مدیرکل ثبت احوال استان استان اسامی «آیهان و زهرا» را پرانتخاب‌ترین نام‌های آذربایجان شرقی اعلام کرد.

به گزارش سون خبر به نقل از شهریار به نقل از ایسنا، رضا ایمانی روز چهارشنبه، ۶ دی ماه در نشست خبری با اشاره به پرانتخاب‌ترین اسامی استان، اظهار کرد: در بحث فراوانی نام‌ها به ترتیب آیهان، علی، امیرعلی، ابوالفضل، علیسان، آراز، محمد، اورهان، الوین و مهدی بیشترین فراوانی را در بین نوزادان پسر و زهرا، نفس، فاطمه، ماهلین، آیلین، نورا، دنیز، هلما، آنیا و سلین بیشترین تعداد فراوانی را در بین نوزادان دختر دارد.

وی گفت: انتخاب اسامی خارجی در کشور ممنوع است اما هیچ محدودیت قومی در انتخاب نام فرزندان برای خانواده وجود ندارد.

ایمانی ادامه داد: طی ۹ ماه اخیر ۳۳ هزار و ۵۵۲ مورد ولادت در استان ثبت شده است که ۷۲ درصد از این تعداد در شهرها و مابقی در روستا متولد شده است که از لحاظ جنسیتی ۱۷ هزار ۵۹۴ نفر مرد و ۱۵ هزار ۹۸۰، یعنی به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۱۰ مرد متولد شده است.

ایمانی خاطرنشان کرد: مهلت قانونی ثبت تولد فرزندان در اداره ثبت احوال ۱۵ روز است که استان ما ۹۹.۴ در این زمان مشخص شده اطلاعات فرزندان خود را ثبت می‌کنند و ۰.۶ نیز مربوط به موردهای خاص بوده که حل شده است. ما در این زمینه‌ نمونه‌ترین استان کشور هستیم.

وی افزود: متوسط سنی پدران در ولادت فرزاندان آذربایجان شرقی ۳۲.۲ و در مادران نیز ۲۶.۳  است، متاسفانه آمار تولد در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش یافته است.

ایمانی گفت: طی ۹ ماه اخیر ۱۸ هزار و ۱۶۳ واقعه فوتی در استان ثبت شده است که از این تعداد۱۰ هزار و ۷۰ مورد مربوط به مردان و هشت هزار و ۹۳ مورد نیز به زنان تعلق دارد به ازای هر ۱۰۰ زن تعداد ۱۰۵ مرد در آذربایجان شرقی فوت می‌کند.

وی اصلی‌ترین دلیل فوت در استان را کهولت سن اعلام کرده و گفت: در میانگین کشوری در زمینه‌ی ثبت فوتی‌ها رتبه‌ی چهارم داریم، این نشان‌دهنده‌ی پیری جمعیت است، بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان ما بالای ۶۵ سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان تصریح کرد: طی سال جاری ۱۹ هزار و ۷۴ مورد ازدواج ثبت شده است و در زمینه‌ی ازدواج رتبه‌ی ۱۳ کشوری را داریم. میانگین سنی مردان برای ازدواج در استان ۳۱ سال و برای زنان حدود ۲۴.۹ سال بوده و کمتر از ۱۰ درصد از این آمار آزدواج مربپط به سنین زیر ۱۵ سال است.

وی عنوان کرد: هشت هزار و ۱۸۲ مورد طلاق در استان ثبت شده است، متوسط سنی مردان در طلاق‌های ثبت شده در استان ۳۸.۴ سال و برای زنان ۳۳ سال است.

ایمانی در واکنش به اظهارات مدیرکل ورزش‌وجوانان آذربایجان‌شرقی مبنی بر اینکه “متصل نبودن سامانه بلیت فروشی باشگاه تراکتور به سامانه ثبت احوال از جمله مشکلات زیرساختی مربوط به عدم حضور بانوان در ورزشگاه تبریز است”، گفت: اداره ورزش‌وجوانان باید از طریق نامه وزارت ورزش به سازمان ثبت احوال در این خصوص اقدام کند. از طرف ما هیچ محدودیتی وجود ندارد و آماده عملی کردن این امر هستیم.

وی با اشاره به اینکه بحث فقدان شناسنامه از مسائل مهم سازمان ثبت احوال است، افزود: خوشبختانه در بحث فاقدین شناسنامه در استان ما تاکنون ۲۳ مورد شناسایی شده است که آن‌ها نیز افراد بومی استانمان نیستند که همه‌ی آن‌ها تعیین و تکلیف شده و در استان ما فرد فاقد شناسنامه بسیار کم است.

مدیرکل ثبت احوال استان افزود: سال ۱۲۹۷ سازمان ثبت احوال کشور در تهران تاسیس شد و اولین شناسنامه‌ی کشور به نام فاطمه ایرانی ثبت شده و قبل از تاسیس این سازمان مردم اطلاعات فرزندان خود را در کتاب‌های مقدس و یا اسلامی می‌نوشتند و فقط اطلاعات کمی از آن‌ها در صورت نگه داشتن وجود داشت.

  • منبع خبر : شهریار