از ۱۵ بازی در رده دوازدهم است در هفته شانزدهم، عصر امروز در تبریز به مصاف مهرام که با ۲۴ امتیاز در رده پنجم است می رود.