رئیس‌جمهور آذربایجان درباره اعتراضات سازمان‌های مردم‌نهاد آذربایجانی در کریدور لاچین گفت حق طبیعی برای بازرسی نمایندگان نهاد‌های دولتی خود در معدن داریم. باید فعالیت‌های غیرقانونی متوقف شود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با گروهی از جمعیت آذربایجان غربی درباره اعتراضات سازمان‌های مردم‌نهاد آذربایجانی در کریدور لاچین، گفت: حق طبیعی برای بازرسی نمایندگان نهاد‌های دولتی خود در معدن داریم. باید در جریان قرار بگیرند و فعالیت‌های غیرقانونی متوقف شود.

به گزارش سون خبر به نقل از خبرگزاری آناتولی، علی‌اف با بیان اینکه اتفاقات در کریدور لاچین به «هیستری ضد آذربایجان» دامن زده است، اظهار داشت که ارمنستان و کشورهای حامی آن علیه آذربایجان سیاه‌نمایی می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای مذکور موفق نخواهند شد، تصریح کرد: حادثه‌ای که در کریدور لاچین رخ داد، مثل روز روشن است. این حق مشروع ماست. منابع طبیعی ما استفاده و منتقل می‌شود. کسانی که منابع طبیعی ما را استعمار می‌کنند، طبق اصول بین‌المللی مجرم هستند. زیرا این اراضی از آن ماست. حق طبیعی برای بازرسی نمایندگان نهاد‌های دولتی خود در معدن داریم. باید در جریان قرار بگیرند و فعالیت‌های غیرقانونی متوقف شود.

علی‌اف افزود: اما امروز این وضعیت کاملاً مخدوش شده است. باز هم دروغ، باز هم تهمت.

ـ تظاهرات سازمان‌های مردم‌نهاد آذربایجان در کریدور لاچین

آذربایجان برای تحقیق درباره بهره‌برداری غیرقانونی و آسیب حاصله از معادن در مناطق ارمنی‌نشین خود که نیروهای روسیه در آنجا به‌طور موقت مستقر هستند، به منطقه تیم‌های کارشناس اعزام کرد. اما ارمنی‌ها از ورود این تیم‌ها به منطقه جلوگیری کردند.

فعالان مدنی و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی در ۱۲ دسامبر در کریدور لاچین تظاهراتی آغاز کردند. این معترضان خواستار آن هستند که از بهره‌برداری غیرقانونی از معادن در سرزمین‌های آذربایجان جلوگیری شود.

وزارت امور خارجه آذربایجان ادعای مقامات ارمنستان مبنی بر عدم مجوز عبور غیرنظامیان ارمنی از کریدور لاچین را تکذیب و اعلام کرد که این مسیر به‌دلیل موانع ایجاد شده توسط نیروهای روسیه بسته بوده و هیچ مانعی برای عبور غیرنظامیان وجود ندارد.

فعالان معترض در کریدور لاچین با شعارهایی مانند «نه به تروریسم زیست محیطی» مطالبات خود را بیان می‌کنند.