معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: اعتبارات آبخیزداری باید متناسب با سطح و گستردگی حوضه‌های آبخیز استان تخصیص یابد تا موثر واقع شود.

به گزارش سون خبر به نقل از ایرنا، صالح معرفت اظهار کرد: از محل اعتبارات سفر استانی رییس جمهوری مصوبات خوبی در زمینه طرح های آبخیزداری داریم و با اهتمام و توجه ویژه مسئولین به اهمیت آبخیزداری، شاهد توسعه پروژه‌های آبخیزداری و حفظ، احیاء و شکوفائی منابع طبیعی و محیط زیست باشیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان افزود: آبخیزداری با احیاء، تقویت و توسعه پوشش گیاهی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل فرسایش خاک ایفا کند، انجام عملیات آبخیزداری از طریق احیاء و توسعه پوشش گیاهی، سالانه به میزان قابل توجهی فرسایش خاک را کاهش می‌دهد.

معرفت گفت: انجام عملیات آبخیزداری علاوه بر کاهش شدت فرسایش خاک و کاهش حجم رسوبات وارده به مخازن سدها و شبکه ‌های آبیاری و کانال‌های کشاورزی، موجب افزایش سطح آب‌های زیر زمینی و آبدهی چشمه‌ها، چاه‌ها و قنوات شده و از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند و همچنین آبخیزداری می‌تواند با کاهش حجم سیلاب و نفوذ آن در زمین نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب داشته و از خطرات، شدت و حجم خسارات آن بکاهد.

وی همچنین افزود: تا پایان سال جاری تعداد ۱۱ پروژه مطالعاتی در سطح بیش از ۱۴۱ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز استان انجام خواهد شد.

معرفت گفت: تعداد پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح استان از منابع ملی و استانی ۲۲ پروژه بوده که در ۱۶ شهرستان و در سطح ۹ هزار و ۹۴ هکتار از حوضه‌های آبخیز استان اجرا شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت آب، خاک و هوا به عنوان سه عنصر اصلی حیات، افزود: عناصر آب، خاک و هوا به عنوان منابع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و محیط زیست دارند.

معرفت گفت: امنیت غذائی مردم به نحوه مدیریت آب و خاک بستگی دارد و توسعه و پیشرفت هر کشوری به نحوه حفاظت و استفاده بهینه از منابع آب و خاک آن کشور وابسته است و حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره برداری پایدار و نیل به اهداف توسعه پایدار کشور بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: فرایند تشکیل خاک بسیار طولانی است و برای تولید هر یک سانتی متر خاک به حدود ۱۰۰ تا ۸۰۰ سال زمان نیاز است، ولی تخریب آن معمولاً در زمان‌های خیلی کوتاه انجام می‌پذیرد که همین امر اهمیت حفاظت و نگهداری از خاک را دو چندان می‌سازد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان ادامه داد: متأسفانه امروزه خاک‌های کشور به دلیل استفاده بی‌رویه و غیر اصولی از منابع طبیعی، توسعه شهرها، توسعه معادن، جنگل‌زدایی، مدیریت غیر اصولی اراضی کشاورزی، تغییر کاربری اراضی، چرای مفرط، تخریب پوشش گیاهی حوضه‌های آبخیز و فرسایش یافته و در معرض خطر نابودی قرار دارد.

معرفت تاکید کرد: در حال حاضر فرسایش خاک یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی کشور بوده و امنیت غذائی مردم را تهدید می‌کند، فرسایش خاک علاوه بر تخریب خاک‌های حاصلخیز و از بین بردن آن، موجب متروکه شدن اراضی کشاورزی شده و تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت را نیز به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی و خاک کشور بسیار مهم و حیاتی است، اظهار داشت: یکی از راهکارهای اقتصادی و مقرون به صرفه برای کاهش شدت فرسایش خاک و حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، انجام عملیات آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز و اعمال مدیریت جامع، یکپارچه و هماهنگ بر منابع موجود در آن حوضه آبخیز است.

در سفر خرداد ماه سال جاری رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۴۵۰ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری استان پیش بینی شده است.

استان آذربایجان شرقی شامل سه حوضه آبخیز اصلی دریاچه ارومیه به وسعت ۲ میلیون و ۹ هزار و ۸۲۷ هکتار، حوضه آبخیز ارس به وسعت یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۶۱۷ هکتار و حوضه آبخیز سد سفید رود با وسعت یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۹۴ هکتار است.
در حوزه آبخیز رودخانه ارس سه زیرحوزه و ۱۲ واحد هیدرولوژیک، در حوزه آبخیز دریاچه اورمیه چهار زیرحوزه هشت واحد هیدرولوژیک و در حوزه آبخیز رودخانه سفیدرود یک زیرحوزه و ۲ واحد هیدرولوژیک قرار دارد.