ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامههای موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن همچنین وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان ثبت احوال کشور گذاشته شده است، از جمله ماموریتهای این سازمان محسوب میشود.
در اجرای ظرفیت ثبت وقایع حیاتی قانونی (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق)، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت که شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستانها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاههای بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استانها و شهرستانها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.
ولادت هر کودک ایرانی باید ثبت شود
بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در زمینه ثبت ولادت، ولادت هر کودک در ایران اعم از اینکه پدر و مادر او ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت کودکان ایرانی مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.
مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه چقدر است؟
طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد است و بر اساس توصیههای سازمان ثبت احوال و از آنجایی که پس از صدور شناسنامه تغییر نام به سادگی امکان پذیر نیست، مناسب است در هنگام نامگذاری همه جوانب به ویژه رعایت فرهنگ اسلامی، ایرانی و شخصیت آینده کودک خود را مد نظر قرار دهند.
طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد استصدور شناسنامه مستلزم تنظیم سند سجلی است و با توجه به اهمیت موضوع، لازم است قبل از امضا اسناد مربوطه از صحت مندرجات اطمینان حاصل کنید و به هنگام دریافت شناسنامه از صحت مندرجات آن نیز اطمینان داشته باشید.
- منبع خبر : ایرنا
Monday, 13 May , 2024