جمهوری آذربایجان یک یادداشت دیپلماتیک را درخصوص بهره‌برداری غیرقانونی ارامنه از منابع طبیعی در منطقه قره‌باغ به روسیه فرستاد.

به گزارش سون خبر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد، آذربایجان بارها از فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه درخواست کرده تا جلوی “بهره‌برداری غیرقانونی” از منابع طبیعی را گرفته و اثرات منفی آن بر محیط زیست را از بین ببرد اما این درخواست‌ها راه به جایی نبرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای عنوان داشت: براساس اطلاعاتی که توسط جمهوری آذربایجان به‌ دست آمده، بهره‌برداری غیرقانونی و غارت منابع طبیعی به خصوص در معادن طلای قیزیل‌بولاغ (چشمه طلا) و مس-مولیبدنوم دمیرلی مشاهده می‌شود.

براساس توافق صورت گرفته، نمایندگان جمهوری آذربایجان خواستار دسترسی بدون مانع به معادن مذکور شد. روز شنبه از ورود مقام‌های آذربایجان به قره‌باغ جلوگیری به عمل آمد. این بیانیه خاطرنشان کرد، توافق‌هایی میان دو طرف صورت گرفت و توافتنامه‌ای روز شنبه انجام شد اما همچنان از بازدید مقامات آذربایجان از این منطقه جلوگیری می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: به دلیل آنکه نیروهای حافظ صلح روسیه اقدامی انجام ندادند، شهروندان محلی مانع بازدید مقامات آذربایجان از این منطقه شدند.

جمهوری آذربایجان در یادداشتش به روسیه تاکید کرد، نیروهای حافظ صلح این کشور باید حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را در تمامی فعالیت‌ها تماما در نظر داشته باشند.