کاربران از دوشنبه شب برای ورود به پیامرسان داخلی ایتا با پیامی مواجه میشوند که به آنها اطلاع میدهد این پیامرسان موقتا از دسترس خارج شده است. در این پیام دلیل چنین وضعیتی به روز رسانی و ارتقاء سرورها عنوان شده است.
این در حالی است که طی روزهای گذشته و با تشدید موج فیلترینگ در کشورمان، مقامات تاکید داشتهاند که شهروندان میتوانند به جای پیامرسانها و اپلیکیشنهای خارجی از خدمات نمونههای داخلی استفاده کنند.
از جمله محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز پنجشنبه با اشاره به ایجاد محدودیت برای اپلیکیشنها و دامنههای خارجی تاکید کرده بود «نیازهایی که مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی دارند، با استفاده از ظرفیتها و پیامرسانهای داخلی برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.»
کمتر از یک هفته پس از آن سخنان وضعیت پیش آمده برای ایتا نشان میدهد که استفاده از پیامرسانهای داخلی آنقدرها هم که محمد خوانساری گفته بدون مشکل نیست.
در سالهای اخیر برخی پیامرسانهای داخلی علی رغم حمایتهای دولتی به دلیل ضعفهای فنی با عدم استقبال مخاطبان مواجه شده و مجبور به تعطیلی فعالیتهایشان شدند.